Luftvapenskadad ny uppdate

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapenskadad ny uppdate

Inläggav kari 19 jul 2009, 15:32

Ville ta upp detta då det verkar ha varit en kraftigare gevär än 10J För att följa länken så måste du registera dig.

Han besköts med luftgevär
HÄLLEFORS: ”Jag trodde att jag blev ihjälskjuten”
Natten till söndagen besköts tidningsbudet Leif Henricsson med ett luftgevär.
Trots att han träffades i halsen så tog han ändå upp jakten på de misstänkta. Efter en vild biljakt kunde han blockera flyktvägen, varpå polisen grep de misstänkta.

Här på trappen satt tidningsbudet Leif Henriksson när han blev skjuten i halsen med ett luftgevär.
Foto: Karl Enn Henricsson

(Fotot på skada mm via länken För att följa länken så måste du registera dig.

Såret efter skottet ser nu mest ut som ett myggbett, men hade det träffat halspulsådern kunde Leif Henriksson ha dött. [Förstora] Strax efter klockan ett på söndagsmorgonen satt tidningsbudet Leif Henriksson i centrala Hällefors och väntade på en tidningslast.

– Jag satt på en tidningslåda på trappen till vårt distributionskontor, när jag såg hur en vit Volvo 740 backade och krånglade i en korsning, men jag tänkte inte så mycket på det, säger Leif när FT träffar honom under måndagen.

Han fortsätter:

– Sen såg jag hur de dök upp och backade i en annan korsning. Jag tände en cigarett och då small det. Jag flög av lådan, landade på trappen och tänkte att nu blir jag ihjälskjuten.

När Leif förde handen till halsen upptäckte han att blodet rann och kunde även plocka ut en kula ur såret. Skottet avlossades på ett avstånd av cirka fyrtio meter och Volvon försvann därefter snabbt från platsen.

– Jag tänkte nästan direkt att nu ska jag ha tag på dem så hoppade in i min tidningsbil, berättar Leif.

Kunde ha dödats
Snart fick Leif kontakt med Volvon och en biljakt följde genom Hällefors med omnejd.

– Jag ringde snabbt 112 och pratade med polisen hela tiden under jakten. Samtidigt försökte jag stoppa blodet med papper, berättar Leif.

Volvon stannade slutligen framför ett flerfamiljshus i Hällefors och Leif blockerade flyktvägen med tidningsbilen.

– Det var fyra personer i Volvon som gick in i en lägenhet och jag satt i tidningsbilen säkert en dryg halvtimme innan polisen kom.

Ett tiotal poliser anlände till platsen och grep de misstänkta.

– Jag var inte rädd när jag jagade dem, men när polisen kom så bröt jag ihop.

Trots den traumatiska upplevelsen valde Leif att dela ut morgontidningen, varefter han återigen bröt ihop och då fick uppsöka läkare.

– De på sjukhuset sa att jag haft en väldigt tur. Skottet träffade bara några millimeter från halspulsådern och hade det tagit där så hade jag inte stått här idag, säger Leif och visar såret, strax nedanför vänster öra.

Fortsätter jobba
Polisen grep fyra personer - två kvinnor födda -85 och -88, samt två män födda -90.

– Flickorna släpptes under på söndagsförmiddagen och grabbarna släpptes på eftermiddagen, säger Torbjörn Carlson, informationschef vid polisen i Örebro län.

Händelsen rubriceras som grov misshandel och polisen bekräftar att ett luftvapen påträffats.

– Det här är ett exceptionellt dåligt tilltag, fortsätter Carlson.

Leif har erbjudits krishantering av sin arbetsgivare och fått ett starkt stöd från kollegor och allmänheten. Dessutom är han redan tillbaka på jobbet:

– De här ska inte stoppa mig från att sköta mitt jobb, avslutar han
Senast redigerad av kari 19 jul 2009, 16:06, redigerad totalt 1 gång.
kari

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: Luftvapenskadad ny uppdate

Inläggav scratch 19 jul 2009, 15:57

hoppas de blir åtalade för mordförsök och åker in på 10 år minst.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav sälstryparn 19 jul 2009, 17:40

En himla tur för honom att det inte var ett FX , Career eller annat starkt PCP som
idioterna hade att skjuta med .
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Inläggav Micke 19 jul 2009, 18:57

Men hur faen kunde de släppas?

Rubriceringen 'grov misshandel' har åklagaren fått om bakfoten - de har avsiktligen avfyrat ett vapen i avsikt att allvarligt skada, med risk för att döda personen i fråga. Jag kan inte tänka mig någon annan rubricering av åtalet än mord/dråp-försök.

Vi snackar alltså inte om ungdomar i yngre tonåren som leker, utan personer som är ca 19år gamla, fullt straffmyndiga, och har uppenbarligen siktat mot huvudet eller halsen. Även de inte gjort det, ska de ha varit medvetna on att kulan kunde träffat där.
Man riktar tamefaen aldrig ett vapen mot en person om man inte har för avsikt att döda, än mindre skjuter.

Vidare anser jag att de som var med i bilen, men inte höll i bössan, ska ha ett saftigt straff för medhjälp i den mån de inte hindrat eller underlättat det inträffade.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav kari 19 jul 2009, 19:06

Nää jag vet inte om bössan var så klen för på 40m med så stor skada på en mjukdel där inte benstomme låg bakom.
Den slog till rejält genom hud
Såg på en notis att det var möjlig pumpgevär måntro pre modell excel?? :|

såg på semester i finland en som blåste ett skott på låret ca 20m det blev enkom en blånad med spricka .
semester skjutning på en granngård på landet där "pojkarna" fick planera välja mål skjuta när de ville.
fick se skadan när grannen kom över (vuxen) berättade visade skadan för oss och sade.
UngD****** får inte skjuta mer i år. :shock: :shock: Jag var själv ung och skytt så jag var intresserad och ville veta vad de skjutit med.
Fick veta att det var liknande gevär jag sköt med dvs Diana 25(svensk.
kari

Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat