Lufttuben på ett flygplan?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lufttuben på ett flygplan?

Inläggav Etienne 21 jan 2009, 09:28

Jag måste bara bolla detta med lite annat folk, för om jag räknat fel så kan det bli lite småpinsamt... :oops:

Till saken: En luftcylinder av FX-typ, laddad med ca 190-200 bar, bör inte utsättas för någon signifikant ytterligare påfrestning om man för upp den på hög höjd där det omgivande trycket är/kan vara lägre - exempelvis på ett flygplan?
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lufttuben på ett flygplan?

Inläggav Aleks 21 jan 2009, 09:31

varför inte det?
Aleks

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Patrick 21 jan 2009, 09:53

Det ska inte vara någon fara. Tuberna är ju trycktestade till 300 bar så du har ju ett spelrum på nästan 100 bar.

Och så stor tryckskillnad kan du väl ändå inte utsätta tuben för eller?

Hur hade du räknat Etienne?

/Patrick (din gamla CFX nya husse)
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Inläggav Etienne 21 jan 2009, 10:18

Patrick skrev:Det ska inte vara någon fara. Tuberna är ju trycktestade till 300 bar så du har ju ett spelrum på nästan 100 bar.

Och så stor tryckskillnad kan du väl ändå inte utsätta tuben för eller?

Exakt. Skillnaden är inte stor - enligt vad jag känner till i alla fall...
Den maximala tryckskillnaden vid en sänkning av trycket, utifrån sett, är -1 bar. Alltså nästintill vakuum.

Sett till normala flygplan så är tryckskillnaden mot havsnivå maximalt 0,8 bar - och då har jag förutsatt att flygkroppen gått sönder (och i det läget är nog lufttuben det sista jag tänker på :o ).

Patrick skrev:Hur hade du räknat Etienne?

Det var mer av ett tankeexperiment egentligen:

Eftersom atmosfärstrycket är 1 bar, och tuben är trycksatt med säg 200 bar, så borde påfrestningen på själva tuben vid vakuum vara approximativt ekvivalent med att man pumpar tuben till 201 bar, vilket inte är någon fara.

Patrick skrev:(din gamla CFX nya husse)

Just det! Hur går det med bössan? Skjuter den bra?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav ogster 21 jan 2009, 15:50

Patrick skrev:Det ska inte vara någon fara. Tuberna är ju trycktestade till 300 bar så du har ju ett spelrum på nästan 100 bar.

Å jag som hade för mig att tuberna är testade till 900bar...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Etienne 21 jan 2009, 16:18

ogster skrev:

Fixar geväret det då?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Aleks 21 jan 2009, 16:20

Etienne skrev:
ogster skrev:

Fixar geväret det då?

Nej, det gör det inte, o inte tuben heller för den delen..
Aleks

Inläggav Micke 21 jan 2009, 16:48

Men...får man ha någon form av tryckbehållare på plan? Har man en sådan i handbagaget, gissar jag det blir ett himla problem. I incheckade bagaget möjligen, men jag är tveksam.

Det enda undantaget jag känner till är små, 'engångs' cigarettändare. Bensintändare av zippo-typ tror jag är förbjudna, varandes generellt brandfarliga.

Får jag en stund över ska jag kolla på nätet.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Aleks 21 jan 2009, 17:27

Nej, du får inte ha trycksatta behållare på planet och absolut inte i handbagaget...
Gastuber får transporteras med dom flesta flygbolag under förutsättning att dom saknar tryck vid incheckning och åker i det vanliga bagaget.
Aleks

Inläggav Etienne 21 jan 2009, 18:32

Aleks skrev:Nej, du får inte ha trycksatta behållare på planet och absolut inte i handbagaget...
Gastuber får transporteras med dom flesta flygbolag under förutsättning att dom saknar tryck vid incheckning och åker i det vanliga bagaget.

Uppenbarligen finns det någon form av gräns för hur högt trycket får vara. Ingen gnäller ju på hårspray exempelvis.

EDIT: För att följa länken så måste du registera dig.

Står inget om att man inte får ha tryckbehållare ombord, såvida de inte "utgör en risk för passagerarnas eller personalens hälsa eller för luftfartygets säkerhet". Vilket rimligtvis inte omfattar en vanlig FX-tub i en väska.

I vilket fall som helst får man nog inte ha med sig ett gevär i handbaggaget, så den punkten kan vi lämna direkt.

Men, det finns ju faktiskt ingen anledning att dra in en maxpumpad tub på ett flygplan :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Aleks 22 jan 2009, 10:40

Etienne skrev:
Aleks skrev:Nej, du får inte ha trycksatta behållare på planet och absolut inte i handbagaget...

Uppenbarligen finns det någon form av gräns för hur högt trycket får vara. Ingen gnäller ju på hårspray exempelvis.

EDIT: För att följa länken så måste du registera dig.

Står inget om att man inte får ha tryckbehållare ombord, såvida de inte "utgör en risk för passagerarnas eller personalens hälsa eller för luftfartygets säkerhet". Vilket rimligtvis inte omfattar en vanlig FX-tub i en väska.

I vilket fall som helst får man nog inte ha med sig ett gevär i handbaggaget, så den punkten kan vi lämna direkt.

Men, det finns ju faktiskt ingen anledning att dra in en maxpumpad tub på ett flygplan :-)

Skojar du eller? du menar alltså att en tryckluftsbehållare på 200 bar, tillverkad i aluminium, inne i ett plan, INTE utgör en risk för passagerarna?? du kan ge dig tusan på att den spränger ett bra hål o skrovet om den smäller...200Bar e INTE något man inte ska ta på allvar...
Hårspray e ju peanuts i jämförelse, lite som att jämföra en handgranat med en tioöressmällare..=)
Aleks

Inläggav Etienne 22 jan 2009, 11:04

Aleks skrev:Skojar du eller? du menar alltså att en tryckluftsbehållare på 200 bar, tillverkad i aluminium, inne i ett plan, INTE utgör en risk för passagerarna?? du kan ge dig tusan på att den spränger ett bra hål o skrovet om den smäller...200Bar e INTE något man inte ska ta på allvar...

Varför skulle den explodera? Den är ju uppenbarligen inte mer farlig på ett flygplan än någon annanstans.
Hur du får det till ett hål i skrovet får du nog också förklara... För i såna fall sitter alla FX-ägare på en potentiell bomb som skulle kunna spränga dem i småbitar om något gick galet.

FX skickade sitt gevär till mig med fullt tryck i behållaren. Och det var inte klassat som farligt gods - och man tycker ju att de borde veta vad de håller på med? Hur många av er har fått era tuber på posten, trycksatta?

Likaså har jag vid ett flertal tillfällen köpt 88g CO2, och dessa har aldrig klassats som farligt gods heller, och den lagrade energin i dessa är ungefär i samma klass som lufttuben.

Exakt var gränsen går står väl i någon SIS-standard någonstans.

Aleks skrev:Hårspray e ju peanuts i jämförelse, lite som att jämföra en handgranat med en tioöressmällare..=)

Det var helt enkelt bara ett svar på kommentaren: Nej, du får inte ha trycksatta behållare på planet.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Aleks 22 jan 2009, 14:44

Varför vet ja inte, ja vet bara att OM den gör de så lär de bli en tillräckligt bra smäll för att antingen orsaka rejält med personskador om nån råkar befinna sig i närheten eller att den slår ett snyggt hål i skrovet om den ligger i närheten av det.

Bara för att man gör en sak på ett sätt, betyder väl det knappast att det är rätt? det var inte klassat som farligt gods för att det 1) kostar mer att frakta, 2) man anser inte att luft är en oxiderande eller giftig gas...tror inte posten e så pigga på att skicka flaskor som är trycksatta heller, iaf om man läser detta på postens hemsida "http://www.posten.se/c/info_farligt_gods"

Tror bara att många tar lite för lätt på de här med lufttuber till vapnen, menar absolut inte att vara otrevlig =) Sysslar med dykning och fyller mina egna flaskor så jag har om inte mycket så iaf lite mer koll =)
Aleks

Inläggav Etienne 22 jan 2009, 16:35

Aleks skrev:Tror bara att många tar lite för lätt på de här med lufttuber till vapnen, menar absolut inte att vara otrevlig =) Sysslar med dykning och fyller mina egna flaskor så jag har om inte mycket så iaf lite mer koll =)

Det ligger nog *lite* mer energi lagrat i en dykartub än i en ett hekto CO2, eller en vanlig lufttub?

Nåväl. Det finns alltid risker med det mesta, exempelvis att frakta dåligt packade knivar. Men standardprocedur vid frakt av lufttuber till luftgevär verkar inte vara att de nödvändigtvis måste vara tomma.

Men!
En mer intressant fråga är vad de återförsäljare som finns här har för rutiner? Hur skickar ni FX-vapen, CO2-tuber m.m.? Dessa lär väl vara insatta i området.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Aleks 22 jan 2009, 18:05

Ptjaa...200Bar är 200Bar, sen är de ju självklart att storleken är större på dykflaskor i dom flesta fall! =)
Aleks

Inläggav Jazz 22 jan 2009, 18:35

Jag tror inte hårsray är tillåtet på flyg,
Nästa gång ni eldar bål så släng in en full hår spray flaska, tala sedan om för mig om ni tycker den är farlig.
Det är mer energi lagrad i hårspray än i en luft tub, i vaje fall om den utsätts för eld.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav moffel 22 jan 2009, 20:16

Jazz skrev:Jag tror inte hårsray är tillåtet på flyg,
Nästa gång ni eldar bål så släng in en full hår spray flaska, tala sedan om för mig om ni tycker den är farlig.
Det är mer energi lagrad i hårspray än i en luft tub, i vaje fall om den utsätts för eld.

Jag skulle var betydligt räddare för en tub med 200bar tryckluft än för en sprayflaska med hårspray, jag har kastat så många sprayflaskor av alla sorter i eldar i yngre år att jag tappat räkningen totalt, och resultatet brukar inte vara speciellt dramatiskt, om man däremot sprayade ut all hårspray i ett litet rum i en optimal blandning med luft så skulle man kunna få en redig smäll men det är ju en helt annan sak.
moffel

Inläggav Etienne 22 jan 2009, 20:21

Aleks skrev:Ptjaa...200Bar är 200Bar, sen är de ju självklart att storleken är större på dykflaskor i dom flesta fall! =)

Vah! :smt031

Har du inte sett Hajen-filmerna :?:
Amerikanska lufttuber, i alla fall de man ser i filmer, verkar vara packade till ett tiotusental bar eller något i den stilen :smt016 Tänk att koppla in en sån till en FX-bössa!

Skämt å sido... Jag skulle heller inte vara lika rädd för hårspray...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav ogster 22 jan 2009, 20:34

För att följa länken så måste du registera dig.

Rätt bra tryck i en tub som pajjar!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Etienne 23 jan 2009, 11:31

ogster skrev:http://www.youtube.com/watch?v=6JPw99nADlw

Rätt bra tryck i en tub som pajjar!

Och då kan man vara glad att FX-tuben (185cc) bara är på 3% av den volymen som är med i klippet :-) .

En 12g Powerlet: För att följa länken så måste du registera dig.

(Galen kille förövrigt!)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav moffel 23 jan 2009, 13:47

Här har ni en länk som visar lite exempel på olyckor med dykartuber, inte direkt tuber till pcp gevär men det ger en vink om krafterna som är inblandade.
För att följa länken så måste du registera dig.

moffel

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat