Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det..
phonthaisongthaisilk skrev:Har tävlat en hel del i fältskytte, både med pistol och gevär samt automatvapen.man har då klasser för tillex. tjänstevapen, A eller B vapen då vissa riktmedel får eller inte får användas
Enligt min mening så skall det finnas regler för vapen sikten m.m..
Det kan inte vara rätt att en "fet" plånbok avgör mitt resultat.
Rätta mig gärna , men klara regler ger rättvisthet åt alla.
Tomaz skrev:Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det..
Tomaz skrev:I vår tävlingsform är kikarsiktets beskaffenhet sekundärt, och det spelar inte så stor roll om man har ett dyrt eller billigt sikte, hög eller låg förstoring, fast eller justerbar parallax. Det som krävs är dock att skytten känner till sitt vapen och sikte så väl att han vet var han ska sikta, oavsett om målet står på 5 eller 50m och hur det blåser....Och när man sedan vet det så är ju kruxet att träna in en stabil skjutställning som gör att man kan få riktmedlet att stå still över riktpunkten...
Rosten skrev:
Vill man vinna så finns bara en sak att göra. Träna, träna, träna och åter träna. Ingen kan köpa sig till en seger.
Så vill ni vinna. Då är det bara att träna mera än Tomaz och grabbarna.
Rosten skrev:Tomaz skrev:Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det..
Håller helt med dig. Inget blir roligare för att man skall ha tusen olika regler.
Det är väl lämpligt att använda olika stora mål och olika avstånd i kombination med olika skjutställningar för att variera skyttet?
mikebike skrev:En variant är att ha kortare avstånd för 10J än för "full fart".
ogster skrev:mikebike skrev:En variant är att ha kortare avstånd för 10J än för "full fart".
Riktigt dålig idÈ, tomaz spöar ju redan fullfarts pcp skyttar med sina fwb 300 bössor
Rickard skrev:Nåja, grejen är också att många inte vill ligga ner å kräla bland buskarna å leka rambo, vi som är yngre kanske inte har något problem med detta, men det finns (20%) av deltagarna som inte vill/ kan/ orkar ta sig upp gång på gång.
Rickard skrev:Jag vågar tro att arrangörerna inte heller i fortsättningen kommer tillämpa liggandes skjutställning.
fonkystuff skrev:Jag tycker att man skall få ha parallax av det enkla skälet att de flesta bra luftgevärskikare har parallax om man se´n ska få skruva på det eller ej spelar mindre roll.......
Peter skrev:Ursäkta en gammal diopterskytts dumma frågor.. Blir det inte väldigt suddigt i kikaren om man inte får skruva?
Silwer skrev:Självklart ska man få ändra pllaxen, annars är ju risken med många sikten att det blir suddigt när avståndet ändras.
Det är mer viktigt ju högre förstoring man använder, ska man skippa rattandet så får man köra med låg förstoring.
På mitt sikte så stämmer inte parallaxen på hög förstoring,man får vrida tills det blir skarp bild bara...Tomaz skrev:Jag brukar ställa in parallaxen på 27-30m, 10-12x förstoring och sen inte röra kikarsiktet under tävlingens gång. Detta fungerar bäst för mig, men vill folk skruva på siktet så tycker jag självklart dom ska få göra det..![]()
I HFT i England tillåts ju inte att man skruvar på parallaxen, men det är nog bara för att man inte ska kunna avståndsbedömma med hjälp av högförstorande kikarsikten på minst 32x, som man kör med i FT skulle jag tro. Men för vår del i Sverige så spelar det inte någon roll eftersom vi har så stora träffzoner som inte gör att man måste bedömma avstånd på metern exakt.. I England får man å andra sidan skjuta liggande på en del stationer i HFT..
Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det..
Silwer skrev:Taskigt endå att det ska vara så mycket fjant med regler, en del föredrar låga förstoringar, kanske för att det inte blir så skakigt i fristående situationer liknade jakt (jag tex.)
Andra vill ha förstoring för att se något.
Silwer skrev:Vad fasen kvittar det, tycker du de som har 24x förstoring på HT fuskar?
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster