Inte sant avtagande intresse för luftvapen!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inte sant avtagande intresse för luftvapen!

Inläggav Luftpangarn 28 sep 2024, 08:35

Även på tyska forumet CO2air.de finns funderingar kring upplevd minskad aktivitet på (det) forumet - och meningar om att intresse för luftvapen och skytte i största allmänhet avtagit.

En person presenterade googles statistik över sökord, som motsäger detta. Jag gjorde samma sökningar för Sverige.

Google Trends, sökningar på "luftgevär" och "luftpistol" under åren 2004 till idag. Och det är snarast ytterst stabilt.
För att följa länken så måste du registera dig.

Sökningar på ämnet "luftvapen" svagt avtagande trend under åren forumet existerat, men ändå rätt konstant genom åren.
För att följa länken så måste du registera dig.

En deltagare påpekade dessutom det samma som jag tidigare också påpekat, att tillverkarna presenterar nya modeller i strid ström. Något som ju inte heller antyder minskat intresse.

Däremot verkar flera mena att själva kommunikationsformen internetfora röner mindre intresse idag, än tidigare.

Då undrar jag vart intresset ventileras idag? Tik-tok?!? Nån som har Tik-tok och annat, får gärna kommentera!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1458 gång
Tackad: 271 gånger i 209 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Inte sant avtagande intresse för luftvapen!

Inläggav Andy 28 sep 2024, 17:10

Då jag jobbar i en Jakt&Skytte butik och vi säljer en hel del luftgevär både fjäder och PCP.
Jag brukar frågar kunderna som köper om dom är med på något forum och till 80% så säger dom nej.

Dom vet inte att det existerar?

Jag själv är en "fjäder" kille men jag har även PCP i min samling.

SÅ vad kan vi göra för att marknadsföra detta forum bättre?
Skall vi annonsera i tex Vapentidningen som är störst i norden
BSF 54 5,5
BSF 55 4,5
BSF 55 deLux 4,5
BSF 55 5,5
BSF 65 4,5
BSF 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
BSA Airsporter RB2 5,5
Diana 36 5,5
Fwb 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb 300 Universal 4,5
WaltherLP 53 4,5
Användarvisningsbild
Andy

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 37 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria

Följande användare vill tacka Andy för detta inlägg
Luftpangarn (28 sep 2024, 18:54), Nitro (28 sep 2024, 20:37), Leopold (29 sep 2024, 18:44), gubbe (29 sep 2024, 20:31), Tempest (02 okt 2024, 15:58)

Inläggav Breezy 04 okt 2024, 17:04

Samma fenomen syns även på andra forum, platformsmodellen verkar helt enkelt överges av användarna. Facebook har ju diverse grupper, men sorteringen av inlägg gör det ganska svårt att följa trådarna, som jag upplever det.

Vi har fortfarande hög konsumtion i samhället, så luftgevär köps det säkert fortfarande. Men jag tror inte att särskilt många söker sig till klubbarna. Att gå med i en klubb och ställa upp på tävlingar är nog ett väldigt stort steg för dom flesta.

Det vi ser nu skulle jag gissa är att det gamla gardet har börjat att trappa ner lite, men då blir det ganska uppenbart att det inte har fyllts på underifrån dom senaste 10 åren eller så. Tävlingar blir inställda, och aktiviteten på forumen avtar.

Om jag får spekulera, så tror jag att vi alla har påverkats av informationssamhället, snabb underhållning i TikTok eller Youtube-Shorts tar över mycket av vår lediga tid, och vi vänjer oss av med att bygga upp motivation och att investera tid och arbete i saker.

Luftgevärsskyttet har också blivit svårare att utföra i trädgårdarna pga folks rädsla för vapen i dessa tider, färra människor bor på landet med stora tomter.
Senast redigerad av Breezy 04 okt 2024, 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Breezy

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka Breezy för detta inlägg
XY1 (04 okt 2024, 17:41), Tempest (04 okt 2024, 18:24), Luftpangarn (04 okt 2024, 20:32), gubbe (05 okt 2024, 07:59)

Inläggav Captain Beefheart 04 okt 2024, 18:45

Jag håller med angående Facebook, trådarna där är lite svåra att följa och om någon tycker att hen får för lite medhåll/uppmärksamhet så startar dom en ny grupp. Dom gamla klassiska forumen tycker jag är jättebra där finns ju en massa kunskap samlad på ett ställe, väldigt tråkigt att dom sjunker i aktivitet, jag är med i några, både i Sverige och USA.
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 23 gånger i 17 inlägg

Följande användare vill tacka Captain Beefheart för detta inlägg
gubbe (05 okt 2024, 08:00)

Inläggav Luftpangarn 04 okt 2024, 20:55

Jag har i många år liknat facebook vid en lågstadieklass. Den som skriker högst (=provocerande inlägg somväcker känslor), och senast, är den som hörs = sorteras högst upp.

En facebookgrupp är inte avsedd att samla och ordna information på ett strukturerat sätt.

Och ingen djävel läser annat än de SENASTE några inläggen - som som sagt, inte ens är riktigt kronologisk ordnade, för det som räknas är hur många som "lajkat" och/eller skrivit svar.

Som kontrast, är detta forum bland annat en ovärderlig kunskapsbank, som bara blir mer värdefull, ju fler år som går!

För mig är formatet "forum" helt oslagbart! Det är som en uppslagsbok, där man kan hitta saker. Facebook är som om du rivit ur alla sidorna i en uppslagsbok, och bara blandat huller om buller. Lycka till att hitta info om hur man sätter ihop ett Diana Giss gevär!

Här i forumet går man in och hittar en tio år gammal tråd om just ett visst vapen, och aspekter kring just det. Och kanske lyfter en tråd som "sovit" i tio år!

Det är klart att även i ett forum, uttrycker amn en massa känslor och upplevelser, som väl inte är så intressanta om 10 år. Men i en facebook grupp finns i princip BARA sådana inlägg. :-(
Luftpangarn

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (05 okt 2024, 08:00), XY1 (05 okt 2024, 10:17)

Inläggav vettedax 05 okt 2024, 08:32

Ungdomar har väl andra intressen numer.. mobilen å sociala medier.. sen kräver ju luftskytte en viss summa pengar ändå.. plus att skytte i sig inte är nån stor del i samhället som det var förr.. skjutbanor fanns ju lite varstans.. våran i byn är så igenväxt så du ser inte att det var en skjutbana längre.. å då var det en riktig skjutbana med betongbyggt tavelmål.. tavlorna gick på geidrar upp å ner samt markering stavar... nya tider nu.
vettedax

Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 265 gånger i 222 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Tempest 05 okt 2024, 10:19

Den tiden när det fanns en skjutbana i varje by kommer aldrig tillbaka, bara att acceptera, på den tiden fanns inte datorer, TV/dataspel, sociala medier, en massa coola actionsporter som Mountainbike på flacken och nerför, Paintball- och Airsoftspel, folk reser otroligt mycket mer utomlands nuförtiden och bränner pengar på det etc. Jag tror att vi måste acceptera att intresset för luftvapen har gått ner väldigt mycket jämfört med hur det var när jag var grabb på 70-talet då alla pojkar antingen hade fått ett luftgevär eller önskad sig ett. En arbetskamrat köpte rätt nyligen ett luftgevär till sig och sina barn och de var helt ointresserade och förstod inte tjusningen med skytte alls, de har ju så mycket mer att roa sig med nuförtiden ...
Tempest

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 130 gånger i 114 inlägg

Inläggav vettedax 05 okt 2024, 10:40

Å andra sidan kan det bli många roliga till salu ju.
vettedax

Inläggav vettedax 05 okt 2024, 11:32

när jag gick i skolan fanns luftgevär skytte som fritt valt. skolan hade ett gäng feinwerkbau 300 man lånade..
vettedax

Inläggav börne 05 okt 2024, 14:01

Tempest skrev:Den tiden när det fanns en skjutbana i varje by kommer aldrig tillbaka

Tyvärr har du garanterat rätt i det. Från slutet av 1800-talet & under nästan hela 1900-talet var skytte en populär sport. Kopplingen till landets försvar fanns & ökad skjutskicklighet stöddes av staten genom bidrag i form av subventionerad ammunition/gevär. Från slutet av 1800-talet bildades många skyttegillen, min klubb Mörrums Skyttegille bildades 1903. I samband med Andra världskrigets utbrott ökade på nytt intresset för skyttesporten och många nya skytteföreningar startades. Så som världen ser ut idag borde kanske Svensken börja intressera sig för skytte igen :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2874 gång
Tackad: 6184 gånger i 2432 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Breezy 05 okt 2024, 18:33

I min klubb är det faktiskt en del som började med luftgevärsskytte men sedan gick över till att skjuta 22lr, och så småningom långhållsskytte/kikarskytte med "grovkalibriga" gevär.

Är det ett nytt fenomen, att luftgevär kanske är mer en inkörsport till annan skyttesport?

En intressant sak med luftgevärsskyttet är att det verkar vara ett vattentätt skott mellan 10m luftgevärsskyttet på tavlor och field-target/luftgevär som hobby. Ungdommarna i skytteklubben jag är med i skjuter 10m med ett PCP luftgevär som ser ut som något från starwars(någon modern FWB gissar jag), och har inte ens provat att skjuta ett luftgevär med kikarsikte på plåtar i trädgården alls.
Breezy

Inläggav Captain Beefheart 05 okt 2024, 19:41

Breezy skrev:I min klubb är det faktiskt en del som började med luftgevärsskytte men sedan gick över till att skjuta 22lr, och så småningom långhållsskytte/kikarskytte med "grovkalibriga" gevär.

Är det ett nytt fenomen, att luftgevär kanske är mer en inkörsport till skyttesport?

Det är ju det klassiska konceptet inom skytterörelsen, börja med luft och sedan efter 22 lr och 6,5. Gevärsföreningen där jag bor självdog och eftersom vi var närmsta grannar så tog vi över 300 meters och 50 metersbanan. Vi är nu ett gäng pistolskyttar i grunden som håller banorna i drift och skjuter Prs och långhåll med 22lr. Det tråkiga är att vi har inte möjlighet att skola in "juniorer" som man gjorde förr för i gevärsskyttet ,vi har fullt upp att skola in 10 intresserade pistolskyttar om året och det är inte så många som fortsätter efter kursen tyvärr.
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Inläggav Luftpangarn 07 okt 2024, 10:44

I Finland tog man i våras beslutet att öppna flera tusen nya skjutbanor (kommer ej ihåg exakt, men typ tre tusen) som del i försvarsarbetet.

Jag har ingen aning, men jag gissar att det nog funnits skjutbanor dessförinnan också, med tanke på att ägande av eldvapen är mycket vanligt i Finland. (32 per 100 invånare, 5,5miljoner civila vapen totalt, jfrt Sverige 23, ca 2,3 miljoner civila vapen totalt. För att följa länken så måste du registera dig.

)

Folk i allmänhet har under en lång tid gjort en litet bekvämt slarvig hopblandning av saker kopplade till vapen och skytte. Inte blev det bättre av den slopade värnplikten. Om inte förr, blir det ju uppenbart då, att bara för att man kan hantera skjutvapen, eller tycker det är kul att skjuta prick, betyder det inte att man förvandlas till våldsverkare, och börjar skjuta på folk.

Alla som känner någon som jagar, har fortsatt "tvingats" inse detta uppenbara.

Man kan ju också reflektera över ett land i krig, som Ukraina, vars samhälle gissningsvis typ är dränkt i vapen just nu. Men jag har inte blivit varse att Ukrainare plötsligen har börjat springa runt på gatorna och skjuta på varandra i civilsamhället. Ja, det lär bli ökade problem med en och annan psykiskt skadad, som gör sig skyldig till våldsbrott av olika slag (och självmord) - men det handlar liksom inte om att hela samhället förvandlas till våldsamt laglöst land.

Jag vet inte om en mer nyanserad syn på skjutvapen, också kommer göra skytte till mera accepterat fritidsnöje?
Luftpangarn

Inläggav Breezy 07 okt 2024, 17:13

Omkring där jag bor har det stängts en del skjutbanor, pga att klubbarna har lagt ner till följd av att medlemmarna blivit för få och för gamla. I vår klubb är vi bara ett par kvar som använder vår 300m bana, någon gång om året hör någon av sig och är intresserad av skytte, men att någon blir mer varaktigt intresserad är ganska ovanligt.

Många som kontaktar oss verkar inte primärt vara intresserad av tävlignsverksamhet och föreningsengagemang, utan är kanske mer intresserade av att plinka lite på skjutbanan någon gång då och då.

Jag brukar undvika att berätta för kollegor och bekanta att jag är tävlingsskytt, många tycker att det är obehagligt och associerar det med andra dåliga saker. TIll några har jag sagt att jag är jägare, men lämnat diskussionen där. Jag har en del vänner som är skytteintresserade och vill bidra til försvarsfförmågan i landet, men dom är aktiva inom hemvärnet, något jag ser som helt separerat från klubbens tävlingsverksamhet.
Breezy

Inläggav börne 07 okt 2024, 17:32

Breezy skrev:Jag brukar undvika att berätta för kollegor och bekanta att jag är tävlingsskytt, många tycker att det är obehagligt och associerar det med andra dåliga saker.

Det där känner inte jag igen & berättar mer än gärna om skyttet som hobby & idrott, den enda som sagt nåt om att vapen var dåligt var min frisör då jag började klippa mig där. Men hon har faktiskt ändrat inställning efter att jag pratat om skyttet, sa direkt att det handlar ju inte om vapnet utan om personen som håller i det & att hade inte vapen funnits hade den personen använt något annat för att slå ihjäl den andra med vilket hon ju höll med om då jag sa det, nu flera år senare frågar hon hur det går & om det varit nån tävling. Det är nog mest en grej många säger/tycker per automatik utan att tänka efter då ett vapen ju faktiskt kan vara farligt. Men vi som sportskyttar använder det endast för att pricka döda ting.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2874 gång
Tackad: 6184 gånger i 2432 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Breezy 07 okt 2024, 17:43

börne skrev:en vi som sportskyttar använder det endast för att pricka döda ting.

Just det här är en bra sak, som vi ska vara måna om att behålla. Det är sport, träning, tävling och föreningsverksamhet, inget annat. Så fort man börjar närma sig att sportskyttarna ska vara en del av försvaret för att få ökad beredskap börjar det bli något helt annat(reservistskyttet i finland tex, som involverar mycket barikader, hinder och snabba skottserier och alla ska bära kläder med kamofluagemönster). Det skulle kanske locka några nya medlemmar, men jag hade inte känt mig bekväm med det. Om klubben har ungdomsverksamhet blir det också en ganska känslig fråga.
Breezy

Inläggav Wixo 07 okt 2024, 18:17

Det jag tycker är trevligt med luftvapen är just att jag bara kan panga på när jag vill, på det sätt jag vill för tillfället utan att det ska behöva vara uppstyrt eller ta mig till skjutbanan. Jag bor på landet och kan skjuta på 50-60m om jag vill på min egen tomt och i källaren kan jag få 11-12m som jag kan använda på vintern även om det sällan blir något då. Jag har även vapen på licens, men det är mer omständigt att behöva ta sig till skjutbanan och att ha tid för det.
Wixo

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Bavaria 55

Följande användare vill tacka Wixo för detta inlägg
Luftpangarn (07 okt 2024, 19:36)

Inläggav Captain Beefheart 07 okt 2024, 18:35

Just det här är en bra sak, som vi ska vara måna om att behålla. Det är sport, träning, tävling och föreningsverksamhet, inget annat. Så fort man börjar närma sig att sportskyttarna ska vara en del av försvaret för att få ökad beredskap börjar det bli något helt annat(reservistskyttet i finland tex, som involverar mycket barikader, hinder och snabba skottserier och alla ska bära kläder med kamofluagemönster). Det skulle kanske locka några nya medlemmar, men jag hade inte känt mig bekväm med det. Om klubben har ungdomsverksamhet blir det också en ganska känslig fråga.

Svenska pistolskytteförbundet är en militär frivillig organisation lika andra tex svenska brukshundsklubben. Jag har tävlat inom det förstnämnda sen sent 80-tal och kopplingen till militären märks inte särskilt mycket, det var tom en period förbjudet att skjuta mot militära tavlor i fältskyttet men det är hävt. Spsf:s uppgift inom försvaret är att utbilda pistolskytte och hur många som gör det vet jag inte men det är inte dom vanliga medlemmarna.
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |