Sida 1 av 1
Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 15:05
av proc
Hej,
Jag har försökt hitta information vad som skiljer sig mellan att "krympa" en fjäder mot att kapa av några varv. Har sett flertalet som värmt och krympt ihop ett antal varv (pressat ihop med tång). Lika vanligt (om inte vanligare) verkar det vara att kapa fjädern ett antal varv och fila till kapningen efteråt.
Vad är skillnaden på de här två sätten? Ger något av dem bättre/sämre prestanda/hållbarhet/precision eller är det likvärdigt?
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 16:30
av Air
Problemet med att värma krympa fjädern själv är att hålla reda på rätt
temperatur kylning för att inte förstöra fjäderns egenskaper.
Vid tillverkningen har den genomgått en noggrann tillverkningsprocess som
man lätt kan förstöra vid värmningen.
Kapning med Dremelmaskin sedan med en slipskiva jämna till slipa en tunnare
slut på fjädern fungerar bra.
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 16:49
av Larzzon
Efter att jag har kapat fjädern brukar jag värma och lägga ner fjädervarvet för att få till en snygg och plan ände.
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 19:16
av Kapten Kamin
En ihopkrympt fjäder funkar i praktiken på samma sätt som en kapad fjärder med mellanlägg/brickor.
Dom ihopklämda varven är ju "döda" och tillför inget mer än förspänning.
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 22:13
av huldreh
Så - om man vill göra fjädern i ventilen mjukare, kan man då kapa den ett varv? Eller blir motståndet då i praktiken hårdare, då fjädern ju behöver vara lika lång, fast med ett varv mindre?

Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
19 sep 2018, 22:49
av atte69
det beror lite på ,,en fjäder som sitter med viss förspänning har ett visst "starttryck" vilket uteblir till viss del om man kapar den ,även om det vid viss uppnådd kompression kan vara nästan identiskt kraft i fjädern men vid ex halv kompression har man helt skilda värden.
allt beror på vilken typ av fjäder ,var den sitter , vad den är ämnad att göra ,, mm men vill man ha en mjukare fjäder så funkar det att kapa UNDER FÖRUTSÄTTNING att fjädern är förhållandevis komprimerad från början ,, annars får man byta till en klenare med andra värden ,,lite snabbt förklarat ,,
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
20 sep 2018, 07:24
av Batistuta
Jag kapar fjädern i första hand och gör som Larzzon trycker till änden så det blir en rak avslutning och filar till änden. Skulle det vara kapat för lite och den ligger över den önskade hastigheten så kollapsar jag en bit av fjädern för att fixa hastigheten till rätt
mps. Det är enkelt att finjustera med kollapsmetoden.
Om man har problem med för lite förspänning är kollapsmetoden också ett sätt att få till en säker justering av hastigheten.
Re: Skillnad på att kapa/krympa fjäder

Postat:
20 sep 2018, 11:19
av huldreh
ok, tack för klargörande!