Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Nya lagen: Licens för luftgevär
Det kan krävas licens för luftgevär i den nya vapenlapen som regeringen förbereder. Enligt lagförslaget ska föremål som liknar skjutvapen också beläggas med licens, vilket i klarspråk kan tolkas som luftgevär.
Fritidsskyttar samlades enligt uppgifter i Iltalehti i går i Helsingfors för att samarbeta kring en protest mot lagförslaget.
Formuleringen i lagförslaget skulle omfatta även airsoft-vapen, startpistoler och replica-vapen. Samtliga skulle kräva licens.
Inrikesminister Anne Holmlund lovar att det ska bli svårare att få licens för pistoler och revolvrar.
oden-68 skrev: Då måste man mao lägga upp ett lager av roliga fjädrar
oden-68 skrev:Man kan ju undra om det inte blir som med Pre-92 vapnen dom kan ju knappt kräva licens på alla 10j luftvapen som finns i omlopp idag lr
Hawkeye skrev:Var kan man läsa mer om detta? Jag skulle gärna vilja läsa allt som skrivits i denna fråga.
ogster skrev:oden-68 skrev: Då måste man mao lägga upp ett lager av roliga fjädrar
Varför då?
Nu har vi ju 10J som gräns å det är ju bara att handla starkare fjäder om man vill det, kan nog bli en svår uppgift för polisen att lösa om maska förbjuda all sorts försäljning av fjädrar av olika slag...
oden-68 skrev:ogster skrev:oden-68 skrev: Då måste man mao lägga upp ett lager av roliga fjädrar
Varför då?
Nu har vi ju 10J som gräns å det är ju bara att handla starkare fjäder om man vill det, kan nog bli en svår uppgift för polisen att lösa om maska förbjuda all sorts försäljning av fjädrar av olika slag...
Det kan ju bli som med andra vapen man ska visa licens vid tex ammo köp det är ju inte så svårt för dom att även göra på fjädrar
yellonet skrev:Är inte EU fint så säg... bend over Sverige för här kommer tysken och fransosen!
öberg skrev:Och om/när det kravet kommer så är det väl mer eller mindre kört med Field Target i Sverige, hur många kommer skjuta det med 7.5j???
mikebike skrev:öberg skrev:Och om/när det kravet kommer så är det väl mer eller mindre kört med Field Target i Sverige, hur många kommer skjuta det med 7.5j???
Om jag inte missminner mig brukar licensfria fjäderklassen regelmässigt vinnas med 7,5 J bössor (FWB 300)?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster