Mest grundläggande
*skjutteknisk kunskap* för pengen fick jag med min första riktiga luftbössa, en HW30s i någon deluxe karbinversion jag skickade efter från Sportwaffen-Schneider. Levererades i 7,5J, ville ha 10J. Testade först ett Maccari-kit i den, inte 100% nöjd så jag slängde i ett Vortek PG2 i den. Resultat: helt sagolikt rappt avfyrningsbeteende, minimal rekyl. Som en kobra och blev min referenspunkt till hur en fjäderbössa ska vara. Har lärt mig det mesta av vad jag kan vad gäller gevärsskytte via denna, har skjutit många 10 tusentals skott och helt fantastiska serier på 50m i BR-ställning med spridning inom en tumnagel. Rekord-avtrycket är verkligen ett mycket bra system, går att ställa så det blir riktigt bra.
Inte tävlat mycket med den i
FT, delvis för att siktet är ett litet bekymmer på denna korta brytbössa om man inte smäller dit en relativt hög rail men då får man byta till en betydligt maffigare kolv... och då tycker jag det förtar litet av den smidiga charmen med bössan. Därav ett mycket enkelt kinasikte på bössan, har dödskallemärkt de allra kortaste skjutavstånden <10 meter eftersom frontlinsen kommer ut så långt att man knäcker siktet vid laddning annars.
Enda modifieringarna här var en billig kolvkamshöjning från Gyttorp (fastsatt med häftmassa...) och en justerbar
bakkappa av enklaste modell dvs Bisley.
För att följa länken så måste du registera dig.__________
Mest
*skjutprestanda* för pengarna, ”out of the box”: tveklöst
FWB 300s Universal, köpte den av en forummedlem. Inte modifierat denna alls, den kom färdigtunad med en 10J Maccari-fjäder och skjuter som en dröm. Lånade ut den till Don Tomaso på en BR-tävling i Laxå för ett antal år sedan och den jäkeln tog guldet med den... jag ska *aldrig* låna ut mina grejer igen
Men allvarligt talat, det är precis som Nitro skrev. Den är nästat totalt jämförbar precisionsmässigt med de bästa
PCP 10J-bössorna i de flesta skjutförhållanden om det inte lutar galet mycket uppåt eller neråt. Har varit mycket debatter om man verkligen ska tillåta denna i fjäderklassen, den har även gjort sig gällande som konkurrenskraftig i
FT fjäder 16J i en del tävlingar i skickliga händer. Avtrycket på FWB300s är flera klasser över HW´s Rekord, detta är ett matchavtryck och de kör liknande modeller i deras pistoler från denna era. Top notch.
Som synes har jag ett enkelt sikte även på denna eftersom det aldrig blivit av att jag behövt konfigurera den för
FT. Man hinner inte skjuta mer än max två klasser på en tävling.
För att följa länken så måste du registera dig.__________
Mest
*vapenteknisk kunskap* för pengen fick jag tveklöst av min SAG AR1000, köpt på Jula för några hundralappar.
I grunden en fjäderbössa gjord för kring 22 - 25
Joule, taffligt nertrimmad till sub 10 J via en svag och avkapad fjäder vilket gav ett hejdlöst komiskt twang vid avfyrning... typ ”gamla bettan” i Robin Hood på Kalle Ankas julkul
Tog det litet udda beslutet att söka licens på den för målskytte, detta för att få full laglig frihet att göra precis vad jag ville med den.
Testade en oherrans massa varianter av fjädrar, pistongvikter, smörjmedel, packningar, shortstroking i en mängd olika effektlägen upp till ca 25
Joule. Bäst gick den i 20 J, perfekt kombination av kraft och hanterbart rekylbeteende. Referenspunkten för vad som skulle uppnås i rekylbeteende var min HW30s, ska bara hosta till snabbt som en kobra. Vann en del
FT-tävlingar med den i fullfartsklassen men det blev för få som deltog där efter hand så jag växlade klass till 16 J. Där fick jag den inte att gå lika bra men ändå hyfsat nog för att tycka det var skoj att gå i den klassen.
Avtrycket, ja en slags kinesisk klon av en spansk variant av Rekord med en litet annan konfiguration av hakarna. Men i grunden samma och gick att få till så det funkar nästan som ett Rekord-avtryck dvs helt ok.
Satte dit en minimal
hamster mest för stående skyttet, en justerbar kolvkam skickades efter från USA (Karsten adjustable cheekrest i Kydex). Litet blyvikter skruvades dit i fram för att få rätta balansen. En justerbar
bakkappa av enklaste modell. Nöjde mig med ett Hawke Airmax 30 på den, tänkte att kan det duga till Thorgus på VM så får det duga till mig med

Den är kvar i 16J men kanske borde dra upp den till 20J igen där den gick som en dröm. Hela detta fjädertekniska äventyr finns beskrivet i en tråd här, SAG AR1000 - Renegade edition:
viewtopic.php?f=2&t=10294Så här ser den ut idag, funkar givetvis perfekt.
För att följa länken så måste du registera dig._________
Detta var de första stegen i luftvapenintresset när det började ta fart på allvar. Sedan blev det några PCP och ja, de var väldigt prisvärda på sina sätt men inte i närheten av ”bang per buck” som jag fick med dessa fjädervapen ovan.