gah, HW97? Hawk? jag?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

gah, HW97? Hawk? jag?

Inläggav niklassthlm 12 jul 2021, 18:49

Hej alla, blir lite knäpp snart. Köpte hw97 kitt från hurricane, köpte även jsb test diaboler, testar lite grupper, 25 meter, den sköt fantastiskt fint med JSB Exact Jumbo (5.51), 1,030 g, 15,89 gr, från bänk med skjutstöd 7-13 mm grupper, 6 grupper, öppnade ordentligt med 5.52, 20-50 mm, större efter skottställning då träff läget skiljer sig markant. beställde ask med 5.51 och började skottställa ordentligt. Helt hopplöst att få ihop grupperna igen, grupper på 15-35mm. träff läget vandrar från hö till vänster och tillbaka och upp och ner från riktpunkt. Testar 5.52 mm igen men helt inkonsekventa resultat.

Misstänker montaget av kikaren, skruvar av o på igen, nogrannt, hjälper ej. Tar isär bössan o torkar av en del fett från bla fjäder o sätter ihop, ingen skillnad

Har kört igenom 4-5 sorter på diaboler till, får till hyffsad serie ibland men..

Nu tror jag på kikarsiktet, jag tror inte att det är skottfast alt att ngt gått fel när jag skruvat.

Tips? Jag tror inte det är jag, van skytt, dock krut iofs men skjuter alla dessa serier från riktigt bra stöd.
niklassthlm

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Ja, Närtuna, Nyåker
Luftvapen favorit: Brocock SAA

Re: gah, HW97? Hawk? jag?

Inläggav börne 12 jul 2021, 18:55

Hur stödjer du bössan?

Stor skillnad på en fjäderbössa med dubbelverkande rekyl mot en krutbössa.

Sen en annan grej är att bara för att en viss JSB gått bra så kan det dessutom skilja en hel del på olika batcher, hittar man en som går riktigt bra så är ett tips att köpa många av just den batchen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav niklassthlm 12 jul 2021, 19:39

mm börjar förstå det, caldwell skjutstöd. Att det skiljer sig mellan batcher köper jag men inte så här mycket

börne skrev:Hur stödjer du bössan?

Stor skillnad på en fjäderbössa med dubbelverkande rekyl mot en krutbössa.

Sen en annan grej är att bara för att en viss JSB gått bra så kan det dessutom skilja en hel del på olika batcher, hittar man en som går riktigt bra så är ett tips att köpa många av just den batchen.
niklassthlm

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: Ja, Närtuna, Nyåker
Luftvapen favorit: Brocock SAA

Inläggav chaosborn 12 jul 2021, 21:31

niklassthlm skrev:Hej alla, blir lite knäpp snart. Köpte hw97 kitt från hurricane, köpte även jsb test diaboler, testar lite grupper, 25 meter, den sköt fantastiskt fint med JSB Exact Jumbo (5.51), 1,030 g, 15,89 gr, från bänk med skjutstöd 7-13 mm grupper, 6 grupper, öppnade ordentligt med 5.52, 20-50 mm, större efter skottställning då träff läget skiljer sig markant. beställde ask med 5.51 och började skottställa ordentligt. Helt hopplöst att få ihop grupperna igen, grupper på 15-35mm. träff läget vandrar från hö till vänster och tillbaka och upp och ner från riktpunkt. Testar 5.52 mm igen men helt inkonsekventa resultat.

Misstänker montaget av kikaren, skruvar av o på igen, nogrannt, hjälper ej. Tar isär bössan o torkar av en del fett från bla fjäder o sätter ihop, ingen skillnad

Har kört igenom 4-5 sorter på diaboler till, får till hyffsad serie ibland men..

Nu tror jag på kikarsiktet, jag tror inte att det är skottfast alt att ngt gått fel när jag skruvat.

Tips? Jag tror inte det är jag, van skytt, dock krut iofs men skjuter alla dessa serier från riktigt bra stöd.

Jag hade skruvat av och på siktet igen och börjat om på en tavla på 10 meter och med bara en och samma diabol.

Kolla så allt verkligen sitter, på min bössa hade en skruv släppt lite för weaver skenan.

Kolla dessutom diabolerna så de inte har skadad kjol eller dylikt.

Tänker att en helt ny bössa kan behöva skjuta in sig lite.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Tack utdelade: 27 gång
Tackad: 85 gånger i 75 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Inläggav dagevert 13 jul 2021, 17:42

Kan være batch variasjon. Ikke se deg blind på oppgitt diameter, batch er viktigere.
For mange luftgevær ;-)
dagevert

Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |