BLY LIGAN

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: BLY LIGAN

Inläggav sexskjutarn 10 okt 2009, 22:41

Skogshuggarn skrev:
sexskjutarn skrev:Ska bli kul att se, dela gärna med dej av teknologin som du kommer att använda sen

Törs man det :mrgreen:

Klart du törs. :-)
Smälte lite bly idag som jag hammrade ut till 5 st 0,3 mm brickor för tajtning av avtryckarmekanismen, blev skitbra måste jag säga.
Nu undrar jag hur farligt det var att suga i sej dom goda ångorna i köket, antingen var det farligt eller så var det ofarligt.
För mycket vetskap skadar aldrig.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Inläggav öberg 04 feb 2010, 20:44

Vägde burken med blyresterna från kulfånget idag!
Köksvågen räckte inte till och den går till tre kg!
Nu går innehållet iväg till en kompis som skall göra sänken av härligheten.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Airhunter 06 feb 2010, 19:19

sälstryparn skrev:Dom gjuter man mormyschkor och balanspirkar utav !!!

Härligt att läsa! :-)
Jag gjuter sänken av hjulvikter som även har lite Babbit i sej så dom blir hårda...luftvapenkulorna åker i dom med då! :-) smälter fint!
Men visst är man mer o mer tveksam till blysänken trots att det inte löser ut i sötvatten....Kör mest järn numera...och även i Norge där dom brukar användas så införs mer o mer blyförbud i våra laxälvar..
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav Airhunter 06 feb 2010, 19:25

En fundering bara.....finns det inte några högklassiga gjutformar på marknaden idag där man kan man gjuta sina egna diaboler? det om något vore väl återvinning!.....bara nåt jag kom på....
Jag har aldrig sett nåt sånt men kanske det finns....? med den precision som krävs i den gjutformen så kan jag tänka mej att den inte är billig...men det kanske det vore värt? som träningsammo iaf...
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav buckshot2000 06 feb 2010, 21:20

Airhunter skrev:

Jag gjuter sänken av hjulvikter som även har lite Babbit i sej så dom blir hårda...luftvapenkulorna åker i dom med då! :-) smälter fint!
Men visst är man mer o mer tveksam till blysänken trots att det inte löser ut i sötvatten....Kör mest järn numera...och även i Norge där dom brukar användas så införs mer o mer blyförbud i våra laxälvar..

Varför skulle inte bly "lösa ut" i sötvatten ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Oden 06 feb 2010, 21:25

buckshot2000 skrev:
Airhunter skrev:

Varför skulle inte bly "lösa ut" i sötvatten ?

Det undrar jag med :?:
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Airhunter 06 feb 2010, 21:57

Inget jag hittar på själv....Detta är nåt jag läst i debatten om blysänkens vara eller icke vara. I saltvatten sägs bli vittra o lösa ut men inte i sötvatten....Jag är mycket tveksam till det själv och just därför har jag gått över till nästan 100% till sänken i järn....
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav hasse59 06 feb 2010, 23:06

att smälta bly är väldigt hälso farligt!

skall göras under stor försiktighet ångerna pajar hjärnvävnad och är grymt cancer frammkalande.
Weihrauch hw97k cal .22, tasco 6x40
BSA Meteor cal .177, focus 4x32
Haenel 310 cal .173
Gamo Compact cal .177
hasse59

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor

Inläggav Airhunter 08 feb 2010, 21:55

hasse59 skrev:att smälta bly är väldigt hälso farligt!

skall göras under stor försiktighet ångerna pajar hjärnvävnad och är grymt cancer frammkalande.

Just därför smälter man utomhus med skyddsmask som skyddar helt mot blyångor och man har kraftiga skyddshandskar.....Bly bör man inte ens ta i utan hanskar.
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Skogshuggarn 22 mar 2010, 00:11

öberg skrev:Köksvågen räckte inte till

Det gjorde inte min köksvåg heller,,så det blev att ta fram den gamla hederligare varianten .

4,5 kilo
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav gubbe 22 apr 2010, 19:13

Vårstäda kulfången i dag.

Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3152 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Skogshuggarn 22 apr 2010, 19:20

gubbe skrev:Vårstäda kulfången i dag.
Vart har du högerfoten placerad :smt016
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav lazlo09 22 apr 2010, 19:48

En sak som slog mig när jag skummat igenom tråden med allt från domedagscenarior till blyätare är detta, och är väl främst riktat till personer som tror/tycker/vet att bly är "farligt" för gemene man: Personer som blir skjutna kan leva helt normala och långa liv utan bieffekter med blykulor/delar kvar i kroppen. Jag har en kompis som sköt sig själv ovanför knäskålen när han var 15 år med luftgevär och spetsdiabol. Läkarna lämnade kvar kulan då, citat: "tro inte på allt du hör om" slut citat, angående det faktum att kompisens far undrade om det inte var farligt att ha bly i kroppen.

Faktum är att bly, i form av hel eller del av kula eller splitter, opereras definitivt INTE alltid bort. Och det är inte bara i fall där läkaren bedömer att risken är för stor, utan faktum är att bly som åker rakt in i kött å blod inte är speciellt farligt. Det är så pass ofarligt att det inte finns någon "allmän praxis" i västländer att alltid operera bort bly ur kroppen. Med "västländer" menar jag länder som har modern och tillgänglig sjukvård.

Kan växter, fiskar och däggdjur ta skada av allt för mycket bly i fast form, som vi talar om här, ute i naturen?
- Fan vet, mitt okunniga och gissande svar på detta är: kanske men troligtvis inte särskilt allvarligt enbart ifråga om ammunition.

Finns det någon anledning att Inte samla upp det bly man kan?
- Definitivt inte. Då alla är överens om att bly i vissa former kan vara skadligt är det bara idiotiskt att vara så lat så att man skiter i vilket.

Men att man skulle kunna få skador eller andra hälsoproblem tex av att ta och hantera diabol eller rundkulor även under en livstid av luftvapen skjutning är nog inte särskilt sannolikt.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Inläggav Skogshuggarn 22 apr 2010, 20:22

gubbe skrev:Vårstäda kulfången i dag.

Tog en överslagsräkning på den vikten ca 45 burkar med 500 i varje och ca 22000 skott :-P
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav npaulsson 22 apr 2010, 20:41

lazlo09 skrev:En sak som slog mig när jag skummat igenom tråden med allt från domedagscenarior till blyätare är detta, och är väl främst riktat till personer som tror/tycker/vet att bly är "farligt" för gemene man: Personer som blir skjutna kan leva helt normala och långa liv utan bieffekter med blykulor/delar kvar i kroppen. Jag har en kompis som sköt sig själv ovanför knäskålen när han var 15 år med luftgevär och spetsdiabol. Läkarna lämnade kvar kulan då, citat: "tro inte på allt du hör om" slut citat, angående det faktum att kompisens far undrade om det inte var farligt att ha bly i kroppen.

Faktum är att bly, i form av hel eller del av kula eller splitter, opereras definitivt INTE alltid bort. Och det är inte bara i fall där läkaren bedömer att risken är för stor, utan faktum är att bly som åker rakt in i kött å blod inte är speciellt farligt. Det är så pass ofarligt att det inte finns någon "allmän praxis" i västländer att alltid operera bort bly ur kroppen. Med "västländer" menar jag länder som har modern och tillgänglig sjukvård.

Kan växter, fiskar och däggdjur ta skada av allt för mycket bly i fast form, som vi talar om här, ute i naturen?
- Fan vet, mitt okunniga och gissande svar på detta är: kanske men troligtvis inte särskilt allvarligt enbart ifråga om ammunition.

- Definitivt inte. Då alla är överens om att bly i vissa former kan vara skadligt är det bara idiotiskt att vara så lat så att man skiter i vilket.

Men att man skulle kunna få skador eller andra hälsoproblem tex av att ta och hantera diabol eller rundkulor även under en livstid av luftvapen skjutning är nog inte särskilt sannolikt.

Redan de gamla Romarna visste att bly var giftigt. Innan man tog en vattenledning i drift lät man först kalkhaltigt vatten rinna genom rören. Varför det? Jo, rören var gjorda av bly och genom att avsätta ett lager med kalk på insidan minskade man blyläkaget ut i det vatten som sedan skulle drickas av invånarna. Det anses på t.o.m. på håll att blyförgiftning var en bidragande orsak till Romarrikets fall.
Användarvisningsbild
npaulsson

Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97k

Inläggav gubbe 22 apr 2010, 20:45

Skogshuggarn skrev:Tog en överslagsräkning på den vikten ca 45 burkar

Har inte sparat alla men här är några.

Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav npaulsson 22 apr 2010, 20:53

gubbe skrev:

Ser ut som en uppradning av gamla erövringar. Någon speciell som du kommer ihåg??? :mrgreen:
Användarvisningsbild
npaulsson

Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97k

Inläggav Skogshuggarn 22 apr 2010, 21:01

gubbe skrev:Har inte sparat alla men här är några.
DU VINNER BLYLIGAN :smt020
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Airhunter 13 maj 2010, 19:06

Precis! eller sänken som man sen sätter i botten i älven! :mrgreen: Men dom kulor man kan ta reda på är ju plinking kulorna som hamnar i kulfånget..Dom andra....dom flesta...hamnar ute i skogen :oops: när man skjuter på diverse roliga saker o mål på mina skjutbanor där..
Iof. så har jag satt upp några grova plankor som fångar upp dom flesta kulorna när dom passerat genom diverse roliga saker...så lite miljövänlig är man :-) frågan är vad som sen händer med dom pepprade plankorna :roll:
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Airhunter 13 maj 2010, 19:08

gubbe skrev:

Bra gjort att spara burkarna! Mina brukar jag först skjuta sönder o samman! :smt016
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Airhunter 13 maj 2010, 19:18

lazlo09 skrev:En sak som slog mig när jag skummat igenom tråden med allt från domedagscenarior till blyätare är detta, och är väl främst riktat till personer som tror/tycker/vet att bly är "farligt" för gemene man: Personer som blir skjutna kan leva helt normala och långa liv utan bieffekter med blykulor/delar kvar i kroppen. Jag har en kompis som sköt sig själv ovanför knäskålen när han var 15 år med luftgevär och spetsdiabol. Läkarna lämnade kvar kulan då, citat: "tro inte på allt du hör om" slut citat, angående det faktum att kompisens far undrade om det inte var farligt att ha bly i kroppen.

Det där stämmer absolut och att man inför blyförbud i många fiskevatten får säkert många miljönissar att jubla.....men det är ett faktum att bly löser inte ut i sötvatten....saltvatten däremot fräter sönder bly o ch löser ut det. Men sånna argument är ingen idé att komma med. I stället sätts det 1000 tals sänken i våra älvar nu som mest består av plast runt en järnbit. Den plasten blir kvar i 100 år minst. Så mycket bättre är knappast det. Jag säger inte att det är fel med blyförbud i fiskevatten och även vid fågeljakt med hagel i vissa vatten, men att det skulle vara farligt med blyet som många hävdar...det stämmer inte så länge det handlar om sötvatten iaf. Däremot att smälta bly som jag gjort i många år och tillverkat sänken, Det är verkligen giftigt! blyångorna är riktigt farliga! Hålla till utomhus med andningsmask är vad som gäller!
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav setter 13 maj 2010, 19:36

Åkte till Stena och sålde lite bly. Blev 16.5kg och dom bet. 5:- kilot. 20kg kopparrör 35:- kilot och ett par hundra kilo järnskrot 1,70:- kilot. Det blev några slantar...

Har kastat ut vedpannan och installerat en bergvärmepump.
Skyddsjägare

FX Impact .25-Bushnell Elite 6500 2.5-16x42 TACTICAL

http://www.mkhundochjakt.se
Användarvisningsbild
setter

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Piteå luftvapenklubb
Luftvapen favorit: FX Cyclon

Inläggav buckshot2000 13 maj 2010, 20:45

Ni som påstår att bly inte oxiderar i sötvatten, vart har ni fått det ifrån ?

Tror ni kemisterna på naturvårdsverket är idioter och har låtsasexamen ?

De använder iaf. inte helt påhittade låtsastermer som "löser ut" , vadå löser ut ? är det AIRBAGS vi talar om ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav gubbe 13 maj 2010, 21:09

npaulsson skrev:gubbe skrev:
Skogshuggarn skrev:
Tog en överslagsräkning på den vikten ca 45 burkar

Ser ut som en uppradning av gamla erövringar. Någon speciell som du kommer ihåg???

Jo faktisk är det så. Den första. Fick med den på köpet när jag köpte cyclonen och det var den som fick mig att förstå vikten av bra ammunition. Före dess hade jag bara köpt det handlarn hade och trodde inte det spelade så stor roll vad man stoppade i bössorna. Så den kommer jag ihåg. :-)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav royen 13 maj 2010, 23:14

Ett litet inlägg i blydebatten:

Miljöpåverkan av bly i naturen
Flera fristående vetenskapliga undersökningar, en av dessa gjorda av Professor Sven Larsson på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, en annan vetenskaplig undersökning utförd i Danmark. Resultatet av båda dessa undersökningar är följande :Kan inte finna någon som hels påverkan av bly i ammunition på vår miljö.
Mätningar på skjutbanor utförda i Sverige
Mängder av skjutbanor gamla så som nya har undersökts vad beträffar miljöpåverkan av bly.
Inte i ett enda fall har någon som helst påverkan på miljön kunnat påvisas.
Användarvisningsbild
royen

Tack utdelade: 2 gång

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat