Paralaxjustering eller ej

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Justera Paralax

Klart man skall få skruva på kikaren
44
90%
Nej, kikaren skall ej få röras under tävlingar
5
10%

Antal röster : 49

Paralaxjustering eller ej

Inläggav Progunner 22 jun 2008, 17:42

Tänkte kolla av med er, av eget intresse hur ni ställer er till att man inte skulle få röra kikaren på en tävling? Hur ställer sig var och en? Borde tävlingarna tillämpa de Engelska HFT reglerna där man förbjuder möjligheten till att justera kikaren eller anser man att man skall få göra det då det är naturligt att man har möjlighet att göra det under sedevanlig jakt?
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav krille 22 jun 2008, 17:56

Tycker det känns som en självklarhet att man ska få skruva på kikaren!
Som du säger Rickard, skulle det handla om riktig jakt, så skulle man ju skruva.
Jag tycket det känns krystat att hindra någon att skruva.
Med tanke på att ingen riktig FT skjutställning används så är svårighetsgraden tillräckligt svår i alla fall och skjutskickligheten mer avgörande än avståndsbedömmningen!

// Krille
krille

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Tomaz 22 jun 2008, 18:30

Jag brukar ställa in parallaxen på 27-30m, 10-12x förstoring och sen inte röra kikarsiktet under tävlingens gång. Detta fungerar bäst för mig, men vill folk skruva på siktet så tycker jag självklart dom ska få göra det.. :-)

I HFT i England tillåts ju inte att man skruvar på parallaxen, men det är nog bara för att man inte ska kunna avståndsbedömma med hjälp av högförstorande kikarsikten på minst 32x, som man kör med i FT skulle jag tro. Men för vår del i Sverige så spelar det inte någon roll eftersom vi har så stora träffzoner som inte gör att man måste bedömma avstånd på metern exakt.. I England får man å andra sidan skjuta liggande på en del stationer i HFT..

Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det.. :)
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav öberg 22 jun 2008, 18:40

Tomaz skrev:Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det.. :)

Instämmer!
Om det finns ett jättestort behov av att inte lite dyrare tillbehör skall få användas kan man införa en "orginalklass" typ enklare kikare (max 4x32)
Ingen pipvikt om det ej är orginal osv. Bara en tanke!
Personligen tyker jag man skall få använda dom medel som står till buds.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Fältskytte

Inläggav Phonta 22 jun 2008, 19:26

Har tävlat en hel del i fältskytte, både med pistol och gevär samt automatvapen.man har då klasser för tillex. tjänstevapen, A eller B vapen då vissa riktmedel får eller inte får användas

Enligt min mening så skall det finnas regler för vapen sikten m.m..
Det kan inte vara rätt att en "fet" plånbok avgör mitt resultat.

Rätta mig gärna , men klara regler ger rättvisthet åt alla.
:-)
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Tomaz 22 jun 2008, 19:47

I vår tävlingsform är kikarsiktets beskaffenhet sekundärt, och det spelar inte så stor roll om man har ett dyrt eller billigt sikte, hög eller låg förstoring, fast eller justerbar parallax. Det som krävs är dock att skytten känner till sitt vapen och sikte så väl att han vet var han ska sikta, oavsett om målet står på 5 eller 50m och hur det blåser....Och när man sedan vet det så är ju kruxet att träna in en stabil skjutställning som gör att man kan få riktmedlet att stå still över riktpunkten...
:smt082
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Fältskytte

Inläggav öberg 22 jun 2008, 19:57

phonthaisongthaisilk skrev:Har tävlat en hel del i fältskytte, både med pistol och gevär samt automatvapen.man har då klasser för tillex. tjänstevapen, A eller B vapen då vissa riktmedel får eller inte får användas

Enligt min mening så skall det finnas regler för vapen sikten m.m..
Det kan inte vara rätt att en "fet" plånbok avgör mitt resultat.

Rätta mig gärna , men klara regler ger rättvisthet åt alla.
:-)

Då vet du att man ställs mot skyttar i tex R klassen som står där med en fin Manurin 32:a menas man själv kanske har en S&W K38!
Skiljer väl en så där 10 000:- på beg marknaden.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Rosten 22 jun 2008, 20:53

Tomaz skrev:Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det.. :)

Håller helt med dig. Inget blir roligare för att man skall ha tusen olika regler. Det blir bara massa onödig kontroll av dom.

Tomaz skrev:I vår tävlingsform är kikarsiktets beskaffenhet sekundärt, och det spelar inte så stor roll om man har ett dyrt eller billigt sikte, hög eller låg förstoring, fast eller justerbar parallax. Det som krävs är dock att skytten känner till sitt vapen och sikte så väl att han vet var han ska sikta, oavsett om målet står på 5 eller 50m och hur det blåser....Och när man sedan vet det så är ju kruxet att träna in en stabil skjutställning som gör att man kan få riktmedlet att stå still över riktpunkten...
:smt082

Vill man vinna så finns bara en sak att göra. Träna, träna, träna och åter träna. Ingen kan köpa sig till en seger.
Så vill ni vinna. Då är det bara att träna mera än Tomaz och grabbarna. :wink:
Rosten

Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Inläggav krille 22 jun 2008, 21:15

Rosten skrev:
Vill man vinna så finns bara en sak att göra. Träna, träna, träna och åter träna. Ingen kan köpa sig till en seger.
Så vill ni vinna. Då är det bara att träna mera än Tomaz och grabbarna. :wink:

Amen på det! :smt064

// Krille
krille

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav mikebike 26 jun 2008, 20:58

Rosten skrev:

Håller helt med dig. Inget blir roligare för att man skall ha tusen olika regler.

Hm, var inte du en av dem som skapade de gamla reglerna? :wink:

De gamla (svenska) reglerna har jag för mig följde de brittiska ganska väl?

Personligen tycker jag det verkar krångligare att hitta på egna regler än att använde de som redan finns (internationellt)! :roll:
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav Progunner 26 jun 2008, 21:08

Visst är det så att man kanske tar till sig det internationella reglerna till nästa år, iaf i viss mån. Det viktigaste nu är att få arrangörerna att vilja arrangera efter allt snack som varit.

Det gamla regelverket liknade en blandning av FT och HFT. Dock hade vi begränsat användadet av skjutstöd. Där rumpan, magen samt armbågana inte fick ta i marken. Därtill var det inte godkänt med jaktstöd. Den gamla gruppen menade att det var för stora "killzones" 40mm för att göra någon sport av det hela om man skulle få sitta, ligga etc. Man har i England mycket mindre "killzones" vilket gör det möjligt att använda sig av fri skjutställningar och ändå bjuda upp till kamp.
Idag är det hårt i topen, det är inte "bara" att hamna på pallen. Jag tycker vi lyckats med att att skilja agn från vete på de tävlingar som bedrivits de senaste 2-åren.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav mikebike 26 jun 2008, 21:30

Det är väl lämpligt att använda olika stora mål och olika avstånd i kombination med olika skjutställningar för att variera skyttet?

Vid liggande skytte bör man alltså ha mindre mål och/eller längre avstånd.

Det blir ju en smula trist om det är samma skjutställning, samma målstorlek och nästan samma avstånd på alla stationer.

Inom "vanligt" pistolskytte är de största målen ungefär ½ x 1 meter, men då är skjutavståndet 60 - 80 meter! :wink:
Jag vann en tävling i magnumfält för ett tag sedan, då var målen som ovan, men avståndet 120 meter!
Sittande på rumpan, med händerna stödda på knäna, satte jag 10 av 12 skott....
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Progunner 26 jun 2008, 21:40

Det är väl lämpligt att använda olika stora mål och olika avstånd i kombination med olika skjutställningar för att variera skyttet?

Visst är det så. Dock är det inte möjligt för arrangörerna att använda mål som fungerar i både fullfart och 10J. De fallmål som används i England fungerar perfekt i 16J men inte i 10J. Resultatet vid träff på killzone varier beroende på vinkeln skottet kommer in i. Alla alla fallmål jag provat är det konstigt nog bara Gamos fallmål som klarar våra krav på 10J tillsammans med 45J vapen.

Tanken är god, men det finns en problematik som man vill avstå från som arrangör. Man kan ju tycka att det ligger på arrangören, men att köpa in bättre och mer pålitliga fallmål än Gamos kostar tyvärr mer än någon skytteklubb i Sverige kan hosta upp. När vi är 50-70personer kommer säkert även målen utvecklas, men idag är det mera viktigt att bara få till tävlingar.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav mikebike 26 jun 2008, 21:52

En variant är att ha kortare avstånd för 10J än för "full fart".
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav ogster 26 jun 2008, 21:57

mikebike skrev:En variant är att ha kortare avstånd för 10J än för "full fart".

Riktigt dålig idÈ, tomaz spöar ju redan fullfarts pcp skyttar med sina fwb 300 bössor
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Progunner 26 jun 2008, 22:00

Även det har behandlats. Problematiken är att de bästa resultaten i från varje klass oftast är relativt jämna. Jag vet att mr Z haft dagen högsta poäng i fjäder 10J, var det i Onsala tro? Jag själv var 1p från fullpower PCP klassen i Falun förra året.
Nåja, grejen är också att många inte vill ligga ner å kräla bland buskarna å leka rambo, vi som är yngre kanske inte har något problem med detta, men det finns (20%) av deltagarna som inte vill/ kan/ orkar ta sig upp gång på gång.
Jag vågar tro att arrangörerna inte heller i fortsättningen kommer tillämpa liggandes skjutställning.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav mikebike 27 jun 2008, 06:37

ogster skrev:
mikebike skrev:En variant är att ha kortare avstånd för 10J än för "full fart".

Riktigt dålig idÈ, tomaz spöar ju redan fullfarts pcp skyttar med sina fwb 300 bössor

FWB 300 borde ju rimligen hamna i samma klass som PCP, "rekylfritt".

Sedan borde det egentligen vara olika kaliberklasser.....

Men nu var tanken inte att utjämna resultaten, utan att se till att målen både överlever 45 J på kortaste avstånden och faller för 10 J på de längsta.

Rickard skrev:Nåja, grejen är också att många inte vill ligga ner å kräla bland buskarna å leka rambo, vi som är yngre kanske inte har något problem med detta, men det finns (20%) av deltagarna som inte vill/ kan/ orkar ta sig upp gång på gång.

Själv är jag handikappad (bruten rygg) , men kan ändå ligga ned och skjuta (ibland). Tanken var alltså att tillåta liggande skytte på en eller ett par stationer per tävling, inte att det skulle vara obligatoriskt! :?
Jag har verkligen inte förstått varför det bara skall finnas två skjutställningar, ingendera speciellt "jägarmässiga". Jag gick en kuljaktstig i höstas, där satt jag på rumpan vid samtliga stationer och tog stöd där det fanns.

Rickard skrev:Jag vågar tro att arrangörerna inte heller i fortsättningen kommer tillämpa liggandes skjutställning.

Nej, när det uttryckligen står i reglementet att endast stående eller knästående skjutställningar är tillåtna är det ju ganska självklart att ingen arrangör kommer att tillåta andra skjutställningar!!! :roll:
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav fonkystuff 27 jun 2008, 07:38

Jag tycker att man skall få ha parallax av det enkla skälet att de flesta bra luftgevärskikare har parallax om man se´n ska få skruva på det eller ej spelar mindre roll.....

FWB frågan är lite intressant. I england är ju TX200SR ej tillåten som fjädergevär (att tävla med alltså) eftersom den inte har rekyl - är det samma med fwb 300 och Diana 54? Det är ju onekligen en grym fördel att ha en icke rekylerande bössa.......
Användarvisningsbild
fonkystuff

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Inläggav Peter 27 jun 2008, 07:55

Ursäkta en gammal diopterskytts dumma frågor.. Blir det inte väldigt suddigt i kikaren om man inte får skruva?
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
Användarvisningsbild
Peter

Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA meteor

Inläggav mikebike 27 jun 2008, 08:09

fonkystuff skrev:Jag tycker att man skall få ha parallax av det enkla skälet att de flesta bra luftgevärskikare har parallax om man se´n ska få skruva på det eller ej spelar mindre roll.......

Enligt de "gamla" (internationella) reglerna så får man varken ändra parallax eller förstoring efter att tävlingen startat, däremot är det givetvis inget förbud mot att använda kikarsikten som är justerbara.

Peter skrev:Ursäkta en gammal diopterskytts dumma frågor.. Blir det inte väldigt suddigt i kikaren om man inte får skruva?

Jo, om man använder högre förstoring. Regeln kom till för att minska fördelarna med enorma (och dyra) kikarsikten med superhög förstoring och sidoparallax. Tanken är (var) att ett ganska enkelt kikarsikte med t.ex. 4 ggr förstoring skall vara konkurrenskraftigt.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Silwer 27 jun 2008, 08:10

Självklart ska man få ändra pllaxen, annars är ju risken med många sikten att det blir suddigt när avståndet ändras.
Det är mer viktigt ju högre förstoring man använder, ska man skippa rattandet så får man köra med låg förstoring.

Fonkystuff: det är klart en fördel med att ha låg rekyl, men tex. D54an är en känd kikarsiktesknäckare tex, vapnet rör sig ju bakåt i stocken som en wiplash effekt.

I 10J bör iaf vad som helst vara tilåtet anser jag, att komma där och gnälla om rekyl så har man 1. en skitbössa, 2. korkat huvud :lol:

TX200SR blev impopulär av andra orsaker med, den är inte alls så kraftfull som sina kusiner, troligen beroende av de rekyldämpade detaljerna, detta gäller även en 300s eller liknade, håller du mekanismen i näven utan stock så får du högre V0.

Så ok lite tvekan på high-powerskytte(mest då D54) men ingen tvekan på 10J imho.
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav mikebike 27 jun 2008, 08:23

Silwer skrev:Självklart ska man få ändra pllaxen, annars är ju risken med många sikten att det blir suddigt när avståndet ändras.
Det är mer viktigt ju högre förstoring man använder, ska man skippa rattandet så får man köra med låg förstoring.

Ja, det var ju orsaken till att regeln infördes! :roll:

Orsaken var alltså att man ville efterlikna jaktsituationer en smula. Ingen jägare använder kikarsikten med 20 till 40 ggr förstoring och förhoppningen var att folk skulle ställa upp med sina vanliga jaktbössor i HFT (till skillnad mot FT). Här i Sverige har vi ingen vanlig jakt med denna typ av luftvapen, men tanken att förhindra "kapprustning" finns ju kvar.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Silwer 27 jun 2008, 08:39

Taskigt endå att det ska vara så mycket fjant med regler, en del föredrar låga förstoringar, kanske för att det inte blir så skakigt i fristående situationer liknade jakt (jag tex.)
Andra vill ha förstoring för att se något.

Vad fasen kvittar det, tycker du de som har 24x förstoring på HT fuskar?
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav wheelielover 27 jun 2008, 08:43

Tomaz skrev:Jag brukar ställa in parallaxen på 27-30m, 10-12x förstoring och sen inte röra kikarsiktet under tävlingens gång. Detta fungerar bäst för mig, men vill folk skruva på siktet så tycker jag självklart dom ska få göra det.. :-)

I HFT i England tillåts ju inte att man skruvar på parallaxen, men det är nog bara för att man inte ska kunna avståndsbedömma med hjälp av högförstorande kikarsikten på minst 32x, som man kör med i FT skulle jag tro. Men för vår del i Sverige så spelar det inte någon roll eftersom vi har så stora träffzoner som inte gör att man måste bedömma avstånd på metern exakt.. I England får man å andra sidan skjuta liggande på en del stationer i HFT..

Jag tycker inte vi ska krångla till det för oss i sverige med regler om det inte finns någon funktion eller behov av det.. :)
På mitt sikte så stämmer inte parallaxen på hög förstoring,man får vrida tills det blir skarp bild bara...
wheelielover

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg

Inläggav mikebike 27 jun 2008, 13:06

Silwer skrev:Taskigt endå att det ska vara så mycket fjant med regler, en del föredrar låga förstoringar, kanske för att det inte blir så skakigt i fristående situationer liknade jakt (jag tex.)
Andra vill ha förstoring för att se något.

Ja, det är ju helt valfritt enligt både de gamla och de nya reglerna.

Silwer skrev:Vad fasen kvittar det, tycker du de som har 24x förstoring på HT fuskar?

Nej, naturligtvis inte. Om man däremot ändrar förstoring eller parallax under tävlingens gång blir man utesluten enligt de gamla reglerna.
Användarvisningsbild
mikebike

Nästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |