10m stående
skyttekläder från topp till tå
FWB 602 med diopter
H&N Sport 4,5mm
Serie A 30 provskott med fokus på lyftet, grovriktningen och huvudets införande mot dioptern.
Serie B 30 skott med fokus på balansen medans jag sänker ner kornringen mot pricken.
Serie C 40 skott där fokus låg på finriktning, avtryck och efterriktning.
Tuff träning idag med konstant skytte i nästan två timmar.
Första 30 skotten klarar jag målet att skjuta nior i snitt. I lyftet idag drar jag in bössan mot axeln lite hårdare än vad jag brukar och upplever att jag får mindre förändringar av bakkappans isättning mot axeln när lyftet är klart och vänster armbåge placerats på min fläskbitshylla strax ovanför höften.
Nästa 30 skott där jag skall hålla balansen medans jag sänker ner kornringen mot pricken är svårast för mig. Nedsänkningen skall vara så lodrätt som möjligt och skottet skall komma så fort jag når prickcentrum med så kort finriktningstid som möjligt. Det är livsfarligt att finrikta för länge i detta läge för min del då det ofta resulterar i skott som sprätter iväg i sida. Genomsnittet för de här 30 bulorna blev 8,7 vilket är nedre gränsen för att hålla mig kvar i Hallandsseriens C-liga.
Sista 40 bulorna försökte jag vara noga med att inte dra ut på finriktningstiden, låg inte pricken rätt i kornringen efter 5-6 sekunder började jag om från början igen. När jag försöker hålla tempo i skyttet eller hamnar i vingel så har jag en tendens att trycka av snabbt och sedan föra fram avtryckarfingret igen. Det här vill jag jobba bort och bara ha ett distinkt, rappt avtryck rakt bakåt och sedan hålla kvar avtryckarfingret genom hela efterriktningen. Detta för att få en så tydlig bild av skottet som möjligt under efterriktningen och för att studera hur rekylen beter sig. Den här sista serien var riktigt jobbig, jag är trött och får svårt att fokusera ordentligt. Det som räddar mig de sista 40 kulorna är att jag tar om skotten flera gånger. Jag chansar mindre och får bra utdelning på mina skott. Jag får ihop nytt personbästa med 364p vilket får bevisa att den träning jag genomför ger resultat. Det går mycket långsamt men skyttet blir faktiskt lite bättre efter flera veckors träning, det gäller bara att kämpa på.
För att följa länken så måste du registera dig.Glädjande att min "Dagens" kan motivera och kanske inspirera några skyttar på forumet, för det är ju så att om jag kan bli lite bättre som skytt genom att träna, så kan du det också!