Dagens tränings "TAVLA"

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Chris 07 feb 2025, 20:42

Captain Beefheart skrev:Detta kanske kan vara ett alternativ, någon som provat? För att följa länken så måste du registera dig.

har läst om de på CO2 nånstans men verkar vara tveksamt då "toffsen" inte blåsas upp ordentligt för att det blir någorlunda tätt i pipan.... sen war det nåt med hållbarheten som flera var missnöjda med.... men hittar inte inlägget just nu.
men fixar du min antika tång från Eskilstuna som kommit i dag så ska du få ett dussin bra pilar.... :Thumbupp:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 254 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav Captain Beefheart 07 feb 2025, 21:03

Inga problem
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 81 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Inläggav Luftpangarn 07 feb 2025, 21:29

Naturligtvis skall man inte uppfinna hjulet igen - köp om det finns att köpa! (Jag har tydligen missuppfattat diskussionen, då jag fick uppfattningen att det förekommer diverse udda kalibrar på dessa gevär. Och underförstått att det kunde vara svårt att hitta något passande - en tanke som förstärktes av att CaptainBeefhart bara har 2 pilar.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Chris 07 feb 2025, 21:44

Luftpangarn skrev:att det förekommer diverse udda kalibrar på dessa gevär.

ingen fara.
därför funkar det verkligen bäst med riktiga pilar med "fjädertoffsar" som blåsas upp vid skottet då gör ett par tre tiondels mm inte mycket som pipan är för stor....bara om man vill skjuta diaboler får man leta länge tills man hittar nåt som passar
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 254 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav Luftpangarn 08 feb 2025, 06:01

Som social grej, att skjuta färgstarka luftgevätspilar, där träffar syns jättetydligt bums, ungefär som man umgås kring att kasta vanliga dartpilar, kändes som en kul grej att testa på verandan, så jag köpte et paket (25st). Tanken var att använda dem i ett litet lätt Slavia pojkgevär jag har.

Jag vet inte, min känsla är att Slavia 618 geväret inte är så kraftigt, kanske 4J? Men djäklar vad luftgevärspilarna borrar sig djupt ner! Så en vanlig piltavla kändes efter några skott, som att den kanske är för mjuk? Och kanske dessutom inte skulle hålla så länge? Provade att skjuta på gamla trädörren som piltavlan är upphängd på, men pilarna satte sig djupt i träet också!

Jag insåg snabbt varför jag har ett litet dimmigt småbarnsminne från Tyskland av att någon tivoligubbe just använde hovtång för att plocka ur pilarna ur målet. Själva minnet är just hur en man använder en hovtång för att bända ur pilarna! Sammanhanget i övrigt har jag inget minne av alls. Jag vet inte ens säkert om jag själv sköt något, men det tror jag nog?!

Dessa småbarnsminnen från tidig uppväxt i Tyskland är brottstycken från när jag var 2(!)-6,5 år. Det är små, små tablåer över saker som gjort starkt intryck, och av någon anledning är just bilden av att någon använde en - vad jag tolkat det som - en hovtång att bända ur luftgevärspilar ur något mål - som jag däremot inte alls har något minne av vad det var, något som fascinerade mig.

Dessa ibland extremt tidiga minnen, som kan vara ganska märkliga detaljer, som gjort intryck, har min mamma ofta kunnat bekräfta. (Och jag verkar verkligen ha ett djäkla hästminne för detaljer, det är något min dotter påpekat! Jag hade inte tänkt på det på det sättet, innan hon påpekade det. Jag blev faktiskt litet paff när hon sa det, men jag tänkte efter, och hon har nog rätt.)

Tex berättade jag i 45 års åldern för min mamma, om en restaurang som hade en balkong / balustrad högt uppe i taket, som alltid hade verkat spännande. Min mamma brast ut i skratt, och sa att ja, det stämde. Det var en särskild restaurang som enbart serverade grillad kyckling, dit mamma, pappa och jag tydligen gick många gånger. Vad jag vill minnas serverades dessutom sådana där klassiska italienska bastklädda vinflaskor! Saken är den, att den staden flyttade vi ifrån när jag var 2 år, så minnet går att tidsbestämma.

Tillbaka till tången! Av det skälet kanske, har hovtänger, en särskild plats i mitt hjärta, fast man ju sällan använder dem. Det finns andra verktyg jag verkligen älskar på betydligt bättre grunder, om man säer så. Fast min pappas nedärvda verktyg är kanske inte så konstigt att de väcker känslor. Jag blev rätt ledsen när träskaftet på min pappas gamla snickarhammare gav upp härom året. Skulle dra ur en spik, och 70-90 år tog väl ut sin rätt. (Har inte tagit tag i saken, vet inte vad jag skall göra.)

Hur som helst, vad är bästa tång och måltavla att använda?

Nu skjöt jag inte så många pilar med Slavian, men upptäckte att den ju var räfflad. Och test med diaboler visade att geväret faktiskt snarast hade mycket god precision - enligt min bedömning, Som dock bygger på att enbart använda korn, för siktet saknas. Fick geväret av en granne, där det stått och skrotat i en ouppvärmd sommarstuga i decennier. Mycket enkel och sliten stock, och en del rost på pipans utsida. Men mycket god funktion!

Det finns några mycket korta kilspår längst bak på pipan, vilket får mig att tro att geväret nog kanske levererats, eller i vart fall funnits som option, med diopersikte från början?!?

Hur som helst, med tanke på den räfflade pipan, och att precisionen såvitt jag kan bedöma, är mycket god, känns det litet fel att skjuta pilar med geväret. Hur mycket sliter klassiska luftgevärspilar av mässing egentligen?

Köpte en modern variant av plastpilar från Cabom. Tanken var att skjuta dem i vardagsrummet med någon CO2 pistol, och de ger ju oftast 1,5J till 2,5J i praktiken. Men djävlar vad även dessa pilarna borrar sig ner i tavla eller solid träplanka! Tyvärr har de dessutom urusel träffsäkerhet, jämfört klassiska mässingspilar. Fattar inte att de bryr sig att sälja skiten!

Det försöket avslutades dock rätt hastigt, pga att plastpilarna är alldeles för sköra, och går i bitar. Annars verkade tanken att även kunna tex skjuta med min Colt SAA revolver, som har räfflad pipa, utan att riskera skada pipan, väldigt lockande.

Och så lästa jag nu i tråden om "piltång"?! Finns det någon särskilt sort, annat än hovtång? (Och som inte kostar som Chris fynd 17'999kr vid direktköp på Blocket... :smt016 För att följa länken så måste du registera dig.

)

EDIT: Slavia 618 har funits med diopter. Och jag är tydligen inte ensam om att anse att det har mycket god precision. För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav vettedax 08 feb 2025, 07:03

Den där tången på bilderna ser ut som en modernare kakeltång, som man finjustera kakel med.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 289 gånger i 246 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav thorgus 09 mar 2025, 18:40

Bössa: HW97k .177 (@16j)
Sikte: Hawke Sidewinder 10-50x60 (@16ggr)
Ammo: H&N Baracuda 8 (10 skott)
Skjutställning: Sittande FT-ställning
Avstånd: 50 meter

För att följa länken så måste du registera dig.

Riktigt vårväder idag, kändes gött att plocka fram bössan och panga lite. Ett par som smet iväg utanför mitt pricken, men det får passera som godkänt när jag inte luftat bössan sen i oktober i fjol :)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
Captain Beefheart (09 mar 2025, 19:10), Luftpangarn (09 mar 2025, 20:02), Batistuta (10 mar 2025, 13:07), Sturmen (11 mar 2025, 22:29), jerico (15 mar 2025, 19:51)

Inläggav börne 29 mar 2025, 16:30

Bössa. Air Arms Galahad R Carbine. .177 10 joule.
Kikarsikte. Aztec Emerald 5,5-25X50 25X förstoring.
Ammo. JSB Express.
Skjutställning. Sittande i skjutbänk.
Antal skott. 5st.
Avstånd. 30m. Står 50 men glömde ändra i appen.

Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2925 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Batistuta (30 mar 2025, 02:25), atte69 (30 mar 2025, 19:47)

Inläggav börne 12 apr 2025, 22:27

Bössa. Air Arms S400 MPR FT. .177 19 joule.
Kikarsikte. Hawke SW 8-32X56. 32X förstoring.
Ammo. Air Arms Diabolo Field Heavy.
Skjutställning. Sittande FT ställning.
Antal skott. 5st.
Avstånd. 30m.

Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2925 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Skogshuggarn 16 apr 2025, 19:27

Jag skulle inte vilja kalla det här som en träningstavla men den åker in i den här tråden i alla fall.

Den nya kompressor har jag inte dratt igång enu så jag fyllde från flaskan, i den var det kvar runt 160 bar, manometern på bössan visar något mindre efter påfyllning. Jag minns inte om jag har regulator i och jag minns heller inte vilken Joule den är inställd på. I vart fall drog jag av några skott för att se om den funkade, och det gjorde den.

Det blåste och avståndet mättes upp till 72m, första skottet missade tavlan, de andra 9 skotten lyckades jag träffa.

Jag satt ned, skjutstöd från ett trädgårdsbord från Dollarstore.

Tyckte det var lite kul i alla fall så det blir nog fler gånger.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Skogshuggarn 22 apr 2025, 23:09

Efter att ha fixat den trasiga påfyllnings nippeln på min FT projektbössa som inte riktigt är färdigbyggd än så var det dax för den första träningstavlan.

5 skott cal 177
Stående utan stöd
16m
Bössa:luftkonverterad AR2079B
Kikare: Rhino 9*förstoring
9.8Joul

Tavlor och kulfång har stått ute ett bra tag så de ä ju lite skitigt, ett bra tag i det här fallet är minst 10 år, tiden har rusat iväg
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Följande användare vill tacka Skogshuggarn för detta inlägg
gubbe (29 apr 2025, 09:38)

Inläggav Captain Beefheart 12 maj 2025, 17:18

Jag hade lite "ankjakt" i det fina vädret och passade på att skjuta en träffbild.

Daystate.jpg

Daystate Huntsman Kaliber 4,5 mm
JSB Heavy
Avstånd 50 meter
Stöd
vind fanns

Daystate_tavla.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 81 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Följande användare vill tacka Captain Beefheart för detta inlägg