Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 21 apr 2022, 15:21

Fick idag hem ett brev från Tullverket, där brottsanmälan gäller vapensmuggling.

Köpt en luftpistol Steyr LP1 (ej konverterad, således Co2) inkl en Co2-tub via eGun.

Hur fan är det möjligt att detta kan ses som vapensmuggling? Den är varken licenspliktig i Tyskland eller Sverige? Joultalet understiger 10j med råge, men kan tänka mig att haken är att det anses vara en ”gaspistol”.

Under beskrivning av vara står: Gaspistol, Match Steyr-Mannlicher med tillbehör.

Sedan står det -”Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts”
Ok?! Vad skall anmälas? Den är ju inte licenspliktig?
Vidare står att läsa: Brottsbeskrivning. -” Icke anmälda varor påträffades vid tullbehandling av postpaket”.
Återigen, vad skall anmälas?

Är det något jag missar? Vad fan håller dom på med? Är dom helt jävla dumma i huvudet? När försvann licenskravet på Co2, var det tidigt 80-tal eller på 70-talet? Krävs det licens för att köpa en Co2- brandsläckare från Tyskland?

Dessutom är jag jävligt förbannad över att försändelsen legat hos Tullverket sedan 4/4. Varken jag eller säljaren har kunnat söka rätt på försändelsen via track-id, vare sig via DHL i Tyskland eller på Postnord som skall leverera. Sista uppdateringen är ”Hamburg 4/4”. Således har vi båda trott att försändelsen var borta. Inte en jävla blänkare om att den ligger hos Tullverket har dom ens skickat ut innan jag får brottsanmälan i näven.

Hjälp, missar jag något väsentligt?

Med vänlig hälsning, Clark Olofsson....nädå Henno3 :-)
Senast redigerad av Henno3 21 apr 2022, 15:23, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!

Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav gubbe 21 apr 2022, 15:53

Har dom för lite att göra på Tullverket? :Sneak:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3156 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Luftpangarn (23 apr 2022, 11:24)

Inläggav PLUTTE 21 apr 2022, 15:53

Tullverket verkar ha blivit tokiga , vet flera som har beställt licensfria delar som tex gevärs stockar m.m som har fastnat där för det är vapendelar. IDIOTER!!
PLUTTE

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Inläggav Henno3 21 apr 2022, 15:57

gubbe skrev:Har dom för lite att göra på Tullverket? :Sneak:

För min del får dom gärna ligga och pilla sig i naveln och äta glass, men dom får fan hålla reda på lagar och regler! Kan inte tänka mig att tullåklagaren är en lågavlönad stackare, så lite krav på kunskap borde man kunna kräva.

Jaja, dom kanske är av en annan uppfattning, så får se vad dom svarar på mitt sakliga mail jag nu skickat.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav vettedax 21 apr 2022, 15:58

ibland är det tvärtom....fick hem ett luftgevär från egun som jag tog för givet att det var under 10 joule....nädå...fullfarts gasram monterad å bössan var på 32 joule...men hit kom den utan problem...
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Henno3 21 apr 2022, 16:03

Ok, men är det något jag missat? Vad fan har jag gjort för fel, eller är dom bara helt dumma på riktigt?!

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav vettedax 21 apr 2022, 16:47

har det gjorts en polisanmälan då ???
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Silwer 21 apr 2022, 17:16

idioter CO2 är godkänt som drivmedel för luftvapen, detta sen 1992, tala om att var fel ute.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Chris 21 apr 2022, 17:32

hade samma problem i början av februari med en Walther lever action..... denna CO2 Winchester med magasin.
skrev till tullverket och frågade om det var på skoj med ett "F" stämplad luftgevär som inte ens ger 7,5joule.
dem skickade in bössan till Malmö polis för provskjutning med kronograf och det tog ytterligare 7 veckor tills det var klart och godkänt och bössan kom hit efter sammanlagt 9 veckor med resultatet att förundersökningen om vapensmuggling och vapenbrott var nerlagt då det inte fanns nån misstanke efter provskjutningen.
resultatet var att 4 av 6 sprillandsnya magasiner var trasiga pga okunskap...
så kan det gå

ha det
Chris
Senast redigerad av Chris 21 apr 2022, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 281 gång
Tackad: 335 gånger i 231 inlägg

Inläggav Larzzon 21 apr 2022, 19:57

Det kan vara så att de har blandat ihop begreppen, en Gaspistol, (Gaswaffen) är licensbelagd i Sverige, men nu är det inte en sådan du har köpt utan en luftpistol med CO2 drift, (Luftdruckwaffen, luftpistolen CO2).
Användarvisningsbild
Larzzon

Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Inläggav Henno3 21 apr 2022, 20:56

Larzzon skrev:Det kan vara så att de har blandat ihop begreppen, en Gaspistol, (Gaswaffen) är licensbelagd i Sverige, men nu är det inte en sådan du har köpt utan en luftpistol med CO2 drift, (Luftdruckwaffen, luftpistolen CO2).

Precis den slutsatsen jag dragit, men hur kan det vara möjligt att göra det? Det är en Tullåklagare som skrivit under beslutet. Borde man inte vara bättre påläst om man fattar beslut i dessa frågor?

Bara det juridiska formellt är utrett, så skall jag på ett sakligt sätt skriva till vederbörande och förklara ett och annat!
Senast redigerad av Henno3 21 apr 2022, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Inläggav Luftpangarn 22 apr 2022, 10:19

Henno3, såhär skulle jag formulera mig i brev, som jag skulle skicka till såväl Tullen, JO och JK. Du borde begära ersättning av JK. Vilket du knappast kommer få i detta läge, men JK kan rikta kritik mot tullens handhavande. Det samma gäller en JO anmälan. Det är klantigt intill försumlighet och inkompetens, att inte veta att alla skjutvapen med kaliber 4,5mm / .177 är luftvapen. Och att inte snabbkolla med polisen och / eller forensiskt centrum.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Bästa jubelidioter, (Nä, just det skulle jag inte skriva, även om det känns befogat.)

Kommer denna misstanke om vapensmuggling stå noterat i straffregistret? Det riskerar i sådant fall att kunna skapa ordentliga problem, då många arbetsgivare idag kräver utdrag ur straffregistret. Ett auktionsverk ville tex se ett utdrag. Barnomsorg och skolor. Man kan tänka sig att även idrottsföreningar med ungdomsverksamhet gör så. (I alla fall kräver skytteföreningarutdrag ur belastningsregistret. Givetvis oaktat om man dessutom bedriver ungdomsverksamhet.)

Och dessa arbetsgivare har rimligen ännu mindre koll. De kommer bara "för säkerhetsskull" sortera bort en sådan arbetsansökan. Inte sjutton lär de lägga ner tid på att försöka ta reda på reda ut vad det egentligen handlar om. Risken finns att de även resonerar som "att ingen rök utan eld". Vilket i sådant fall skulle kunna svärta ens lokala rykte.

Hur kan Länsstyrelsen se på saken, om man ber om lämplighetsintyg för körkort? Eller tex trafiktillstånd? (Tex Taxi)

Och hur kommer en eventuell framtida licensansökan för ett licenspliktigt luftgevär behandlas?

Hur effektivt bedriver tullverk, åklagare och polis egentligen sitt arbete? Vilken normal människa som helst brukar googla grejer man inte förstår sig på. Gogglar man "Steyr LP1" skriker det luftpistol. Jag tror tom vilket läskunnigt barn som helst, begriper googels träfflista, och skulle klara av en flervalsfråga med de två alternativen "Är det en krutpistol?" eller "En luftpistol?"

Följer man sedan några länkar, får man reda på att effekten ligger på 6 Joule. Men tullverket kanske inte vet att det finns licensfria luftpistoler? Och att gränsen går vid 10 Joule? Den rimliga frågan kan man tycka, är snarare, om det alls finns kolsyredrivna luftpistoler som kan ge mer än 10 Joule.

Det står rimligen stämplat på tuben, att den skall fyllas med kolsyra. Det brukar göras från en brandsläckare. Men man kan alternativt använda kolsyrepatronerna till hushållsläskmaskiner av typen "Soda Stream". Allra vanligast, är dock att man använder pekfingerstora kapslar, som bla används i klassiska sodasifoner.

Och om Tullverket har någon som helst ambition att bedriva effektivt arbete, är det rätt rimligt att skaffa sig något hum om, vilka regler kring en så viktig varugrupp som vapen, som gäller i Sveriges största handelsparner Tyskland. Som ensamt svarar för 17% (!) av Sveriges import.

Då lär man sig snabbt, att luftvapen som har ett "F" omskrivet av en femhörning, instämplat i ramen, på väl synligt ställe, är licensfria i Tyskland, och som maximalt ger 7,5J från fabrik. (Och som sagt, gränsen går vid 10 Joule i Sverige. Som jämförelse skriver Polistidningen 2007-12-13 at deras tjänstevapen ger 300 Joule. Det lär man sig också genom att använda google.)

Vidare borde tullen reagera på den ytterst klena kalibern, som ger en fingervisning om att det med stor sannolikhet rör sig om ett luftvapen. I själva verket kan man nog befogat tänka sig att kräva, att tulltjänstemän, för effektivt arbete, känner till, att det över huvud taget inte existerar krutvapen, med så klen kaliber, som står stämplat på vapnet som 4,5mm eller tumdimensionen .177. Återstår så frågan om luftpistolen möjligen är så kraftig, att den är licenspliktig?

Och då kan kan tänka sig att Tull och Polis lyfter på luren, eller skickar ett mejl, till någon av polisens egna licenshandläggare, eller forensiskt centrum, som förhoppningsvis utgör något slags kompetenspool för de två myndigheterna. De skall kunna svara på om luftpistolen över huvud taget ens går att bygga om att ge över 10 Joule. Vilket knappast går för ett kolsyredrivet vapen, med så kort pipa, och klen kaliber, som denna luftpistol har.

Hur som helst, kan man utan lämpliga kunskaper för en tullare, konstatera, att det ligger i farans riktning, att pistolen är en licensfri luftpistol. Och vidare, inte är intressant som verktyg för kriminell verksamhet. Med andra ord, skulle tullverket råka släppa genom ett kraftigare luftvapen, är det ingen större olycka i arbetet. Liknande misstag gör gissningsvis tullen varenda dag. Och sådant dagligt rationellt grovsållningsarbete, ger tid att tex leta efter riktiga handeldvapen och handgranater. Det är inte rimligt att tullen ödar tid på leksakspistoler och sportredskap för vuxna.

Och kan man ens göra en införselanmälan till Tullen, av icke licenspliktiga luftpistoler? (Och gäller det i sådant fall även icke licenspliktiga leksakspistoler? Pilbågar? Knivar? Skruvmejslar med långt blad?)

Av påtagligt praktisk betydelse, är dessutom, att det är högst klandervärt, att om tullen ändrar en postförsändelses rutt, inte snarast kommunicera transportföretag, så att spårningsinformation anger att paketet hamnat hos tullen. Särskilt som att tullen varit så saktfärdig att meddela mottagaren om vad som hänt, att både avsändare, mottagare, och transportföretag smått förtvivlat försökt ta reda på vart paketet tagit vägen. (Detta torde gå att i det närmaste sköta maskinellt, likt transportföretagen gör i sin hantering.) Man kan argumentera för att Tullen i onödan förorsakar transportföretagen ekonomisk skade, genom sin saktfärdighet. Och i detta fall representerade försänelsen av sportredskapet, ett icke försumbart värde om tusentals kronor.

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Tempest (22 apr 2022, 10:31), Henno3 (22 apr 2022, 16:16)

Inläggav Henno3 22 apr 2022, 16:20

Luftpangarn.

Tackar, många tänkvärda saker. Att detta ”misstag” från Tullmyndigheten eventuellt skulle ligga mig till last i diverse register har jag inte funderat över, men det är ju inte alls omöjligt.

Jag kommer kräva svar på diverse frågor samt lämna en del skarpa synpunkter när de väl har avskrivit detta. Du kom med många bra uppslag.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (22 apr 2022, 19:12)

Inläggav Marsi 23 apr 2022, 09:55

En nedlagd misstanke är inget hinder. Jag var öppen med det vid säkerhetskontrollen och fick ingen kommentar om det.

Råkade ut för samma sak, fick luftgevär stoppat i tullen och fallet nedlagt efter provskjutning.
Marsi

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Inläggav Luftpangarn 23 apr 2022, 11:23

[quote="Henno3"]... men kan tänka mig att haken är att det anses vara en ”gaspistol”.

Under beskrivning av vara står: Gaspistol, Match Steyr-Mannlicher med tillbehör.)/quote]

Men borde inte tullen verkligen veta, att det inte existerar "gaspistoler" med den klena kalibern 4,5mm? Finns det ens i kaliber 5,5mm? Knallskott finns för 5,5mm / 6mm - men då skall ju misstanken skrivas annorlunda, annars faller den. Man kan lugnt påstå att du OMÖJLIGEN kan kan ha gjort dig skyldig till det de påstår. Sådant bör en tullare kunna!

Att det inte existerar någon ammunition som på något sätt har med krut att göra för 4,5mm, skall de veta. Jag funderar på att skicka en 4,6mm vanlig borr, i gåva till Tullverkets generaldirektör. Om den inte går att få in i pipmynningen, kan man glömma allt som har med krut att göra.

Eftersom nu tullen verkligen verkar anstränga sig att hitta gas- och knallpistoler, då dessa uppmärksammats som möjliga att bygga om till skarpskjutande krutvapen, kan det ju vara väldigt bra, om man omedelbums kan avfärda, och låta bli att lägga möda, på luftpistoler? (Så där himla enkel är ju inte ombyggnaden. Den kräver ju att man även kan köpa en pipa för skarpa skott. Vilket man väl inte gör över disk, bara sådär? Sedan skall man smuggla in den också.)

Borde man erbjuda tullens personal en dags utbildning kring vapen de kan tänkas stöta på i sitt arbete? Vad lär de sig egentligen i sin vapenutbildning? För de har väl rätt att bära skarpa vapen, har jag fått för mig?

Ibland talar man om att någon är "kriminellt okunnig".
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Inläggav Grönberg 23 apr 2022, 14:15

Att det inte existerar någon ammunition som på något sätt har med krut att göra för 4,5mm, skall de veta. Jag funderar på att skicka en 4,6mm vanlig borr, i gåva till Tullverkets generaldirektör. Om den inte går att få in i pipmynningen, kan man glömma allt som har med krut att göra.

Visst finns det krutpatroner i kaliber 4,5 mm. Den vanligaste nu för tiden är väl 17HMR,
Grönberg

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 22 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Grönberg för detta inlägg
Luftpangarn (23 apr 2022, 16:42)

Inläggav Luftpangarn 23 apr 2022, 17:44

Grönberg skrev:Att det inte existerar någon ammunition som på något sätt har med krut att göra för 4,5mm, skall de veta. Jag funderar på att skicka en 4,6mm vanlig borr, i gåva till Tullverkets generaldirektör. Om den inte går att få in i pipmynningen, kan man glömma allt som har med krut att göra.

Visst finns det krutpatroner i kaliber 4,5 mm. Den vanligaste nu för tiden är väl 17HMR,

Hopsan, det hade jag glömt. Men inte finns det väl "gaspatroner", alltså sådana som är tänkta för självförsvar?

OK, argumentationen blir litet krångligare. Men man kan ju tänka sig att tullare borde kunna förstå / se om vapnet alls har något slagstift?

Vidare borde Tullen lätt kunna upprätta en databas över de vanligaste luftvapnen? Om de nu inte klarar att googla.

Om de sedan verkligen vill belasta sig själva och forensisk centrum, med att undersöka hur många Joule ett vapen levererar, kan man ju fråga sig. (Kanske särskilt som det är så himla lätt att ändra, när vapnet väl passerat tullen.)Jag tror jag kan gissa vad generaldirektören tycker. Och sannolikt de flesta tullare. Och forensiskt centrum är våldsamt överbelastat, vilket gör att polis och domstolarna dras med oacceptabla utredningstider.

Jag lyckades hota Värmdö kommun, till att ge fan i våra lagreglerade strandskyddsdispenser på ön, genom att ställa frågan till dem, på öns årsmöte, dit de kommit för att näsvist spela viktigpettrar, och läsa lagen för oss, -"Har ni verkligen lust med att vi dränker er med 2-300 dispensansökningar?" De blev plötsligen väldigt nervösa, och vi enades om att vi tillsammans enbart skulle granska de mest tveksamma fallen. Formellt följer alltså varken öns tomtägare, eller Värmdö kommun, lagen.

Men det tycker nog alla (utom några miljömuppar, som också tycker det är jätteviktigt om folk har torrdass eller inte), eftersom kommunen har fullt upp med att fixa nya bostäder och skolor.
Luftpangarn

Inläggav _Axel_ 23 apr 2022, 19:34

Beklagar det inträffade, och påminner alla om att en kaliberlag vore det bästa för att lösa situationen. Han postat om detta förr.
Användarvisningsbild
_Axel_

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Luftpangarn (23 apr 2022, 20:07)

Inläggav Leopold 23 apr 2022, 20:09

Jag hade författat ett väldigt kort brev som inlaga. Helt enkelt:

"Co2 såväl som luft är sedan länge etablerade som drivmedel till luftvapen. Så länge vapnet underskrider 10J så är dessa vapen licensbefriade i Sverige. Vänligen lägg ner detta ärende snarast efter att ha uppdaterat er angående gällande svensk lagstiftning, samt stryk alla misstankar om vapenbrott som ni förmedlat eftersom dessa är formulerade på felaktig grund.

Vänligen, xxx.
"
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1811 gång
Tackad: 2024 gånger i 1065 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Henno3 (23 apr 2022, 20:33)

Inläggav Luftpangarn 23 apr 2022, 20:18

Klart det bästa vore vettigare lagar. Tyvärr är sådant krångligt, tar tid, och kräver förstås politiskt stöd.

Det akuta problemet är att vi vill slippa tjafs med tullen. Tydligen hade jag tur, som fick hem min Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeter. Den hade kanske satt ännu mer myror i huvudet på dem, än Walthers bygelrepeter. Umarexen använder ju "patronhylsor". Hur fan de lyckades paja rondellmagasinen för Chris, undrar man ju över. Varför var de ens intressanta? Platta, solida diskar, med hål i ytterkant?!

Får man ersättning för skador de orsakar?
Luftpangarn

Inläggav börne 23 apr 2022, 20:25

Luftpangarn skrev:Får man ersättning för skador de orsakar?

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (23 apr 2022, 20:47)

Inläggav Chris 24 apr 2022, 06:24

Hos min WLA hade det inget med "gas" att göra.... Tullverkets förundersökningsledar/inna trodde helt enkelt att det var ett luft-/CO2 gevär som överstiger 10Joule och skulle därmed vara licenspliktigt i Sverige. I mitt brev till hen påpekade jag på "F"-stämpel och att likadana familjeluftgevär finns att köpa i Sverige med och då skickade jag länkar till svenska återförsäljare.... men då var bössan redan inskickat till Malmös polis för provskjutning och gick inte att återkalla.
Luftpangarn skrev: Hur fan de lyckades paja rondellmagasinen för Chris, undrar man ju över. Varför var de ens intressanta? Platta, solida diskar, med hål i ytterkant?!

Får man ersättning för skador de orsakar?

det är enkelt att förstöra magasinerna.... man bara stoppa in diabolerna inte tillräklig långt in i magasinet och då händer det lätt att den skjuts ut baklänges vid repetering.... magasninmatning sker genom små "tänder" på baksidan av magasinet och materialet är ganska mjukt så att man inte ens märker det med om man "raka" av tändernas spets.... ett välkänd problem.
tullverket iaf skyller på polisen i detta fall då dem inte har använd geväret och det blir ju svårt att bevisa att magasinerna var hela och utan fel då dem inte var förpackat i original blisterförpackningen som bröts.
orkar inte att gå vidare med det även om jag borde... kostar tid och energi och det har jag ont om nu när säsongen börjar snart.
Senast redigerad av Chris 24 apr 2022, 06:26, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 281 gång
Tackad: 335 gånger i 231 inlägg

Inläggav Tempest 24 apr 2022, 08:29

Det köps massor av airsoftpistoler utomlands som är perfekta kopior av riktiga pistoler, vikt, stämplar och "funktion" och de drivs av greengas eller kolsyra, ska alla de stoppas av Tullen? Jag köpte en 6mm Glock 17 en gång som blev kontrollerad och godkänd av Tullen och det har jag förståelse för, den ser ju ut som en riktig Glock på utsidan, den tjänstemannen som kontrollerade paketet kunde sitt jobb, tyvärr finns det tydligen riktiga stolpskott på Tullverket.
Tempest

Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (24 apr 2022, 17:44)

Inläggav Silwer 26 apr 2022, 17:43

Leopold skrev:Jag hade författat ett väldigt kort brev som inlaga. Helt enkelt:

"Co2 såväl som luft är sedan länge etablerade som drivmedel till luftvapen. Så länge vapnet underskrider 10J så är dessa vapen licensbefriade i Sverige. Vänligen lägg ner detta ärende snarast efter att ha uppdaterat er angående gällande svensk lagstiftning, samt stryk alla misstankar om vapenbrott som ni förmedlat eftersom dessa är formulerade på felaktig grund.

Vänligen, xxx.
"

Inte för att du vill höra av mig nånsin igen, men informationen har redan givits 1992 blev åter co2 lagligt i Sverige med max 10J och räknades som Luftvapen.
Detta för att de sen 76 tror jag blev förbjudna i Sverige.

Nu tror jag väl iofs inte att du läser detta och iofs gör väl inte en sämre upprepning skada.

Men iaf det är inte vapensmuggling.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
atte69 (01 maj 2022, 21:50)

Inläggav Henno3 29 apr 2022, 14:24

UPPDATERING,

Då har jag efter mycket om och men äntligen fått tag på tullåklagaren som är ansvarig för ärendet.
Detta gjorde mig dock orolig. Inte orolig för själva anklagelsen om vapensmuggling, utan oro över när och om jag kommer att få tillbaka luftpistolen.

Min första fråga var, vad som försigår? Jodå, enligt tullåklagaren har jag fört in licenspliktig gaspistol, och då jag inte anmält detta till Tullverket är det att beteckna som vapensmuggling.

Jag försöker hålla mig lugn och saklig, men vad avser lugnet så sket sig det gruvligt efter denna inledande förklaring av beslaget.
Jag påtalade att det INTE är ett licenspliktigt luftvapen samt att jag därför inte behöver anmäla om att jag för detta över gränsen.
Här gjorde jag också en utläggning vad det är för ett vapen jag fört in (tack för div information i tråden) samt förklarade orimligheten samt den tekniska omöjligheten att omvandla detta vapen till att skjuta kulor i den kraft som skulle göra det intressant för kriminella.
Jag förklarade att gasen, i detta fallet kolsyra är tillåtet som drivkälla sedan 1992, så länge joultalet understiger 10j fyra meter från mynning.
Nu lät tullåklagaren lite mer spak, och jag tänkte att det var lika bra att smida medans järnet var varmt.
Jag fortsatte beskriva att pipans diameter omöjliggör en uppborrning till intressant kalibernivå samt att det varken finns slagstift eller motsvarande som kan antända en tändhatt, som i sin tur antänder krut i patronen vilket är drivkällan i ett krutvapen.

Nu kommer nästa kalldusch!
Hon har inte sett vapnet själv men litar på den bedömning tullinspektören el motsvarande har gjort, men det kommer bli NFC som avgör huruvida det är ett licenspliktigt vapen eller ej.

Nu ställde jag frågan om det är på det viset att det inte är klarlagt huruvida det är ett licenspliktigt vapen eller ej, vilket tullåklagaren börjad med att påstå? Hur kan man annars meddela att vapnet kan komma att förverkas om jag inte hör av mig inom fyra veckor? Då måste man ju rimligtvis vara säker på sin sak om man skriver detta i ett första brev? Svaret var att det är brukligt att skriva så.
Det står inte heller att det finns en ”misstanke om....”, utan brottsrubriceringen är ”vapensmuggling”.
Som sagt är det brukligt att skriva på de viset.

Jag frågade också vid något tillfälle om misstanken var att det låg ovanför licenskravet på 10j, och att det därför skulle skickas iväg, men det var inte primärt det som var frågeställningen, så jag tolkar att det var okunnigheten om att vapnet på tyska beskrivs som ”gas...” som gjort att de hamnat här, samt att det prestigemässigt skulle vara omöjligt att pudla i detta läget.

Hur är de möjligt att belasta NFC med detta vapen? Har inte dom högvis med krutvapen som dödat x antal människor att ta tag i? Hur långt ner i högen kommer inte min pistol hamna. Jag är som sagt orolig över att jag inte kommer se röken av den inom överskådlig tid, och tullåklagarens enda ursäkt är att -” jag kommer ju givetvis avskriva ärendet så snart NFC bedömmer vapnet som icke licenspliktigt”

Jag förstår att Tullverket har ärenden upp till öronen, men då måste man väl fokusera på det som är väsentligt! Vid osäkerhet, slå en pling till lokala vapenhandläggaren vid närmsta polismyndighet och dryfta frågan där tex, kolla med någon återföraäljare och fråga om vapnet, tänk lite och var lite smidig! Det här med NFC är ju absurt!! Som sagt så gör säkert Tullverket ett jäkla bra jobb, men att deras inkompetens i denna fråga gör ju att stora resurser, pengar och tid tas i anspråk som skulle kunna användas i betydligt allvarligare ärenden.
Senast redigerad av Henno3 29 apr 2022, 14:28, redigerad totalt 2 gånger.

Weihrauch HW30s.
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (30 apr 2022, 02:12)

Nästa