CO2 och handvärmare i kallt väder

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

CO2 och handvärmare i kallt väder

Inläggav derkaderb 27 jan 2021, 09:13

Som topicen lyder, skulle man kunna få ett jämnare skytte med CO2 i kallt väder om man hade tex handvärmare nära inpå där CO2-patronen sitter?
Någon som testat lite mer vetenskapligt kanske? :-)

Har en Crosman DPMS som är sjukt underhållande att plinka med. Så tanken slog mig att om man tar en gammal mössa runt magasinet där 2st CO2-patroner förvaras i, och stoppar i en eller två sådana handvärmare, så kanske man kan få ut lite mer nöje av CO2 även de kallare årstiderna. tex: För att följa länken så måste du registera dig.

derkaderb

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: CO2 och handvärmare i kallt väder

Inläggav Luftpangarn 27 jan 2021, 15:25

Den huvudsakliga gasexpansionen som driver kulan, sker i pipan. (Litet sker väl också i ventilhuset.) Den expansionen tar upp värme från pipan = pipan kyls ner. När det inte finns så mycket värme i omgivningstemperaturen för pipan att ta upp, blir pipan kallare och kallare, och expansionen rasar för varje skott.

Förargligt nog, kyls ju pipan inifrån och ut av den expanderande CO2 gasen, vilket nog förklarar varför det går långsamt att värma upp pipan igen, genom att gå inomhus en stund. Så man får i praktiken nöja sig med att man bara kan skjuta ett begränsat antal skott, sedan är det slut på det roliga. Åtminstone på någon timmes sikt.

Att lägga vapnet varmt, gör i alla fall mig bekymrad över tänkbara skador på gummitätningar. Men 30-40 grader några timmer, borde inte vara något problem? (Även om någon här skrivit om att torka sin bössa efter regnväder, genom att ställa den i bastun ett par timmar.) Att lägga handvärmare i vapenväskan kanske kunde vara något? :-)

Vill man få det att fungera, skulle man nog börja med att hitta något slags värmepinne att stoppa i pipan mellan skotten. Undrar om någon testat det? :roll:

Själva CO2 patronen är jag tveksam till, om den verkligen kyls så mycket snabbare i kallt väder, jämfört med varmt. Man kan förstås gott se till att de är någorlunda varma från början - dock får man inte hetta upp dem, då blir det farlig explosionsrisk! Men det löser inte det huvudsakliga problemet med en allt kallare pipa. Har patronen mycket liten kontakt med vapnets metall, spelar det större roll om den är varm från början, än om kontakten är stor - eller i extremfallen, som med Artemis CR600 eller QB78, där gasen faktiskt direkt töms ut ur CO2 patronerna, till vapnets egna gastank, där blir temperaturen på CO2 kapslarna ganska ointressant. I de senare fallen är vapnets temperatur viktigast.

En annan lösning när det är kallt ute, är att stå inne, och skjuta ut genom ett fönster. Vilket ju också känns bra för fingrarna!

P.S. Och nu vet jag att det kliar i fingrarna på några att skriva att man också kan "lösa" problemet genom att välja ett luftdrivet vapen... men det är ju "fusk"! :-) Och får man fuska, har jag en ännu bättre "lösning" - man fixar varmare väder! :lol:
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
derkaderb (27 jan 2021, 22:05)

Inläggav derkaderb 27 jan 2021, 22:14

Mycket intressant inlägg Luftpangarn, det tackar man för =)
Låter logiskt det du skriver med. Har för mig jag hört att CO2 blev mer "trögt" ju kallare patronen var och därför fick jag en liten nördig tanke om att man kunde fuska lite med omgivningstempen.

Brukar dra ett par skött från altanfönstret ibland men man vill ju få lite miljöombyte också.
Men är väl bara att lufta PCP-bössorna då ist denna årstid och invänta lite varmare vårdagar :)
derkaderb

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Silwer 28 jan 2021, 19:52

Tyvärr får man ta att co2 är tempraturkänsligt.

Man kan ju använda nåt annat på vintern om det stor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav fluurr 29 jan 2021, 11:56

Jag har själv inga C02 vapen eller kronograf men gillar att bygga och komma på "lösningar" på saker och ting.

Jag bor i Uppsala och "tar gärna på mig" att försöka bygga något som man kan sätta på pipa och eventuellt gaspatron där man har möjlighet att byta ut värmepaketen och därmed skjuta i kallare väder.

Så om någon bor i Uppsala med omnejd som har C02 vapen och en kronograf och vill ställa upp på lite tester kan jag mer än gärna bygga något!
fluurr

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka fluurr för detta inlägg
Luftpangarn (29 jan 2021, 12:01)

Inläggav Luftpangarn 29 jan 2021, 13:40

Finns en möjlig enkel metod - men den är inte invändningsfri. Gaspatroner som går att fylla med luft. Och kanske även "greengas" - men den är kanske flytande, likt cigarettändargas (butan)? Och dessutom med flytande CO2. Kan ge kostnadsvinster också.

Jag kan inte gå ed på fysiken här, men jag är hyggligt säker på att det krävs rätt mycket mer värmeenergi för att förgasa (CO2) vätska, än att expandera en (luft) gas.

En intressant sak, som en forumsmedlem skrev, är att ett vanligt fjädergevär, faktiskt hettar upp luften vid den våldsamt snabba komprimeringen, så att det sker en värmeexpansion av luftgasen i loppet. (Skjuter man på som en galning, vill jag minnas att pipänden vid brytblocket faktiskt blir riktigt varm.)

I CO2 fallet är det rätt mycket (det mesta?) CO2-vätska som skall förgasas (expandera). Det kräver mycket värmeenergi, som tas från pipan - eventuellt även från ventilhuset, men det är ju mycket mindre metall där som skall värmas & kylas ner under en cykel.

Med andra ord, om man fyller gaspatronerna med luft (som alls inte går att komprimera till vätskeform med några normala metoder), så har man nog löst problemet. Åtminstone i teorin.

För om man fyller sina gaspatroner med luft med högre tryck än gissningsvis 55 bar, lär ventilen låsa sig - pga hammarkraften är otillräcklig -för att vapnet skall gå att avfyra. Bygger man om ett CO2 gevär till oreglerat PCP, kan man behöva byta / justera upp hammarfjädern. (Men använder man tryckregulator på komprimerade lufttillförseln, är det helt problemfritt. Då kan man växla fram och tillbaka mellan CO2 och luft. Funderar på detta till mitt Umarex Hämmerli 850. Då får man faktiskt ett riktigt juste PCP, där man kan skita i tryckkurvor under skyttet, och dessutom fylla precis som man vill.)

CO2 trycket varierar litet grand med olika temperatur. Jag har inte tabellen i huvudet, men mellan +15 och +25 rör det sig om en variation kring 30-55 bar eller nå't, vilket inte gör någon vansinnesskillnad i praktiken. (En svensk sommardag, är i praktiken omgivningstemperaturen rätt beskedligt varierande, sådär mellan 17-22 grader, uppskattar jag. Skjuter man med öppna riktmedel, som jag gör, är det inget som märkbart påverkar.)

Problemet med att fylla små "12g" patroner med komprimerad gasformig luft, är att i tryckintervallet 25-75 bar, skiljer det mycket litet i gasvolym efter expansion. Men också mycket litet i temperaturskillnad / lagrad värmeenergi - vilket är det vi är ute efter! (Däremot övergången mellan 12g flytande (CO2) och gasform (CO2), ger en våldsam volymökning. Att "förstöra" den mekaniskt lagrade energin, kräver massor av värme.)

Kontentan blir, att "12g" kapslar med komprimerad luft, ger betydligt färre skott, än om de är fyllda med flytande CO2. (Typ 1/4 har jag något osäkert dimmigt minne av.) Men vapnen borde med luftfyllnad, fungera under längre tid i kyla. (Obegränsad?!)

Här är en typ av fyllbar "12g" patron. Den går att hitta i Kina också.
För att följa länken så måste du registera dig.

En svensk variant, som dock endast är avsedd för luft, är "ProtonX"
För att följa länken så måste du registera dig.

Har man en helautomat likt TS, kanske detta är en riktigt bra ide året om??? :smt037
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |