Jag har detaljstuderat trycket på min Umarex (Walther!?) 1911 diabolskjutande pistol, och kommit fram till att trycket inte är fullt så konstigt, som åsikten jag DELVIS inledde denna tråd med.
OBSERVERA att tråden egentligen handlar just om hur man siktar och skjuter.
Men det i sin tur, har att göra med vad man uppfattar är syftet med skyttet.
DET finns en rätt konstig utveckling av rättfärdigande av skytte med "vanliga" krutpistoler som något slags ens tänkbart vettiga precisionsskyttevapen, att skjuta på tavlor med. Det är helt feltänkt! Militära och polisiära tjänstevapen är tänkta att utöva ultimat våld = döda människor. Visst, man kan ju försöka att bara oskadliggöra opponeter, men grovkalibriga skjutvapen fungerarar väldigt otillförlitligt för det syftet. (Därav intresset för tex elpistoler.)
Vill man skjuta prick, är normala tjänstevapen (krut 9mm; .38; .45 ACP osv) helt åt skogen att använda. De är kassa, ur precisionssynpunkt. Det existerar inte, kommer inte existera, en enda krutpistol, som slår det bästa av luftpistoler.
MEN det återstår, att det ändå finns en knasig önskan / strävan, att skjuta prick med "tjänstevapen".
Men det var inte riktigt vad denna tråd handlar om.
Jag har tänkt efter litet, och jag har nog mera till slut hamnat i det amerikanska facket "gun slinger". Man liksom drar pickan och skjuter. Och målen handlar aldrig om poängtavlor.
För detta ändamål är Umarex (Walther) diaboskjutande pistol halvvägs extremt väl utformat som övningsvapen. Jag närmar mig 3'000 skott på mindre än två månader. Pistolen kostade en bit under 2'000kr. Vad i helskotta hade 3'000 .45 ACP patroner kostat??? --Åtminstone en halv utlandssemester... ;-)
Denna picka har bara en enda brist - den är inte semiautomatisk. Men skjuter man denna pistol väl, kommer man skjuta en krutversion lika bra.
Det var liksom så denna mekaniska plattform uppstod. Walther ville erbjuda ett ekonomiskt övningsvapen till ett av sina krutvapen. Så man konstruerade CP88. Sedan har man flyttat över tekniken i annan formfaktor, som Beretta 92 och Colt 1911.
Tillbaka till mitt ursprungliga "utbrott", så behöver jag kanske fundera på vad för slags skytt jag vill odla och bli? Jag lutar åt att jag trots allt nog inte är så "lugn" typ som jag verkar. Jag kanske gör klokare i att bejaka mitt instinktiva skytte!? Dvs tid, mer än poäng, är nog min starka sida?!
P.S. Min seriösa luftpistol Röhm Twinmaster Trainer, har rätt tillåten avtryckarvikt (sådär knappt 1,5kg) och maximalt tillåten visirlinje, osv. Den är i grunden konstruerad just för att erbjuda ekonomiskt övningsskytte, som komplement till krutsskytte. (Precis som Umarex/ Walther 1911.)
Min 7.5" Colt SAA har extremt fint polerat
trycke, och på sådär bara någonstans över 500 gram...

Helt otillåtligt och farligt i krutsammanhang, men fan va bra den skjuter!
Det finns verkligen luftvapen som utgör extremt bra komplement till sina krutmotsvarigheter.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.