SM veckan & FT?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

SM veckan & FT?

Inläggav Luftpangarn 02 jul 2019, 09:47

Vore inte FT som en deltagande sport i SM vara ett bra sätt att väcka intresse? Igår sände de bangolf! :lol: Iofs skoj. Och vem vet, kanske får bangolfföreningarna medlemstillströmmning?

Vet inte vad de har för tittarsiffror.

Men tom de dagliga utsändningarna från riksdagen på SvT 2, har mer än hundra tusen tittare! (Kan vara tvåhundafemtitusen, kommer ej ihåg.) :shock:
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1526 gång
Tackad: 350 gånger i 233 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: SM veckan & FT?

Inläggav XY1 02 jul 2019, 10:08

Bangolf:
Ca 100 föreningar med 6000 medlemmar i Sverige...

FT:
10 föreningar...? 200 medlemmar...?

Det är en bit kvar....
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 502 gång
Tackad: 297 gånger i 148 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Inläggav Luftpangarn 02 jul 2019, 10:23

Parkour är med - det är väl ingen jättesport än? "Cricket T20" känns inte heller som någon megasport i Sverige.

Lista på representerade sporter;
För att följa länken så måste du registera dig.

Känns inte som att det finns någon systematisk grund alls för val av grenar?!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1526 gång
Tackad: 350 gånger i 233 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav XY1 02 jul 2019, 10:31

Helt rätt!✌️
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 502 gång
Tackad: 297 gånger i 148 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Inläggav _Axel_ 02 jul 2019, 11:04

Liknade frågor som du ställer har jag sett fler gånger än jag kan räkna. Och dom kommer fortsätta komma med jämna mellanrum. Men inget kommer hända utan marknadsföring.

Av och till diskuteras hur FT, ofta underförstått allt utomhusskytte med LV, kan bli större i Sverige. Bland annat i denna: viewtopic.php?f=6&t=18456&start=75&hilit=hft

FT har aldrig blivit nått stort i Sverige, och kommer aldrig bli det. Tävling i en svår koncentrationssport där idealet är dyr utrustning är en grej för en liten minoritet. Och vi har inte samma sociala stigma beträffande vapenägade här som de har i UK och många andra urbaniserade ställen på kontinenten, så folk har inget problem med att köpa ”riktiga (jakt-)vapen”. Vilket dessutom är juridiskt mycket enklare. FT har också nackdelen att det fort utvecklades till en sport för prylbögar, långt från sina jaktrötter. Och det krävs en del investering i målmaterial för att ens kunna prova sporten seriöst, om en befintlig organisation vill det.

Jag skulle gärna testa FT, men jag tror inte det är nått som har en chans att växa speciellt mycket. I alla fall inte den mer seriösa internationella delen av sporten. Men en enkel formaliserad LV-skytteform (enligt länkad tråds senare del) kunde kanske hjälpa JSK att börja dela ut klubbintyg!?

Ska något som det som diskuterats i länkad tråd bli nått större än det som befintliga FT klubbar kan arrangera själva, så krävs det kommersiella krafter tror jag. Det vill säga handel och tillverkare samt organisationer (förbund/klubbar). Som kan marknadsföra företeelsen, och belöna skyttar och klubbar. Hittills har jag tyvärr aldrig sett att någon av dessa kommersiella krafter haft intresse av den svenska marknaden för vårt segment av LV marknaden (förutom enstaka privata företag). Men det finns gott om företag i jakt och skytte-branschen som skulle kunna vara till hjälp.

Just på dem skulle jag spilla krutet! Och för att få dem att nappa så måste entusiaster (och deras klubbar) göra grovjobbet med att formalisera ett koncept som går att marknadsföra. Jag tror länkad tråd är på rätt väg där.

Principen för detta skytte bör vara så likt det folk redan gör med de vapen dom redan har, eller önskar köpa/göra lagliga. Och jag tror det skulle säljas/registreras fler .22”–.30” PCP med repeterfunktion, än utpräglade FT bössor om det blev möjligt. Bristen på tillgängliga lagliga (över 10J) luftvapen är ett huvudproblem om nått ska växa inom hobbyn alls, och jag tror främst de mer effektstarka grenarna kan växa inom befintliga reglementen. Väldigt få reser någonstans för att skjuta med ett 10J gevär. Många ser liten mening i att skaffa licens för vapen nära 10J gränsen. Jag tror inte befintliga FT tävlingar kan bli nått större utan att folk kan köpa lämpliga mer effektstarka vapen på fler ställen i landet och öva själva där dom bor.

Seriös FT kommer alltid vara en sport för en liten minoritet, som troligen kan bli något större än idag. Men denna minoritet måste nog spillas över frän en större majoritet av luftvapenbrukare. Det vill säga precis som i UK där klubbar används som plinking-centraler, och en del går FT-varv seriöst, men de flesta bara vill ha kul.

Det finns mycket klokt i tanken att formalisera plinking enligt länkad tråd. Att använda befintlig FT bana är en klok idé det med, men då krävs att det finns en FT klubb till att börja med. Det gör det mycket sällan i Sverige! – så jag tror inte FT är nått att bygga på. Vill man få något att växa i denna hobby så måste tröskeln vara nästan obefintlig. Krav på formalia är troligen mycket hämmande, även om det är skitenkelt om man väl har en klubb att vara med i.

Att starta en FT avdelning i en JSK är en mödosam sak . Men att dra En eller ett par tävlingar i Luft-Jaktstig är potentiellt mycket enklare, och vips har klubben en ny disciplin! (= föreningsintyg) Som fotnot kan jag nämna för dem som saknar erfarenhet att det är svårt att aktivera medlemmar ens till enklare sysslor i alla föreningar, så att det skapas så få FT föreningar är inte konstigt. Folk har ont om tid.

Om man vill skapa en enklare skytteform för LV skytte, så föreslår jag att man helt enkelt använder formatet 'Poängfält'. Man kan ladda ner en app och öva ensam. Variationspotentialen är stor: En typ av station som är uppskattad på fältskyttetävlingar är när det är ett fallmål som måste bekämpas före man får skjuta på poängtavlan (antalet skott är begränsat). Rörliga/vridmål är även det en möjlighet. Finns väl ingen anledning att varje station ska vara bara ett skott! Folk som får licens på ett PCP, vill nog gärna tömma magget, inte stå och finlira hela tiden. Mer fart o fläkt drar mer folk helt enkelt! (det finns gott om idéer från återförsäljare i USA på den punkten, dessa jippon har de flesta sett redan) Jag gillar idén från Piteå med klassiska plinkingmål, det sänker tröskeln för arrangören. Lufvapenskytte gör det mer överkomligt med plåtmål o dyl än skytte i större skala. Men pappmål är inte att förkasta och blir roligare i poängfält-formatet.

Jag tycker man ska göra regler som tillåter så många som möjligt kan tävla mot varandra. De som har repeterfunktion kan tex få kortare skjuttid. Piteå verkar ha funderat ut mycket klasser och sådant redan.

Sen skulle jag införa ett poängsystem där bara de översta rangordnas på större tävlingar, resten blir bedömda ”vältränade” eller ”otränade” efter norm. När man inte är i täten så vill folk helst gömma sig i mängden.

Jag tror entusiaster i befintliga klubbar gör mer nytta i att formalisera en ny skytteform, snarare än att tro att FT är nått som kan spridas och bli allmänt. För det kan det inte! Den tekniska utvecklingen av LV är mot mer effektstarka vapen. Det är inte vettigt att tro att vi i Sverige skulle vilja nöja oss med 10J, eller nått i närheten. Det går att bedriva vettigt FT med 10J. Men det är inte lämpliga skytteformer för 10J vapen som saknas, dom finns i varje trädgård. Det är den lagliga möjligheten att äga det senaste PCP geväret i minst .22” som saknas. Därför är det mycket lugnt på forumen i Sverige, folk är lika intresserade av seriös FT som fripistol.
Användarvisningsbild
_Axel_

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat