Det finns ingen anledning att betrakta krut- och luftskytte som något slags ömsesidigt uteslutande kategorier: Det finns gott om folk här på forumet (och i utländska forum) som skjuter både och.
Och särskilt om man vill locka till sig nya yngre skyttar, tycker jag inte heller att man skall hålla isär olika skytteformer. Vore väl skitkul om man ena dagen skjuter "sprint target", en annan dag
FT, och ibland 6,5mm dipoter krut 300m, jaktstig - och givetvis nöter man en del 10m luftskytte
innomhus, för det lär man sig en djäkla massa på!
Det finns inte ens en vettig anledninga att i en ungdomssektion stenhårt hålla isär pistol och gevärsskytte. Vill minnas att här på Värmdö, skjuts det jaktstig med luftpistol!
Jag tycker man skall tänka kreativt med öppet sinne!
Att få kommuner att vara vänligt inställda på skyttebanor, och kanske tom bidra till ungdomsverksamhet, vore ju en djäkla strategisk vinst för skyttesport.
Men inom skytteföreningar, är det också en jättevinst, om dumma fördomar mot luftskytte kunde minska. Och då är ju troligen
FT något som kan ändra attityder. luftskytte är liksom inget tramsigt B-skytte. Det tror jag faktiskt att de flesta innerst inne redan vet.
Olika sorters skytte, med olika vapentyper, är olika. Inte sämre eller bättre.
(Jag älskar svartkrutsskytte, med en rejäl smäll, rök och stank. ;-) Men luftskytte är kanon också. Framför allt slipper jag åka till skjutbana, men jag gillar också att inte behöva hörselskydd. Vet inte om andra också stör sig på öronproppar och kåpor, men så'n är jag.)
Med tanke på hur stort publikintresset för skidskytte är, och den också allmänna acceptensen som "inte suspekt" vapenhantering skidkytte också har, tror jag sprint target tom skulle kunna locka skolor att testa på idrottsdagar, och/eller som skollovsaktivitet.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.