Sida 1 av 1

Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 22:15
av tankryttarn
Hej.
Sitter och funderar på hur ni går tillväga när ni polerar saker?
De ja funderar på är va använder ni för medel/maskiner?
Ja skulle vilja polera hammaren och röret där hammaren ligger.

Tidigare när ja polerat saker så har en dremelkopia med de div verktyg använts, sen en klick med autosol. för blankhetens skull

När detta är gjort, ska hammaren va torr eller ska man ha något på den? med tanke på luftfuktighet finns ju risk för rost.

Har allt sett på kort här på forat att de finns dom som har puts på sina puffror :-)
Så de är bara ni krystar fram era putshemligheter!! :smt020

Mvh tankryttarn

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 22:37
av Ulf
Kan anta du avser frågan handlar om PCP-vapen...

Har inget sånt ...ännu...men på frågan and Autosol, kan jag besvara med följande :

Oavsett ändamål , bör man torka av delarna med exv thinner. Därefter inolja , för att "återfetta" ytan.
Detta för undvika rost,"felaktigt slitage", etc.
Gäller det polering av delar exv. avgassystem, är det ett måste med thinnern, för undvikande av "blåfärgning".

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 22:55
av RoLig
tankryttarn skrev:Hej.
Sitter och funderar på hur ni går tillväga när ni polerar saker?
De ja funderar på är va använder ni för medel/maskiner?
Ja skulle vilja polera hammaren och röret där hammaren ligger.


Det där har jag funderat på en del....är verkligen blankpolerat bäst?? Satt o lyssnade på hur vallateamet för skidlandslaget jobbar....med olika strukturer på belagens glidyta..så att det ska "släppa"(glida så lätt som möjligt).

Oavsätt om det gäller hammaren i ett PCP..eller pistongen i en fjäderbössa, så vill man ju att det ska gå lätt, men kanske viktigaste av allt...man vill eftersträva jämnhet från avfyring till avfyring.

Det optimala kan säkert vara att krysshona ytorna till lämplig ytjämnhet...det binder smörjmedlet också.

Någon fler med idéer?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:03
av RoLig
[quote="tankryttarn]

När detta är gjort, ska hammaren va torr eller ska man ha något på den? med tanke på luftfuktighet finns ju risk för rost.

Mvh tankryttarn[/quote]

Man ska absolut undvika nåt segt klet/fett....tunn olja eller kanske nåt torrsmörjmedel typ teflon(har inte testat det själv) är att föredra.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:23
av tankryttarn
ja ni de va ju en tabbe!!! skulle ju ha talat om att de va pcp/co2 hammare som ja fundera på!! ber om ursäkt :oops:

Hade isär ett av mina at44 för ett tag sen, de va då ja börja fundera, själva tuben som hammarn är i är helt skrovlig inuti, tänkte direkt en massa elaka tankar om dom turbanklädda filurerna som tillverkar dom, men sen börja ja på att tänka efter, de kanske är så uträknat att hammarn ska rida på topparna i tuben=mindre friktion?? kanske fanns de en baktankte när dom skena igenom röret med svarven?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:27
av Ulf
"Desto mer anliggning´syta, desto mer friktion."

Avstår vidare förslag : "på läktarn" ang . PCP-vapen :oops:

WO för min del.

Förhoppningsvis får du svar av sakkunniga inom genren...


mvh/Ulf

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:32
av RoLig
tankryttarn skrev:ja ni de va ju en tabbe!!! skulle ju ha talat om att de va pcp/co2 hammare som ja fundera på!! ber om ursäkt :oops:

Hade isär ett av mina at44 för ett tag sen, de va då ja börja fundera, själva tuben som hammarn är i är helt skrovlig inuti, tänkte direkt en massa elaka tankar om dom turbanklädda filurerna som tillverkar dom, men sen börja ja på att tänka efter, de kanske är så uträknat att hammarn ska rida på topparna i tuben=mindre friktion?? kanske fanns de en baktankte när dom skena igenom röret med svarven?


Jodå, jag förstod att det var co2/pcp hammare du syftade på! :smt020

När det gäller skovligheten, så handlar det ju om kostnadseffektiv massproduktion.....men samtidigt så är det nog inte självklart att spegelblankt är bäst... :?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:49
av öberg
Plocka isär ett högkvalitè vapen så hittar ni inga ojämnheter där inte :)
Högglanspolerat och RÄTT smörjmedel är nyckeln.

Lite som en välspolad is och nyslipade skriller. Inte vill man ha tvärt om ;)

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:50
av Ulf
tankryttarn skrev:ja ni de va ju en tabbe!!! skulle ju ha talat om att de va pcp/co2 hammare som ja fundera på!! ber om ursäkt :oops:

Hade isär ett av mina at44 för ett tag sen, de va då ja börja fundera, själva tuben som hammarn är i är helt skrovlig inuti, tänkte direkt en massa elaka tankar om dom turbanklädda filurerna som tillverkar dom, men sen börja ja på att tänka efter, de kanske är så uträknat att hammarn ska rida på topparna i tuben=mindre friktion?? kanske fanns de en baktankte när dom skena igenom röret med svarven?



Skickar du prylarna till RoLig , så polerar han dem med helikoptervingar.....
eller skjuter dem blanka med sin 30-06.....inomhus...i köket :mrgreen:

zorry tillbakatillamnet

Re: Polera delar??

InläggPostat: 13 mar 2010, 23:59
av tankryttarn
öberg skrev:Plocka isär ett högkvalitè vapen så hittar ni inga ojämnheter där inte :)
Högglanspolerat och RÄTT smörjmedel är nyckeln.

Lite som en välspolad is och nyslipade skriller. Inte vill man ha tvärt om ;)


De va som ja trodde, högglanspolerat är da shit alltså!!
Och vart köper man RÄTT-smörjmedlet? :-)

Mvh tankryttarn

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 00:07
av RoLig
öberg skrev:Högglanspolerat och RÄTT smörjmedel är nyckeln.

Lite som en välspolad is och nyslipade skriller. Inte vill man ha tvärt om ;)


Är du helt säker?

Under en skridskoskena, så smälter isen av trycket från en fet isprinsessa....o fungerar som ett kullager mellan skenan o isen...det fenomenet har du inte mellan pistong o komptub på ditt Gamo Delta... :mrgreen:

När det gäller hammarn i ett pcp, så bör nog åtminstone loppet vara högglanspolerat..medans hammaren kanske mera sidenmatt, så att oljefilmen ligger kvar..

Men vad det jag...det var bara lite teorier.. 8)

Edit:förtydligande

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 00:13
av Ulf
"Lincari" is da answer. Do solve das problema.

"less contact, less lost" is the solution.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 11:35
av Jazz
det ärju helt rätt att friktionen kan öka med jämnheten. Men man ska tänka på att om det är toppar så kommer dom att påverka olika och emella åt skära in lite i materialet. Skulle tro att du får bäst jämnhet med blank polerat. En skrovlig yta är i princip aldrig bra, bättre och polera sedan öka fjädertrycket. Något som är rätt bra att poleramed är ventilpasta och sedan autosol, är det mycket ojämt så börja med slipduk som sitter på en pinne. försök att polera i den riktning kolven hammaren går.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 13:50
av tankryttarn
Jazz skrev:det ärju helt rätt att friktionen kan öka med jämnheten. Men man ska tänka på att om det är toppar så kommer dom att påverka olika och emella åt skära in lite i materialet. Skulle tro att du får bäst jämnhet med blank polerat. En skrovlig yta är i princip aldrig bra, bättre och polera sedan öka fjädertrycket. Något som är rätt bra att poleramed är ventilpasta och sedan autosol, är det mycket ojämt så börja med slipduk som sitter på en pinne. försök att polera i den riktning kolven hammaren går.


klurade lite undrar om de kan funka med honningsverktyg? sån man har till cylindrar i motorer! finns ju små som man kan ha till hjulcylindrar på bil. man kanske kan börja med det och sen använda finnare grejer och avsluta med ventilslipspasta och autosol?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 13:53
av öberg
Jag köpte ett sådant på Biltema för hutlösa 39:- tror jag det var :)

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 14:43
av Jazz
Att börja med ett honingsverktyg är bra, men försök sedan polera i den andra riktningen.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 16:19
av RoLig
öberg skrev:Jag köpte ett sådant på Biltema för hutlösa 39:- tror jag det var :)


samma här....köpte en för ett par veckor sen..avsedda att polera/hona/rengöra bromscylindrar. Tänkte göra en förlängare o använda den i fjäderbössorna.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 22:19
av tankryttarn
Jazz skrev:Att börja med ett honingsverktyg är bra, men försök sedan polera i den andra riktningen.


ja tror ja fattar hur du menar, men hur polera ett rör längs med så att säga!! knepigt, någon med bra förslag?
sen har vi ju själva hammarn, den är ju som en trådrulle på en hatsan at44. ganska vassa kanter, va tror ni om att runda kanterna lite? tanken är mindre fritionsyta, men ja kanske är fel ute.

mvh tankryttarn

Re: Polera delar??

InläggPostat: 14 mar 2010, 22:26
av öberg
Massor av hononisolja och fina stenar, kör sen fram och tillbaka lugnt o fint så polerar vi dom större hydralikcylindrarna på jobbet.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 15 mar 2010, 17:25
av tankryttarn
öberg skrev:Massor av hononisolja och fina stenar, kör sen fram och tillbaka lugnt o fint så polerar vi dom större hydralikcylindrarna på jobbet.


honingsolja? är det någon special? när ja honade moppecylindrar så använde vi 5-56. men de kanske är käpprätt åt skogen?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 15 mar 2010, 18:50
av Daniel O
öberg skrev:Massor av hononisolja och fina stenar, kör sen fram och tillbaka lugnt o fint så polerar vi dom större hydralikcylindrarna på jobbet.


Aha, det förklarar ju din egendomligt svingande arm... :mrgreen:

Re: Polera delar??

InläggPostat: 16 mar 2010, 11:25
av Mooki
Frågan är om inte "lagom" blankt är bäst.
Vet inte hur smörjning ser ut i en PCP, men om man ska ha smörjmedel av någon sort bör det inte vara riktigt spegelblankt enligt vad jag förstår.
Det ska iofs vara slätt och blankt, men oftast rekommenderas inte finare papper än 600, fettet måste ha något att fästa i. Kör man ex.vis med smörjmedel vill man ju gärna inte att allt smörj ska hyvlas bort på en gång då man då helt mister nyttan av smörjmedlet.
Så tvärtom borde spegelblankt ge sämre resultat än "lagom" blankt i de fall smörjmedel används.
Har för mig att det var "Charlie da Tuna" som brukade köra med 600 korn (eller om det kanske tom var 400 korn) och sedan "polera" med 60%-ig molypasta innan han applicerade vanligt moly-smörj.

Re: Polera delar??

InläggPostat: 18 mar 2010, 08:27
av HerrLarsson
Jag håller med Moki. Putsar du för blankt skulle du (teoretiskt sett) kunna råka ut för lokala Wan der Waalskrafter om pinnen ligger an mot någon yta (dvs svaga bindningar mellan atomerna i metallen på respektive sida, liknande dem du får i en morsekona). Lagom är bäst!

Re: Polera delar??

InläggPostat: 19 mar 2010, 21:23
av tankryttarn
Hur är det med teflon? finns de något bra, typ. spray man kan dutta på som inte drar till sig damm men tar bort friktion?

Re: Polera delar??

InläggPostat: 26 mar 2010, 12:16
av Mooki
Personligen skulle jag inte använda teflon eller liknande.
Moly applicerat, först meddelst ingnidning av högprocentig pasta och sedan ett tunt lager molyfett, är en lösning jag tror på.