RAM

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

RAM

Inläggav Geväret 28 apr 2019, 09:40

Jag har fått lite skattepengar över efter ha lagt ut en del av pengarna på min gamla bil.
Är nu sugen på att köpa en ny leksak någon som vet om RAM markörer är lagliga i Sverige
Vet ju att Walther Co2 T4E säljs här i Sverige men kan inte hitta tex Walther PPQ M2 TAE RAM den ligger ju på under 7j så den borde väll vara laglig några tankar om detta ?
Geväret

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: RAM

Inläggav Silwer 29 apr 2019, 22:11

Markörer, paintboll? Fel forum.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Geväret 30 apr 2019, 16:50

Silwer skrev:Markörer, paintboll? Fel forum.

Förmodade att det var ok då det diskuterades i denna tråden
viewtopic.php?f=6&t=18645&p=339880&hilit=Walther+T4E+HDR+50#p339880
Geväret

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav Silwer 01 maj 2019, 16:17

Ja jag bestämmer inte här ens.

Jag funderade mest.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tempest 01 maj 2019, 16:43

Jag har sett tester av .43 RAM-pistoler som i vissa fall visat att den överkomplicerade konstruktionen och den klena kalibern gör att de är totalt värdelösa jämfört med vilken .68 paintballmarkör som helst.
Tempest

Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg

Inläggav Silwer 01 maj 2019, 16:56

Är det ett sånt där skyddsvapen som inte dödar?

De är nog inte tillåtna i Sverige, vanliga painballmarkörer kom ju undan genom att de skrevs här som sportutrustning inte som vapen, de var totalförbjudna till tidigt 90tal.

Man kan ju fixa en paintballpistil o ordna lång pipa och sen vrida upp den tills kolsyran rinner om dem och skjuta ett suddgummi eller nåt som man anpassat till pipan, gör nog skapligt on att få på låret tex.

Dock blir det ju enskottare och den kommer inte hålla trycket i längden.

Detta är olagligt liksom allt annat man kan ta sig för som beskydd i Sverige, det är väl max hålla fast nån utan övervåld du kommer undan med.

Allt annat leder till att du är åtalad och den andre offret som får pengar av dina böter.

Lite som snubben som satte en starkhornstuta i sin bil då han var less på alla inbrott.

Tjuv kommer tar sig in och tutan vrålar honom i örat, han är där för att stjäla streoutrustningen, stannar tills polis angör platsen.

Snubben med bilen ptalas och fälls för misshandel av den stackars tjuven som nu minsan hade ringningar i örat.

Detta är många år sen idag kör man mer med bullar och saft och armband av polisen i en extrem trasslig stadsdel som förebyggande av skjutningar, bilbrännande och ständiga rån med inte sällan knivhugg.
I läge två mot farligt folk Kevin skjuter man 15 skott som rena vilda västern plötsligt, men självklart bara vid sånna tillfällen känner de sig hotade inte när molotovcocktails och gatstenar regnar över dem och bilarna, då är det easy going.

I Sverige förlorar du vilken väg du än tar trots omtanke att ingen ska dö.
Och jag tror detta kommer bli värre i framtiden, staten mste ju skydda rätt sorts människor och Polutiker såklart, de är ju en elit med extrem hög intelligens.
Senast redigerad av Silwer 01 maj 2019, 17:06, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tempest 01 maj 2019, 19:18

Ska vi inte försöka hålla oss till ämnet, nämligen RAM-pistoler som avfyrar färgampuller eller gummikulor. Så länge man inte skjuter på folk utan deras medgivande så är dessa vapen lagliga i Sverige om de inte överskrider 10J, precis som alla luft/airsoft/paintballvapen.
Tempest

Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat