Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
royen skrev:Och här finns lite mer att läsa som Arne Nohlberg samlat ihop angående ett ev. blyförbud:
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns även många fler intressanta artiklar gällande skytte i almänhet
/roy
royen skrev:Jag får intrycket att även du ( buckshot2000 )är väldigt partisk i den här frågan så enligt ditt sätt att resonera så borde väl även din trovärdighet vara lika med 0 så jag känner att diskussionen med dig är avslutad.
Men dom som vill kan ju fortfarande använda länken jag skrev tidigare och kolla om inte för annat så för diverse pistolskytte info, det kan ju inte vara farligt iallafall.
yellonet skrev:Det finns ju en anledning till varför man slutade att använda bly till dricksvattenrör... eller ja, det används väl fortfarande i viss mängd i lödningar osv, men jag tror inte det är tillåtet i lika hög utsträckning längre.
trident01 skrev:Jag anser att det är bättre att lägga kraften på dom som är de stora miljöbovarna innan man börjar att plocka småsmulorna helt enkelt. Jag ville bara belysa hur galet det fungerar i världen helt enkelt i kontrast till hur vi är indoktrinerade att göra rätt för oss själva men att "storheten" kan spy ut vilka miljögifter som helst tycks inte gemene man ifrågasätta, möjligtvis något udersökande tv-program som gjort detta, tror det var "Uppdrag-granskning" som för något år sedan som behandlade just kolkraften och dom enorma summor som vi in köpte el-kraft från Tyskland.
Självklart skall vi plocka efter oss om vi inte håller till på en skjutbana, det framgick förhoppningsvis tydligt av mitt förra inlägg hoppas jag? Hemma har jag kulfång som jag tömmer i en hink som jag lämnar till destruktion.
trident01 skrev:buckshot2000 det är sannerligen mycket bly i en buckshot hagelpatron om man nu kan påpeka detta i dess rätta sammanhang, för du plockar väl upp varenda 8,6mm blyrundkula denna patron spyr ut![]()
Skogshuggarn skrev:stoppade in luftgevärskulorna i munnen
Nej precis, det gäller att hitta något att förbjuda i miljöpolitikens namn som ger mera röster än man förlorar. Skulle vara kul att se ett parti vilja förbjuda tex avfettningsmedel och alla andra bilvårdsprodukter som inte är ofarliga för miljön.buckshot2000 skrev:Ställ istället frågan om varför människor som inte själva släpper ut bly i naturen skall tycka det är ok att andra gör det ?
royen skrev:Ett litet inlägg i blydebatten:
Miljöpåverkan av bly i naturen
Flera fristående vetenskapliga undersökningar, en av dessa gjorda av Professor Sven Larsson på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, en annan vetenskaplig undersökning utförd i Danmark. Resultatet av båda dessa undersökningar är följande :Kan inte finna någon som hels påverkan av bly i ammunition på vår miljö.
Mätningar på skjutbanor utförda i Sverige
Mängder av skjutbanor gamla så som nya har undersökts vad beträffar miljöpåverkan av bly.
Inte i ett enda fall har någon som helst påverkan på miljön kunnat påvisas.
öberg skrev:Jag hade alltid kulorna i munnen när jag var liten ...
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster