Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Micke skrev:Andreas: Instämmer inte alls, och jag har varit igång om detta tidigare. Min åsikt är det inte finns någon som helst koppling mellan "straff fri" och luftvapen. I dagens strafflagstiftning finns det en massa brott som inte på något sätt kan relateras till vapen, och dessa ska ej heller påverka en person rätt att äga eller använda vapen (min åsikyt).
Det finns t.ex. ingen som helst logisk koppling mellan hastighetsöverskridelser, parkeringsböter, skattebrott, LOB, o.s.v. och ägandet/handhavandet av vapen.
Pratar vi däremot om rån, vapenbrott, o.s.v. finner jag en logik, och tycker givetvis att de som dömts för sådana brott inte ska ha rätt att inneha eller handha vapen.
/ Micke
Micke skrev:Det finns t.ex. ingen som helst logisk koppling mellan hastighetsöverskridelser, parkeringsböter, skattebrott, LOB, o.s.v. och ägandet/handhavandet av vapen.
Pratar vi däremot om rån, vapenbrott, o.s.v. finner jag en logik, och tycker givetvis att de som dömts för sådana brott inte ska ha rätt att inneha eller handha vapen.
Micke skrev:
Vad beträffar luftvapen, tror jag faran ligger i att vissa betraktar det som någon form av leksaker, på samma sätt som Soft Airguns, Paintballgevär eller liknande och handhar dem på liknande sätt. Gör någon det kommer olyckor att inträffa, oavsett anslagsenergi, kulform e.d. Man kan ju räkna bäst man vill, och testa, men en olycklig träff av ett luftvapen t.ex. i ett öga får katastrofala följder.
Det handlar alltså att om att man själv handhar vapen på rätt sätt, och även handleder sina barn så att de inte får 'gå ut och panga' på allt de tycker är kul med luftvapen, och viktigast av allt lär dem att aldrig rikta ett vapen mot något eller någon. Laddat eller ej spelar ingen roll.
/ Micke
Micke skrev:Andreas: Instämmer inte alls, och jag har varit igång om detta tidigare. Min åsikt är det inte finns någon som helst koppling mellan "straff fri" och luftvapen. I dagens strafflagstiftning finns det en massa brott som inte på något sätt kan relateras till vapen, och dessa ska ej heller påverka en person rätt att äga eller använda vapen (min åsikyt).
Det finns t.ex. ingen som helst logisk koppling mellan hastighetsöverskridelser, parkeringsböter, skattebrott, LOB, o.s.v. och ägandet/handhavandet av vapen.
/ Micke
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster