HW40 träffbild vid träning

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW40 träffbild vid träning

Inläggav megauser 07 aug 2009, 06:09

Jag har införskaffat en HW40 från hammerarms och undrar vad en medelgod skytt kan erhålla med denna på luftpistoltavlan 10m. Sen funderar jag på varför det svarta mittenfältet är så pass stort som det är, skjuter man på luftgevärstavlan med 5 delar i blir träffbilden betydligt bättre.
megauser

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: pistol

Re: HW40 träffbild vid träning

Inläggav öberg 07 aug 2009, 07:59

När man tävlar i pistolskytte så skjuter man på tavlor som är internationellt godkända. Och på dessa skjuter man stående utan stödhand med öppna rikmedel.
Med en bra pistol får 45 poäng anses som skamgräns för en bra skytt och sen ökar skamgränsen med skickligheten. :)
På en pistoltavla siktar man under den svarta pricken! Dvs du lägger riktmedlen i det vita under den svarta pricken. Och detta för att man inte skall lägga fokus på tavlan utan på riktmedeln och avfyringen.
Lär du dig detta så lovar jag att du kommer skjuta tätare träffbilder på en pistoltavla mot en gevärstavla.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav megauser 07 aug 2009, 08:19

Tack för ditt svar. Förstod jag dig rätt så skall det vara lite vitt mellan och inte precis mellan vitt och svart.
megauser

Inläggav kari 07 aug 2009, 10:06

Det kan skilja lite på person hur man siktar .
Men huvudsaken är att du alltid sikta på samma ställe utan att ändra riktning med vapnet.
ideala tycker jag att kornet helst ska va lika bred som den svarta delen på tavlan när armen är utsträckt.
och sen som Öbbe sa kornet vilar precis under den svarta delen.
Om det alltid siktas på samma ställe så blir det faktiskt samlad kulserie.
förutsatt att siktet är inställt så blir det tio:or
Man brukar säga att den som behärskar pistolskytte blir oftast en bättre gevärsskytt också.
kari

Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Inläggav öberg 07 aug 2009, 11:19

megauser skrev:Tack för ditt svar. Förstod jag dig rätt så skall det vara lite vitt mellan och inte precis mellan vitt och svart.

Helt rätt uppfattat! :mrgreen: :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav kari 07 aug 2009, 11:26

Men om jag minns rätt så sköt jag pistol 3år innan jag tyckte
att det var godkänt.
Då ska man ha i åtanke att jag sköt luftpistol som unge också.
kari

Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Inläggav megauser 07 aug 2009, 12:00

Testade lite med att försöka få en liten spalt med vitt ovan det svarta och det gör att jag kan få bättre fokus på korn och sikt, verkar det som. Fick tyvärr slut tavlor. Fortfarande skjuter jag betydligt bättre på tavla med liten svart prick. Men som Kari säger är det nog några års träning för att få till det. Ligger ialla fall inom det svarta på internationella pistoltavlan med 92-93 av 100 skott och kring 41-43 i snitt (hastigt bedömt). Om inte mina flyers drog i väg skulle det se rätt bra ut :-) Men det är väl träning som gäller. De första 10skotten och de sista tio är väl de som spökar mest. Tyvärr köpte jag en hw40 med truglo (tror det hette så) när jag målat över det gick det betydligt bättre (första hindret).
Skall prata med dom på jobbet vi har visst en luftvapenbana där, men det verkar mest vara gevärsskyttar. En sak är då säker roligt är det, och nu skall jag planera för ett gevärsköp typ hw50 inför vintern.
megauser

Inläggav megauser 09 aug 2009, 19:08

öberg skrev:På en pistoltavla siktar man under den svarta pricken! Dvs du lägger riktmedlen i det vita under den svarta pricken. Och detta för att man inte skall lägga fokus på tavlan utan på riktmedeln och avfyringen.
Lär du dig detta så lovar jag att du kommer skjuta tätare träffbilder på en pistoltavla mot en gevärstavla.

Jag har lyckats samla ihop skotten med betydligt färre flyers. Felet var att jag försökte fokusera på tavlans svarta del.
Nu undrar jag lite över andningstekniken, jag andas in ett par gånger och sen andas jag ut när jag reser armen, när jag är
i lagomt sikte håller jag andan och skjuter. Är det rätt? Sen har jag sett att någon burk doggmatch har haft flera dåliga skott,
en rann genom loppet. Men överlag funkar den bra. Skall dock beställa jsb exact 4.52 som ni skriver gott om.
megauser

Inläggav megauser 14 aug 2009, 07:26

Har varit efter jobbet och testat i riktig luftvapenhall. Sköt sämre än vanligt och efter tre dagar konstaterade jag att skjutning och trött i huvudet är en omöjlig kombination. Blir att skjuta före jobbet i fortsättningen. Lite kul att inte behöva gå till tavlan. Fanns även lite elektronik typ se skott på skärm och följ dina rörelser från skottet o bakåt i tiden.

Skulle testat en tävlingspistol typ morini men det var slut batteri, dock kunde jag bara genóm att hålla i den förstå skillnaden mellan hw40 och en tävlingspistol. Vilken känsla. Tävlingsgevären var inte heller att leka med Anschutz med fjäder o kolsyra.
Funderar på att beställa tid i piteå och testa lite field target innan snön ramlar ner över oss.
megauser

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat