BLY LIGAN

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: BLY LIGAN

Inläggav royen 13 maj 2010, 23:19

Och här finns lite mer att läsa som Arne Nohlberg samlat ihop angående ett ev. blyförbud:
För att följa länken så måste du registera dig.

Det finns även många fler intressanta artiklar gällande skytte i almänhet

/roy
Användarvisningsbild
royen

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav buckshot2000 13 maj 2010, 23:58

royen skrev:Och här finns lite mer att läsa som Arne Nohlberg samlat ihop angående ett ev. blyförbud:

Det finns även många fler intressanta artiklar gällande skytte i almänhet

/roy

Arne Nohlberg är så partisk att han trovärdighet är 0 i frågan.
Men länka gärna till de undersökningar du refererar till.
Uppenbarligen är bly så pass giftigt att djur som äter det dör och människor kan bli förgiftade - men ärligt talat komigen och vakna - det är år 2010 och VI VET att tungmetaller är giftigt.
Detta kan ju liknas vid amerikanska tobaksbolag som hävdar att cigaretter är ofarligt. :wink:

Ställ istället frågan om varför människor som inte själva släpper ut bly i naturen skall tycka det är ok att andra gör det ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav royen 14 maj 2010, 08:56

Jag får intrycket att även du ( buckshot2000 )är väldigt partisk i den här frågan så enligt ditt sätt att resonera så borde väl även din trovärdighet vara lika med 0 så jag känner att diskussionen med dig är avslutad.

Men dom som vill kan ju fortfarande använda länken jag skrev tidigare och kolla om inte för annat så för diverse pistolskytte info, det kan ju inte vara farligt iallafall.
Användarvisningsbild
royen

Tack utdelade: 2 gång

Inläggav buckshot2000 14 maj 2010, 11:25

royen skrev:Jag får intrycket att även du ( buckshot2000 )är väldigt partisk i den här frågan så enligt ditt sätt att resonera så borde väl även din trovärdighet vara lika med 0 så jag känner att diskussionen med dig är avslutad.

Men dom som vill kan ju fortfarande använda länken jag skrev tidigare och kolla om inte för annat så för diverse pistolskytte info, det kan ju inte vara farligt iallafall.

Nej, det är bara en sak du skriver för att på ett enkelt sätt komma bort från en diskussion som du känner håller på att glida dig ur händerna.
Skriv som det är istället - att du inte har någon information om "undersökningar" som backar upp det du påstår, det är ingen som blir förvånad för det.
Arne Nohlberg har under 20 års tid drivit sitt privata korståg mot alla som hävdar att tungmetallen bly är giftig, därför är han partisk.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav yellonet 14 maj 2010, 11:36

Det finns ju en anledning till varför man slutade att använda bly till dricksvattenrör... eller ja, det används väl fortfarande i viss mängd i lödningar osv, men jag tror inte det är tillåtet i lika hög utsträckning längre.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav buckshot2000 14 maj 2010, 13:38

yellonet skrev:Det finns ju en anledning till varför man slutade att använda bly till dricksvattenrör... eller ja, det används väl fortfarande i viss mängd i lödningar osv, men jag tror inte det är tillåtet i lika hög utsträckning längre.

Bly finns inte ens i lödtenn längre , inte ens produkter från låglöneländer innehåller bly i lödningarna.
Det har blivit en konkurrensfördel att INTE ha bly i sina elektronikprodukter eftersom det säljande företaget enligt lag är skyldig till att återvinna det miljöfarliga skräpet och det är SVINDYRT att hantera tungmetaller.

Det heter ROHS-direktivet och är något alla inom elektronikindustrin känner till.

"RoHS-direktivet är ett EU-direktiv. RoHS står för Restriction of the use of Hazardous Substances.
I denna förbjuds användningen av kvicksilver, kadmium, bly, sexvärt krom och flamskyddsmedlen PBB och PBDE i elektriska och elektroniska produkter som släpps ut på marknaden från och med 1 juli 2006."

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav trident01 14 maj 2010, 15:40

Visst är det bra att hjälpa till med det man kan med tanke på miljön men att samla upp avskjutna diaboler medans el-energin folk eldar med i sina bostäder i södra delen av landet många gånger köps in från kolkraftverken i Tyskland förmodligen har betydligt mer miljöpåverkan än luftskyttet. Att tömma kulfångaren i avsedd hink som man sedan antingen smälter ner till annat ändamål eller lämnar in för destruktion är ju bra då det är onödigt att slänga det i tex komposten :shock: Ännu bättre är det ju att ha tillgång till en skjutbana som rensas emellanåt.

Den största miljövinsten torde väl vara att folk köper sig en ordentligt tjock dunjacka om man bor söderöver o säga upp el-avtalet då är man väl riktigt seriös än att jaga personer som missat att plocka upp någon förlupen diabol ur gräsmattan :wink:

Personligen är jag jägare, pistolskytt och luftvapenskytt (miljöbov enl många)och jag "städar" alltid efter mig på skjutbanan dvs skotten får ligga kvar i vallen, tomhylsor(ofarliga) laddas om eller skrotas på avsedd plats) men det är smått bökigt att finna de icke dödande haglen som inte träffade bytet men o andra sidan så används ju blyhagel endast på icke- blötmark enl lagtext. Stålhagel motsvarande använder jag där detta anbefalls, kalla det miljöammunition.

Tror dom flesta är oss är rätt duktiga på sortering av miljöfarligt avfall med tanke på att vi levt i det dikterade "miljötänket" från myndigheterna ett tag nu. Att det sedan är ok från dom som beslutar om/kring miljölagarna ändå inte säger någonting eller inte har mandat att stoppa tex inköp av energi baserat på kolkraften från utlandet säger ju någonting helt annat... Kanske fick personen ett nytt kontor med bättre utsikt över Riddarfjärden och någon krona mer i lön för att blunda för inköpt utlänsk elkraft. Men visst,nog kan vi samla bly tills armarna når ner till anklarna och vi slutligen kommer att se ut som ett gäng orangutanger, inga problem för mig :!: :lol:

Miljöpartist kommer jag inte att bli för då skulle det säkerligen bli licenskrav för en 7,5-Joulare och andra vapenlicenser helt otänkbara eller indragna.
Sedan tror jag inte att det är så många svartkruts-skyttar som jagar längre med sina vapen eftersom de flesta dött för länge sedan och deras vapen hänger möligtvis på något museum eller på någon vägg hemma hos någon avlägsen släkting :wink:
Svartkrutsskytte går visserligen att bedriva och det går utmärkt att börja med sådant eftersom det tillverkas moderna svartkrutsvapen men dom skyttarna håller till på skjutbanan och lämnar kulan i skjutvallen.
Hw97K .22
Webley Tracker deluxe .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
--------------------------------------------------------
Grundare av Hw97k-klubben
trident01

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: HW97K

Inläggav buckshot2000 14 maj 2010, 16:04

trident : jag förstår inte vad det är du vill säga med ditt inlägg eftersom det låter konstigt att legitimera utsläpp av tungmetaller bara för att all el-energi inte kommer från förnyelsebara energikällor.

Om vi börjar följa ditt resonemang så kan vi ju tillåta vadsomhelst så länge inte allt annat är perfekt ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav trident01 14 maj 2010, 16:16

Jag anser att det är bättre att lägga kraften på dom som är de stora miljöbovarna innan man börjar att plocka småsmulorna helt enkelt. Jag ville bara belysa hur galet det fungerar i världen helt enkelt i kontrast till hur vi är indoktrinerade att göra rätt för oss själva men att "storheten" kan spy ut vilka miljögifter som helst tycks inte gemene man ifrågasätta, möjligtvis något udersökande tv-program som gjort detta, tror det var "Uppdrag-granskning" som för något år sedan som behandlade just kolkraften och dom enorma summor som vi in köpte el-kraft från Tyskland.
Självklart skall vi plocka efter oss om vi inte håller till på en skjutbana, det framgick förhoppningsvis tydligt av mitt förra inlägg hoppas jag? Hemma har jag kulfång som jag tömmer i en hink som jag lämnar till destruktion.
Senast redigerad av trident01 14 maj 2010, 16:34, redigerad totalt 5 gånger.
Hw97K .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
trident01

Inläggav trident01 14 maj 2010, 16:25

Sedan kan man ju undra hur medveten man fortfarande är efter att ha blivit statligt-indoktrinerad... Antingen ligger man kvar i sin "kuvös" och skäms varje gång man släpper väder eller så inser man att makthavarna släpper ännu mera odör kring sig :wink:
Hw97K .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
trident01

Inläggav buckshot2000 14 maj 2010, 16:41

trident01 skrev:Jag anser att det är bättre att lägga kraften på dom som är de stora miljöbovarna innan man börjar att plocka småsmulorna helt enkelt. Jag ville bara belysa hur galet det fungerar i världen helt enkelt i kontrast till hur vi är indoktrinerade att göra rätt för oss själva men att "storheten" kan spy ut vilka miljögifter som helst tycks inte gemene man ifrågasätta, möjligtvis något udersökande tv-program som gjort detta, tror det var "Uppdrag-granskning" som för något år sedan som behandlade just kolkraften och dom enorma summor som vi in köpte el-kraft från Tyskland.
Självklart skall vi plocka efter oss om vi inte håller till på en skjutbana, det framgick förhoppningsvis tydligt av mitt förra inlägg hoppas jag? Hemma har jag kulfång som jag tömmer i en hink som jag lämnar till destruktion.

Ah okaj ja då förstår jag hur du resonerar.

Jag har väll delvis haft precis likadana tankar själv men nu fokuserar jag mer på att göra rätt själv, jag tror förändring måste komma underifrån helt enkelt , så jag samlar också in det blyet jag skjuter i en hink :-)
Precis allt bly är nästan omöjligt att samla in men det mesta stannar kvar i mitt kulfång som är väldigt stort och har en neråtvinklad bakvägg , så det häller jag över direkt i hinken.
Jag tycker kommunerna skulle ha typ som "batte batterisamlare" fast för bly på miljöstationerna så man kan ta med sig blyet när man endå kastar glas och annat junk. Det blir ju ganska mycket i kilo när man skjuter mycket har jag märkt.

Lixom man samlar in bilbatterier och har 65:- kr i återvinningsavgift på dem men luftgevärsbly finns ingen vettig stans att lämna i många kommuner.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav trident01 14 maj 2010, 17:01

Jag har väl mitt sätt att uttrycka mig och kanske inte enklast alla att läsa mellan raderna vad som menas, men jag är ju inte sen på att förenkla språket om så behövs alt ta en debatt :wink:

En container för bly vore ju ingen dum idè på den närmaste återvinningsstationen sedan kan man ju undra hur många som skulle nyttja denna för dylika ändamål. Själv ställer jag blyhinken på sopstationen brevid uttjänta bilbatterier & dyl farligt avfall då jag har vägarna förbi med annat skrot som jag vill bli av med :smt020
Senast redigerad av trident01 14 maj 2010, 17:05, redigerad totalt 2 gånger.
Hw97K .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
trident01

Inläggav trident01 14 maj 2010, 17:03

buckshot2000 det är sannerligen mycket bly i en buckshot hagelpatron om man nu kan påpeka detta i dess rätta sammanhang, för du plockar väl upp varenda 8,6mm blyrundkula denna patron spyr ut :?: :mrgreen:
Hw97K .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
trident01

Inläggav buckshot2000 14 maj 2010, 17:48

trident01 skrev:buckshot2000 det är sannerligen mycket bly i en buckshot hagelpatron om man nu kan påpeka detta i dess rätta sammanhang, för du plockar väl upp varenda 8,6mm blyrundkula denna patron spyr ut :?: :mrgreen:

Hehe, jag skjuter bara stålhagel det lilla jag skjuter med hagelbössa. Tycker det känns helt sjukt som en del står och skjuter ut kilovis med bly ut över en åker där det växer saker som vi sedan äter.
Vi hade inte ens blyammo till lerduveskjyttet när jag tog jägarexamen och vad jag vet är blyhagel förbjudet på lerduvebanan numera.

Jag tror att fler och fler skulle tömma kulfången på miljöstationerna OM kommunerna hade en avsett behållare för det.
Sen är det ju bra att fler och fler skyttar kan påvisa att vi faktiskt återvinner så mycket som möjligt av blyet och tar ett miljöansvar.
Kan kommunerna visa att det samlas in en jävla massa ton bly så är ju det enbart positivt och om 90% av blyet samlades in så minskar ju incitamenten för att förbjuda bly.
Det som skjuts i vallar kan ju enbart samlas in klumpvis tex. var 20e år , men det är bättre än inget.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav trident01 14 maj 2010, 21:36

Ja Buckshot2000 då var vi där igen...Att kunna påverka kommunen att ställa ut speciella behållare eller "kulfång" som du kallar det :wink: (då skulle jag ha ännu närmare till "skjutbanan" :lol: )för detta ser dom nog som en onödig kostnadsfråga då det redan finns "soptippar" i varje kommun, förmodligen finns det krav på att så skall vara enl regeringsbeslut långt innan vi ens kan minnas. Därför hänvisas man istället till soptippen som har bemannad personal som tar hand om miljöfarligt avfall(kostar inget) så svårare än så är det inte såvida man inte skjuter tonvis bly varje dag och har långt att åka till soptippen o saknar lämplig dragbil samt körkort för denna :lol:
Möjligtvis kan man ju ta upp detta med sin egen kommun om man har miltals avstånd till soptippen o påpeka att dom bör följa de grundläggande miljökraven som ställs som annars leder till allmänt åtal.
Själv bor jag uppe i norra delen av landet och bemannade sopstationer ligger tätare än kisspauserna man måste göra efter långkörningar för annat ändamål efter E4:an ännu mera norrut:lol:

Ditt miljötänkande är ju annars helt rätt i linje OM man nu spyr ut en massa bly över en yta som inte är avsedd för ändamålet.
Hw97K .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
trident01

Inläggav Skogshuggarn 15 maj 2010, 09:08

.
Senast redigerad av Skogshuggarn 21 maj 2010, 07:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav gubbe 15 maj 2010, 09:11

Skogshuggarn skrev:stoppade in luftgevärskulorna i munnen
:shock:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3152 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav gubbe 15 maj 2010, 09:27

buckshot2000 skrev:Ställ istället frågan om varför människor som inte själva släpper ut bly i naturen skall tycka det är ok att andra gör det ?
Nej precis, det gäller att hitta något att förbjuda i miljöpolitikens namn som ger mera röster än man förlorar. Skulle vara kul att se ett parti vilja förbjuda tex avfettningsmedel och alla andra bilvårdsprodukter som inte är ofarliga för miljön.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3152 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav npaulsson 24 maj 2010, 20:51

royen skrev:Ett litet inlägg i blydebatten:

Miljöpåverkan av bly i naturen
Flera fristående vetenskapliga undersökningar, en av dessa gjorda av Professor Sven Larsson på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, en annan vetenskaplig undersökning utförd i Danmark. Resultatet av båda dessa undersökningar är följande :Kan inte finna någon som hels påverkan av bly i ammunition på vår miljö.
Mätningar på skjutbanor utförda i Sverige
Mängder av skjutbanor gamla så som nya har undersökts vad beträffar miljöpåverkan av bly.
Inte i ett enda fall har någon som helst påverkan på miljön kunnat påvisas.

I sann vetenskaplig anda kan dessa två undersökningar inte under några som helst omständigheter utesluta att blyammunition påverkar miljön. Att man inte funnit någon påverkan är absolut inte det samma som att bly inte har någon påverkan. Problemet är att det i princip är oändligt svårt att påvisa avsaknad av en viss effekt, i detta fallet blypåverkan i miljön. Man kan göra tusentals undersökningar som alla påvisar avsaknad av effekten men det tar bara en undersökning som påvisar att effekten finns för att falsifiera alla tidigare negativa utfall.

Vill man göra det enkelt för sig så är det längesedan man konstaterade att bly är giftigt. Hantera det därefter. Hur pass giftigt är nästa fråga och det beror på i vilken form blyet befinner sig. Organiskt bundet bly, så som det gamla antiknackningsmedlet Tetraetylbly (TEL), har klart lättare att inkorporeras i miljön än rent metalliskt bly. Bly är fortfarande bly och bly är inte riktigt hälsosamt.

Till sist en direkt koppling till skjutning. Personer i Svenska offentliga sektorn som har som profession att frekvent avfyra skjutvapen får lämna blodprov för blyhaltsbestämning med jämna mellanrum. Det är inte så svårt att komma fram till varför.

Haj
/Nils
Användarvisningsbild
npaulsson

Tack utdelade: 0 gång
Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97k

Inläggav buckshot2000 24 maj 2010, 23:40

npaulsson : Intressant det visste jag inte om blodproven.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav öberg 25 maj 2010, 22:36

Jag hade alltid kulorna i munnen när jag var liten :shock: :smt016 menar ju diabolerna och än lever jag :wink:

Nä men allvarligt så har jag läst det mesta jag kommit över när det gäller blyets påverkan på miljön.
Och vad jag kan se så är bly skadligt i sura miljöer men näst intill oskadligt i "torra" miljöer.
Vår skeetbana har testats och det var mindre blyhalt i marken där än på vissa andra referenspunkter :shock:
Och vi kör stål på banan nuförtiden och jakt på fågel över våtmark med bly är förbjuden (på frivilligt basis av svenska jägareförbundet) och detta tycker jag är bra!
Men att totalförbjuda bly är för mig ett absurdum på hög nivå :evil:

Såg en dokumentär på Discovery om Slaget vid little Big Horn och där kunde dom följa enskilda soldaters förflyttningar genom att kolla på kulorna, och på så vis härleda kolor till ett visst vapen! Man kan ju konstatera att dom kulorna sköts inte igår direkt!!! Och ändå kan dom göra tester som visar på vilket specifikt vapen dom sköts ur!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav buckshot2000 26 maj 2010, 00:26

Har hört att blykulor tappar 5'% av sin vikt årligen när de ligger i marken.

Och den där dokumentären du pratar om , den såg jag med och det du beskriver känner jag inte alls igen utan det var hylsorna de hittade och identifierade samt matchade med vapen.

kanske inte var samma dokumentär ... de diaboler jag glömt utomhus i regnet är redan efter några månader så oxiderade att man lätt ser hur de tappat massa.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav npaulsson 27 maj 2010, 21:44

öberg skrev:Jag hade alltid kulorna i munnen när jag var liten ...

Det var liite mer information än jag kände jag var i behov av, eller vänta, jahaaa - BLY kulorna :smt016 :smt016 :smt016 :smt016

Vissa är lite sena ...
Senast redigerad av npaulsson 27 maj 2010, 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
npaulsson

Tack utdelade: 0 gång
Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97k

Inläggav Skogshuggarn 27 maj 2010, 21:46

:smt016
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Airhunter 29 maj 2010, 21:46

En liten historia i blydebatten som kan vara tänkvärd speciellt för oss som skjuter mycket luftvapen och även då hanterar diaboler med händerna. Ska nog säga redan innan att den lilla exponering av bly som vi får av diaboler är nog ganska försumbar om man bara tvättar händerna innan man äter/snusar osv...(Det gör man ju alltid....not...) Själv är man kedjesnusare... :?

Jag har hört talas om en i dag, gammal man som jobbat med bilplåt hela sitt liv, Han är lärd av den "gamla" skolan innan dagens moderna spackel kom och förr var det bara bly man använde för att rätta till och släta ut ojämnheter och svetsar. Han har ju levt kvar i den "gamla skolan" och fortsatt använda bly i stället för spackel för det mesta. Vid en hälsokontroll fick han veta att han hade höga blyhalter i kroppen. Han tyckte det var konstigt då han alltid haft goda utsug när han lagt på bly på karosser. Alltid varit nog att tvätta händerna innan han åt lunch. Alltid varit medveten om att bly är giftigt. Det visade sej efter utredning att han troligen fått i sej blyet då han hållit i cigaretten med fingrarna som han nyss tagit i blyet med.....Tilläggas ska att han alltid rökt som en borstbindare. Visst är det troligt att han fått i sej både ångor och att han tagit i rent bly utan handskar i en massa år...Men enligt läkaren var nog just cigaretterna under arbetet det värsta av allt. Nåt att tänka på för oss som röker /snusar mycket kanske...
Senast redigerad av Airhunter 29 maj 2010, 21:48, redigerad totalt 1 gång.
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat