Välkommen Gäst
Nya lagar angående dämpare ?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
93 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Nya lagar angående dämpare ?
fick nyss nys på detta , har inte tidningen , så om någon har , kolla mer noga !!!
Enligt tidningen "Jakt & Jägare" har riksdagen idag beslutat att avskaffa licenskravet på ljuddämpare. Detta kommer att gälla från första juli.
Enligt tidningen "Jakt & Jägare" har riksdagen idag beslutat att avskaffa licenskravet på ljuddämpare. Detta kommer att gälla från första juli.
Senast redigerad av underljudsförbud 17 feb 2022, 20:16, redigerad totalt 2 gånger.
- underljudsförbud
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg - Luftvapen favorit: 6,35
Re: nya lagar ?
Licenskravet i sig försvinner inte, utan ljuddämpare kommer att klassas på samma sätt som ammunition, d v s. har du licens på ett vapen, har du därmed också rätt att köpa ljuddämpare som passar till vapnet.
Det kommer också att bli tillåtet med ljuddämpare på hagelgevär och finkalibriga vapen.
Det kommer också att bli tillåtet med ljuddämpare på hagelgevär och finkalibriga vapen.
- underljudsförbud
Re: nya lagar ?
underljudsförbud skrev:Licenskravet i sig försvinner inte, utan ljuddämpare kommer att klassas på samma sätt som ammunition
Det är detta man hört hela tiden nu senaste året, aldrig varit snack om att släppa det helt fritt.
Har man en licensfri bössa smäller det inte så värst ändå.
Har man en uppskruvad bössa utan licens... Ja då kan man ju inte heller begära att man ska få tillgång till dämpare.
Ska i alla fall bli najs att kunna köpa ljuddämpare till licensbössorna
Länk till artikeln ifall fler vill läsa hela... För att följa länken så måste du registera dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-
börne - Inlägg: 19067
- Tack utdelade: 2885 gång
Tackad: 6189 gånger i 2436 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Re: Nya lagar angående dämpare ?
tänkte det skulle glädja några här med licensvapen
har ju som jag nämt tidigare på forumet , blivit helt friad för ljuddämpare på ett licensfritt vapen , så var och en får göra som de vill med sitt skytte och buller vid 10 joule
men att dämpare får användas mer öppet nu kommer gynna många !
har ju som jag nämt tidigare på forumet , blivit helt friad för ljuddämpare på ett licensfritt vapen , så var och en får göra som de vill med sitt skytte och buller vid 10 joule
men att dämpare får användas mer öppet nu kommer gynna många !
Senast redigerad av underljudsförbud 17 feb 2022, 20:51, redigerad totalt 1 gång.
- underljudsförbud
Enormt kul nyhet! Följt en tråd på Robsoft om just detta. Just att det släpps fritt till klass 3- och 4-vapen är stort. Tystare på skjutbanorna, skönt för de med hörselskador som blivit nekade licens på dämpare tidigare trots läkarintyg. Eventuellt kan priserna på dämpare gå ner något och utbudet bli större då fler kommer köpa det nu.
Jag kommer köpa två till rimfire omgående när möjlighet ges!
-
dano_swe - Inlägg: 3297
- Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting
dano_swe skrev:Enormt kul nyhet! Följt en tråd på Robsoft om just detta. Just att det släpps fritt till klass 3- och 4-vapen är stort. Tystare på skjutbanorna, skönt för de med hörselskador som blivit nekade licens på dämpare tidigare trots läkarintyg. Eventuellt kan priserna på dämpare gå ner något och utbudet bli större då fler kommer köpa det nu.
jo tycker skyttet blir mer fokuserat med dämpare på , sedan att det blir mer fritt gör att stigmat för just ljuddämpare kommer att försvinna fort när många skaffar och skruvar på bössan
så vinsten är enorm på många många sätt för oss skyttar
- underljudsförbud
Blir intressant att se vad som kommer ur detta ur ett luftvapenperspektiv för oss i Sverige. I stora delar av EU säljs luftgevärsdämpare över disk som om det vore lättmjölk.
-
dano_swe skrev:Blir intressant att se vad som kommer ur detta ur ett luftvapenperspektiv för oss i Sverige. I stora delar av EU säljs luftgevärsdämpare över disk som om det vore lättmjölk.
tror det snart går att köpa fritt över disk , att jag inte gjorde det va att jag inte ville riskera något eventuellt smuggelbrott på nått sätt ? då det flesta butiker låg på andra sidan sjön
så tillverkade egen i cnc maskin på hemmaplan , polis har synat och jag använder den än i dag sedan länge
- underljudsförbud
Bara att gratulera men inget jag skulle rekommendera. Se, ett rim.
-
dano_swe skrev:Bara att gratulera men inget jag skulle rekommendera. Se, ett rim.
hehe tja , förväntade mej inte en koll , men så kom dagen
hade tagit hjälp av en mycket duktig jurist före , så va lite påläst ändå
men vist , alltid en chansning att gå , när inte ens polis kan vad som gäller med luftvapen och licensfritt skytte
har väl alltid varit , inte så feg av mej haha
- underljudsförbud
Jag tror fixeringen vid ljuddämpare försvinner. Det kommer smitta av sig på luftvapen. Om något år, behöver man inte bry sig. (Trist att man bett Schneider ta bort dämparen ur luftgevärspaketet. Fast i licensfritt utförande, så spelar det faktiskt ingen roll - bara som jag tror! För jag har aldrig testat dämpare.
Kanske dämpare är av särskilt värde för dem som skjuter hemma i lägenheten på vintern?
Kanske dämpare är av särskilt värde för dem som skjuter hemma i lägenheten på vintern?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1469 gång
Tackad: 274 gånger i 212 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
Luftpangarn skrev:Jag tror fixeringen vid ljuddämpare försvinner. Det kommer smitta av sig på luftvapen. Om något år, behöver man inte bry sig. (Trist att man bett Schneider ta bort dämparen ur luftgevärspaketet. Fast i licensfritt utförande, så spelar det faktiskt ingen roll - bara som jag tror! För jag har aldrig testat dämpare.
Det är inte bara för dem i lägenhet.
PCP kan låta en del i 10J
16J absolut en hel del, fram för allt Steyr av någon konstig anledning har ett väldigt vasst ljud.
Fullfart behöver jag nog inte förklara hur det låter.
Jo en sådan liten nätt dämpare dämpar ljudnivån extremt bra, såpass bra att det i princip bara är mekaniken i vapnet som hörs.
När vi sitter ett gäng på skjutbanan med hörselkåpor på så mister man en hel del av tjusningen med social kontakt med likasinnade och det är tråkigt.
Jag är själv hörselskadad och ibland slarvar man med kåpor vilket inte gör saken bättre. Jag har bla. tinnitus 24h om dygnet.
I både Tyskland och Danmark med de flesta andra länder så är det helt fritt, så det ser vi fram emot.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-
Nitro - Inlägg: 7747
- Tack utdelade: 2259 gång
Tackad: 1462 gånger i 884 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400
Nitro skrev:Luftpangarn skrev:J
När vi sitter ett gäng på skjutbanan med hörselkåpor på så mister man en hel del av tjusningen med social kontakt med likasinnade och det är tråkigt.
Att kunna vara social, även under själva skyttet, insåg jag inte från början, hur otroligt mycket det bidrar till nöjet. Och det är ju unikt för luftskytte. Man kan förstås spela krocket i stället. Men det är inte fel med omväxling. Och skytte har en särpräglad attraktion. Jag menar, det finns ju tex inte skid-krocket.
Numera ansluter sig grannar mycket ofta till mitt skytte. Så vi sitter och pratar, och skojar om, och kommenterar varandras skytte, över öl och vin. Och en och annan grillad korv.
Fortfarande är de så, att åtminstone hälften av oss män, åtminstone skjutit under värnplikten, så fullständigt rudis är ju inte folk. Man behöver liksom inte förklara hur korn och skåra funkar - vilket ibland behövs.
- Luftpangarn
Ropa inte hej ännu... Jag misstänker att Klass 4:a vapen inte kommer att få använda ljuddämpare. Visserligen kan man "tillverka" grövre kalibrar subsonic men dessa går inte speciellt bra att skjuta med. Fångskott absolut och då är ju nyttan fullständig.
Att ha helt tysta 22:or är nog inte vad polisen vill ha på sitt bord.. Vi får se.
// Shas
Att ha helt tysta 22:or är nog inte vad polisen vill ha på sitt bord.. Vi får se.
// Shas
- Gordon
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LP5
Nitro skrev:När vi sitter ett gäng på skjutbanan med hörselkåpor på så mister man en hel del av tjusningen med social kontakt med likasinnade och det är tråkigt.Luftpangarn skrev:Att kunna vara social, även under själva skyttet, insåg jag inte från början, hur otroligt mycket det bidrar till nöjet.
Det är den biten som gör att jag vill skaffa dämpare, själva pangen från en 22lr klarar man med vanliga enkla in ear hörselskydd så för den delen kvittar det ju. Men är man då fler på banan vilket ju man hoppas på så blir det ju att så fort det blir lite uppehåll & skit ska snackas tar man ut dom, sen helt plötsligt vill nån panga igen... Vänta, ska bara peta in hörselskydd, japp, klar... ELD... sen smäller det igen.
Nu kan man ju inte tvinga alla på skjutbanan att ha dämpare, men hade alla haft det hade man kunnat snacka & skjuta bäst fan man vill utan att riskera någons hörsel
Senast redigerad av börne 18 feb 2022, 15:33, redigerad totalt 1 gång.
-
Sossarna har hört arbetat mot detta i alla år trots att övriga Europa i te haft några problem.
Åter gör de sig dumma, nu fick den motstår de majoriteten igenom detta äntligen!
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång, för det är ju inte bara sånt här som S bedriver utan anledning möjligen mer än skatt.
Åter gör de sig dumma, nu fick den motstår de majoriteten igenom detta äntligen!
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång, för det är ju inte bara sånt här som S bedriver utan anledning möjligen mer än skatt.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Blir jättekul att erbjuda grannarna skytte med både Colt SAA och S&W m29 parallellt i sommar. Även de som skjutit förr, kommer bli helt schockade över skillnaden!
- Luftpangarn
marhol tipsade i annan tråd om att Jakt.se levererar till sommaren om man beställer nu.
Han beställde en sådan här. Jag kunde ju inte heller låta bli till min Tikka T1x 22lr
OTK SAK .22... För att följa länken så måste du registera dig.
Han beställde en sådan här. Jag kunde ju inte heller låta bli till min Tikka T1x 22lr
OTK SAK .22... För att följa länken så måste du registera dig.
-
Silwer skrev:Sossarna har hört arbetat mot detta i alla år trots att övriga Europa i te haft några problem.
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång
Rätt Silwer.
Som målskytt och eller jägare gäller det att det att solidariskt se förbi ev. skillnader i skyttet och rösta därefter. Tänk t.ex 5års licenser, magasin licenser och andra dumheter.
För att inte snacka om handläggningstider och tjänstemanna aktivism.
AA + Diana + FWB + HW + Steyr
-
nha - Inlägg: 291
- Tack utdelade: 329 gång
Tackad: 193 gånger i 99 inlägg - Skytteklubb: MSG
- Luftvapen favorit: det jag har i händerna
Luftpangarn skrev:Jag tror fixeringen vid ljuddämpare försvinner. Det kommer smitta av sig på luftvapen. Om något år, behöver man inte bry sig. (Trist att man bett Schneider ta bort dämparen ur luftgevärspaketet. Fast i licensfritt utförande, så spelar det faktiskt ingen roll - bara som jag tror! För jag har aldrig testat dämpare.
Det är onödigt att be Schneider ta bort ljuddämparen ur luftgevärspaketet, Tullen verkar inte bry sig, jag köpte ett Umarex 850 med ljuddämpare av Schneider och det gick bra. Det är jättebra med ljuddämpare i lägenheten, även i sommarstugan för grannsämjans skull, min bössa ligger på 9,3 Joule i rumstemperatur. Så länge man inte går över 10 Joule så tror jag inte att Polisen bryr sig det minsta, min ljuddämpare är dessutom märkt med "F" och texten "endast för luftvapen" på tyska så det lugnar nog ner den mest nitiske polis om huruvida det är nåt att bry sig om.
- Tempest
- Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 132 gånger i 116 inlägg
nha skrev:Silwer skrev:Sossarna har hört arbetat mot detta i alla år trots att övriga Europa i te haft några problem.
Jag hoppas många tänker på vad de röstar på nästa gång
Rätt Silwer.
Som målskytt och eller jägare gäller det att det att solidariskt se förbi ev. skillnader i skyttet och rösta därefter. Tänk t.ex 5års licenser, magasin licenser och andra dumheter.
För att inte snacka om handläggningstider och tjänstemanna aktivism.
Exakt dumheter Sverige har som inte stoppar brott utan bara de som vill hålla sig till lagen.
Det är naivt att tro att lagar ska ändra nånting och i te sällan ålderdomlig syn på saker i en ny värld.
Vakna för fan, som med lösa pipor med, vad är det för jävla idé att förbjuda det utan licens per pipa på ett luftgevär?
Och so du säger handläggningstider i evigheter pga krångliga regler som inte på nåt sätt hindrar brott utan som sagt folk som försöker följa lagen.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Undrar om detta innebär att det är lagligt för mig att stoppa bafflar/ljuddämpande material i shrouden på mitt licensbelagda FX Whisper efter 1/7?
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Weirauch HW45 .22
- Beffe
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Borde vara lagligt...
- jerico
- Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 97 gånger i 80 inlägg - Luftvapen favorit: Hatsan at44
jerico skrev:Borde vara lagligt...
Ja jag vill ju tro det iaf?
Vet att jag läst en tråd här på forumet om en herre som dämpade sitt Whisper och fick ner det i 22 db eller vad det nu var, riktigt tyst!
Hittar inte tråden för tillfället bara, nåja!
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Weirauch HW45 .22
- Beffe
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Jag har läst det som klubbats igenom ett antal gånger nu.
Får du köpa ammunition till vapnet får du köpa ljuddämpare.
Många jaktbutiker går ut hårt med dämpare till 22lr och hagelbrakare.
Rent krasst borde man som innehavare till ett luftgevär med gängad pipa få köpa en dämpare som rent funktionsmässigt är avsett för 17hmr eller 22lr.
Får du köpa ammunition till vapnet får du köpa ljuddämpare.
Många jaktbutiker går ut hårt med dämpare till 22lr och hagelbrakare.
Rent krasst borde man som innehavare till ett luftgevär med gängad pipa få köpa en dämpare som rent funktionsmässigt är avsett för 17hmr eller 22lr.
- jerico
- Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 97 gånger i 80 inlägg - Luftvapen favorit: Hatsan at44
93 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat