Sammanfatning fördelar o nackdelar olika luftvapen

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sammanfatning fördelar o nackdelar olika luftvapen

Inläggav Smasko 19 jul 2008, 12:33

Hej forumet, ny uppstickare här!

Ska köpa mig ett luftgevär att nyttja på landet. Gjort litet research avseende olika modeller/fabrikat etc, men är fortsatt litet rådvill och tacksam för alla råd och tips. Jag tävlar inte, har ingen ambition att göra det heller, men vill ägna mig åt litet mer än planlös plinking på konservburkar/soptunnor/hustrun, snarare målskytte på allt från 10-oändligheten m avstånd.

Det jag behöver är tips från mer erfarna luftvapenskyttar avseende fjäder- eller co2vapen. Jag har klurat litet på PCP, men lagt detta åt sidan, tar litet för mycket resurser med pump. Således antingen:

- co2 Umarex 850 Magnum
eller
- fjäderdrivet, oklart märke, helst inte brytpipa

Det som talar för Umarex 850 är:
flertalet skott i magasinet, således ingen trist omladdning per skott
fast pipa
enkelt m co2patroner

Vad jag är oklar över är hur co2 funkar i kyla. Påverkas precisionen avsevärt eller får man bara ut färre skott/patron? Vad vet ni ytterligare om detta vapen? Vad recensioner jag sett har fått blandad kritik.

Vilka argument talar för fjäderdrivet? Brytpipa eller fast? Och isåfall, vad rekommenderar ni. Har tittat primärt på GAMO men förstår efter litet forskande att synpunkter finns på fabrikatet ifråga.

Tacksam för alla tips.
Vänligen / Magnus
Smasko

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav buckshot2000 19 jul 2008, 12:42

Umarex 850 är så pass dyrt i inköp och så dyrt i drift att du likagärna kan köpa ett PCP , avser du att skjuta mycket kan du du köpa vilket PCP du vill oavsett prisklass , blir endå billigare i längden än att köpa co2 patroner.

co2 är känsligt för låga temperaturer och jag hade inte valt en sådan bössa eftersom vi bor i sverige.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Phonta 19 jul 2008, 12:42

Co2 är helt klart temperaturberoende !

Läs gärna olika tillverkares användarmanual,där framgår att andvändbarheten starkt begränsas i stark kyla !

Låt dig inte luras av detta med pumpning och PCP, på ett 10joules vapen skjuter du en helsikes massa skott på en pumpning. Ett co2 vapen kräver som du säkert vet ett antal co2 påfyllningar till en inte helt
oansenlig kostnad, men det är klart, allt är en bedömningsfråga !

:smt090
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Smasko 19 jul 2008, 12:54

OK, så jag ska inte helt förkasta PCP alltså. Det är just det att vi har ett nästan subarktiskt klimat i Sverige (kanske inte längre, men men...) och om co2 påverkas mkt av tempen så går ju det bort.

Vad bör jag tänka på med en PCP då?
Och vidare detta m fjäder?
Smasko

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Phonta 19 jul 2008, 13:27

Snarare vad som är fördelar med en PCP !

Nackdelen är enligt mitt tycke inte många !! Att man måste pumpa ?
Vad då lite motion i 2 min , det är väl inget att bråka om, LUFT ÄR GRATIS !!För övrigt inga stora problem snarare underbart att skjuta PCP!
Helt rekylfri, skjuter med en oslagbar precision, vad mer kan du önska ?
Väljer du de enklare typ FX 12 så har du inte mycket som rimligtvis kan krångla, skulle du sen vilja skjuta "fullfart" så ansöker du om licens samt bygger om bössan.

De smäller som fan i Fullfartversionen, dock inte farligt i 10 joule versionen, köp en pipvikt till så är den så gott som tyst, notera jag sade EJ ljuddämpare då dessa är licensbelagda.

:smt090
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Mattias.A 19 jul 2008, 13:34

phonthaisongthaisilk skrev:Väljer du de enklare typ FX 12 så har du inte mycket som rimligtvis kan krångla, skulle du sen vilja skjuta "fullfart" så ansöker du om licens samt bygger om bössan.

Eller så tar man en cutlas/gladiator/storm...osv. som har en mkt trevligt omladdningssystem och som man inte behöver borra upp när man har sökt licens på bössan. För det är enligt mig en stor nackdel med typhoonen att man måste in och borra iblocket för att få upp fullflås.

Tar man en cutlas istället så är det en enkel procedur som inte tar mer än 15min på sin höjd, och som man kan återställa lika fort.
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav Ulf 19 jul 2008, 16:06

Hur funkar era PCP bössor i vinterklimat ?

Låt säga att man vill vara ute å skjuta nåra timmar i -10c

Kanske behöver fylla en massa gånger..

Funkar dom lika klockrent som en fjäderbössa då ??

Har läst om kondensbekymmer ........gällande PCP.

Kolsyrepatronerna tappar ju som skrivits massor i effekt pga kyla.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Piledriver 19 jul 2008, 17:00

Fungerar klockrent!

Inga problem att pumpa tanka utomhus vid minusgrader, du får snarare
i mer luft i tuben vid kall väderlek än på sommaren.
(TRYCKET DET SAMMA SOM PÅ SOMMAREN, MEN TYNGRE TUB)

Kondens har jag bara upplevt någon gång, och då ifrån en sk. "pony" som isin tur var snabb fylld ifrån en Nitrogen/Kvävgas tub..
Den blev så varm att färgen mjuknade.

Jag har kört kompressorn utomhus vid betydligt kallare väderlek än 10 minus och har aldrig upplevt några problem.

Jag brukar vara uppmärksam på om bössan ryker vid avfyrning vid låga temperaturer, då är det dags att tvätta tanken invändigt med sprit. Evakuera tanken och av med gavlarna och dra ur tankmanteln med en sudd med sprit på. K eller T sprit fungerar bäst!!

Ha De!
Piledriver.
Piledriver

Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |