Öbbe (denna sympatiska man)

språkades vid just innan min hemfärd från Laxå
FT skjutningen.
Han tipsade mig om denna händelse som jag sen hämtade från Nyhetsportalen.
Elände kan tyckas men jag finner det av värde att ta upp.
Skottdrama på touren
Publicerat 2009-07-18 10:21
På den 13 etappen av Tour de France slog en okänd gärningsman till och sköt med luftgevär mot cyklisterna. Två sjärncyklister träffades och en polisutredning har inletts.
Skriv ut Tipsa Textstorlek
0 Bloggar
CykelSenaste nyttTom Boonen bryter Tour de FranceHincapie tätar till tourtoppenDödsolycka på Tour de FranceLeipheimer bröt handled och tourenDansk etappseger i touren Cykelcoach i dopingdramaCavendish omöjlig i spurtenMisstänkt åkarprotest mot Tour de FranceArmstrong siktar på ännu en tourAstanastallet skuggar NocentiniKrönika/InblickTourens frestelserAnnons:
Efter cirka 17 mil på fredagens etapp mellan Vittel och Colmar hördes tre gevärsskott. Senare kunde det konstateras att spurtstjärnorna Oscar Freire (Rabobank) och Julien Dean (Garmin) hade träffats. Freire i benet och Dean i pekfingret.
- I vävnaden i benet kan en sådan pjäs inte skapa någon skada men om den träffat Oscar i ögat så skulle han blivit blind. Detta är helt galet, säger Rabobanks team-läkare Dion van Bommel till Cyclingnews.
Garmin-Slipstreams sportdirektör Jonathan Vaughters bekräftar att Julien Dean träffades i pekfingret vid samma incident och säger att ärendet lämnats över till polisen.
- Det är sorgligt att det här händer. Touren har varit öppen för allmänheten eftersom vi litar på den. Det vore hemskt om det förtroendet skulle vara förlorat nu, säger Vaughters.
Lina Johansson
lina.johansson@dn.se