Vittsjö SKF

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vittsjö Skytteförening - "Luftvapen"

Inläggav Leopold 03 jan 2014, 14:13

Jag ska försöka komma jag också. Extremt skjutsugen efter en veckas förkylning.

Om någon har en ask CCI standard eller två till övers så vill jag gärna köpa, handlaren i min byhåla hade inget lämpligt hemma.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav TheFoes 03 jan 2014, 14:30

Leopold skrev:Jag ska försöka komma jag också. Extremt skjutsugen efter en veckas förkylning.

Om någon har en ask CCI standard eller två till övers så vill jag gärna köpa, handlaren i min byhåla hade inget lämpligt hemma.

jag har en ask CCI standard du kan få:)
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Följande användare vill tacka TheFoes för detta inlägg
Leopold (03 jan 2014, 14:37)

Inläggav Leopold 03 jan 2014, 14:37

Kanoners då sitter jag inte i sjön :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav lunnahöja 03 jan 2014, 17:11

kul då blir vi minst 4-5 stycken, är på plats vid 11-tiden. korvis på er.
lunnahöja

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K

Inläggav Jazz 03 jan 2014, 19:23

Jag ska skjuta hela dagen på söndag så det blir inget skjutande i morgon för mig.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav gubbe 03 jan 2014, 19:25

Jazz skrev:Jag ska skjuta hela dagen på söndag så det blir inget skjutande i morgon för mig.

Vekling. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Jazz 03 jan 2014, 19:29

Nä, Jag har för långt till banan. Så januari månad??? Får spara lite
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav Leopold 04 jan 2014, 22:23

Skön dag idag på banan. De flesta hade tyvärr åkt hem när jag dök upp efter ett par timmar, jag anlände väl strax innan ett. Men TheFoes och jag hade några timmars riktigt gott skytte i det ljumma vädret, säkert en 5 - 6 grader :thumbupp:

Det blev mest att panga .22LR, TheFoes med hans Sako quad och jag med min "nye" fransos (unique). Sedan tog vi litet "efterrätt" i form av litet luftskytte innan det mörknade. Inte mycket att ta bilder på idag tyvärr.

Tog en bild ändå av en tavla mest som "aktivitetsbevis" idag... Ett av de stående målsättningarna är ju att lura in 10 kulor inom enkronan med rekylfjäderpang... men nej det ville den inte vara med om idag alls. Kanske framöver när pipan blyats in bättre efter senaste chockrengöringen?

Fast åtta kulor samlade sig rimligt ok ändå. Ammo Crosman Premiere Light, 50 m bänkat. AR1000 @20J.

För att följa länken så måste du registera dig.

Fantastiskt att kunna skjuta nästan som vanligt i Januari och jag tackar TheFoes för gott sällskap!
Användarvisningsbild
Leopold

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TheFoes (04 jan 2014, 22:49), Frank69 (06 jan 2014, 10:04)

Inläggav TheFoes 04 jan 2014, 22:54

Leopold skrev:Skön dag idag på banan. De flesta hade tyvärr åkt hem när jag dök upp efter ett par timmar, jag anlände väl strax innan ett. Men TheFoes och jag hade några timmars riktigt gott skytte i det ljumma vädret, säkert en 5 - 6 grader :thumbupp:

Det blev mest att panga .22LR, TheFoes med hans Sako quad och jag med min "nye" fransos (unique). Sedan tog vi litet "efterrätt" i form av litet luftskytte innan det mörknade. Inte mycket att ta bilder på idag tyvärr.

Tog en bild ändå av en tavla mest som "aktivitetsbevis" idag... Ett av de stående målsättningarna är ju att lura in 10 kulor inom enkronan med rekylfjäderpang... men nej det ville den inte vara med om idag alls. Kanske framöver när pipan blyats in bättre efter senaste chockrengöringen?

Fast åtta kulor samlade sig rimligt ok ändå. Ammo Crosman Premiere Light, 50 m bänkat. AR1000 @20J.

För att följa länken så måste du registera dig.

Fantastiskt att kunna skjuta nästan som vanligt i Januari och jag tackar TheFoes för gott sällskap!

Tack själv Leupold. Skönt med plusgrader i januari, och en väldigt trevlig pistol du hade med dig. Hoppas att sånt här väder håller sig ännu längre fram, för då lär jag dyka upp igen. Dåliga träffbilderna, tyder på koncentrationssvårigheter måste varit någon snackig typ där ? :P :smt016
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Leopold 04 jan 2014, 23:12

Mycket uppskattat med historielektionerna ska du veta!

Fantastiskt bra jobb du lagt ner i din HW97k hittills, bara att skjuta och njuta precis som det ska vara :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav gubbe 04 jan 2014, 23:14

Leopold skrev:Det blev mest att panga .22LR,

Överlöpare. :twisted: ................... :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Görgen 04 jan 2014, 23:32

gubbe skrev:
Leopold skrev:Det blev mest att panga .22LR,

Överlöpare. :twisted: ................... :mrgreen:

Det är bara till att följa strömmen Gubbe och börja skjuta 22lr ihop med luftskyttet :wink: .
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav TheFoes 04 jan 2014, 23:34

Leopold skrev:Mycket uppskattat med historielektionerna ska du veta!

Fantastiskt bra jobb du lagt ner i din HW97k hittills, bara att skjuta och njuta precis som det ska vara :Thumbupp:

hahahaah inga problem! Det ska fin justeras lite till. Din Sag 1000 är maginifique!
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Jazz 20 jan 2014, 16:46

Funderade på en sak. När det propagerades för electrontavlor var det mycket snack om att många skulle börja skjuta inomhus. Hur är det med det. Blev ni fler?
:Thumbupp:
Jazz

Inläggav lunnahöja 20 jan 2014, 18:56

nej, har aldrig gillat att skjuta 10m speciellt (för enkelt) och så vill jag kunna spara en bra tavla ibland, hur göra det nu?
lunnahöja

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K

Inläggav Leopold 20 jan 2014, 19:18

Kanske det blivit fler lokala skyttar som skjuter inomhus nu, det får andra svara på. Själv har jag en 10 m-bana i källaren för inomhusskytte på vintern och ett par kilometer till lokala skytteklubbens inomhusbana så för mig blir det nog inte aktuellt att uppta skjutplatser på Vittsjös 10m inomhusbana.

Det som drar mig som utsocknes till Vittsjö (och Mörrum för den delen) i stort sett året runt är skytte på längre håll och utomhus med väder & vind att bemästra, FT, plinking, litet .22LR osv helt efter vad man har lust med för tillfället :thumbupp:

Ska inte sticka under stol med att det kan vara mysigt att dra sig inomhus och panga litet med polarna om vädret visar sig vara betydligt bistrare än man trodde när man åkte hemifrån. Så det är bra att möjligheten finns men i det fallet vill jag hellre skjuta på papptavlor eller viltmålsbana, skidskyttemål och dylikt.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Sniperace 20 jan 2014, 20:28

Jazz skrev:Funderade på en sak. När det propagerades för electrontavlor var det mycket snack om att många skulle börja skjuta inomhus. Hur är det med det. Blev ni fler?
:Thumbupp:

kom några nya, men vi har inte gått ut till skolorna än, men redan nu ser vi att det skjuts mycket fler skott
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Inläggav G.S 20 jan 2014, 20:45

Tycker det pratas alldeles för mycket om krut vapen/skytte :thumbner: Trodde detta var ett luftvapen forum..........
AirArms S 510 extra FAC cal 22.
Weihrauch HW30S cal 177.
BSA Hornet cal 177.
BSA R-10 Mk2 cal 177.
Crosman 2250 cal 22.
Bavaria S70 cal 177, haft den sen ny.
Användarvisningsbild
G.S

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Vittjö Snipers
Luftvapen favorit: HW 30

Inläggav Leopold 20 jan 2014, 21:19

G.S skrev:Tycker det pratas alldeles för mycket om krut vapen/skytte :thumbner: Trodde detta var ett luftvapen forum..........

Nja vi har ju en del dedikerade krutvapendelar på forumet också på allmän begäran eftersom många skjuter både-ock. Inte så väldigt mycket aktivitet där men visst pratas det litet krut både där och litet här och var i samband med skytteaktiviteten ute på klubbarna.

Just när det gäller .22LR så skjuts det inte sällan sida vid sida med luftvapen av alla de slag inklusive kraftigare kalibrar och effekter. Skillnaderna ska inte överdrivas. Många uppskattar att det är relativt lätt att motivera licens på ett .22LR, de är billigare i drift än ett bigbore i samma effektklass och rätt enkla rent allmänt att skjuta med utan att behöva släpa runt på lufttuber och fylla en gång i kvarten etc.

Jag ser det helt enkelt som bra komplement till varandra.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav TheFoes 20 jan 2014, 21:59

Leopold skrev:
G.S skrev:Tycker det pratas alldeles för mycket om krut vapen/skytte :thumbner: Trodde detta var ett luftvapen forum..........

Nja vi har ju en del dedikerade krutvapendelar på forumet också på allmän begäran eftersom många skjuter både-ock. Inte så väldigt mycket aktivitet där men visst pratas det litet krut både där och litet här och var i samband med skytteaktiviteten ute på klubbarna.

Just när det gäller .22LR så skjuts det inte sällan sida vid sida med luftvapen av alla de slag inklusive kraftigare kalibrar och effekter. Skillnaderna ska inte överdrivas. Många uppskattar att det är relativt lätt att motivera licens på ett .22LR, de är billigare i drift än ett bigbore i samma effektklass och rätt enkla rent allmänt att skjuta med utan att behöva släpa runt på lufttuber och fylla en gång i kvarten etc.

Jag ser det helt enkelt som bra komplement till varandra.

Håller med dig Leopold. Som jag sa till dig för två veckor sedan Krut är huvudmenyn, medan man avslutar med en fin dessert (luftgevär eller pistol) hehe:)
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Nitro 20 jan 2014, 22:22

Mycket riktigt så ligger 22lr och luft nära varandra och de flesta skyttarna på EM i Plzen deltog i båda. Personligen så ligger inte krut mig så varmt om hjärtat, men vem vet, om några år kanske jag också kör 22lr. Om man ska iväg och tävla i Europa så är ju fördelarna att man får ut mer skytte av resan om man kan köra båda delarna. Ammon är ju billig till 22lr, löjligt billig om man jämför med vanliga diaboler som varkens har hylsa eller krut. Men ska man ligga i toppen så misstänker jag att de billiga skotten inte duger till. Men för träning och halvseriösa tävlingar funkar de säkert.
Ja då jag inte är krutskytt och inte vet, så är det bara antagande från min sida.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Jazz 21 jan 2014, 13:57

När det är riktigt skit väder så funkar inte luft och då kan man ta till 22Lr. :Thumbupp:
Angående min fråga så var det om inomhus skytte 10m med luftgevär, inget annat.
Jag själv är inte helt övertygad om electron tavlornas halleluja då jag som Lunna höja ofta vill sitta och fundera igenom tavlan för att se mina fel. Samma när jag skjuter med kraftigare prylar luft eller krut så vill jag gärna utvärdera då det är vägen till att bli bättre skytt. Men visst kan man väl skriva ut tavel resultaten med.
Förövrigt funkar Norma 2 skit i min bössa medan american eagle funkar kanon
Jazz

Inläggav Sniperace 21 jan 2014, 14:45

Jazz skrev:När det är riktigt skit väder så funkar inte luft och då kan man ta till 22Lr. :Thumbupp:
Angående min fråga så var det om inomhus skytte 10m med luftgevär, inget annat.
Jag själv är inte helt övertygad om electron tavlornas halleluja då jag som Lunna höja ofta vill sitta och fundera igenom tavlan för att se mina fel. Samma när jag skjuter med kraftigare prylar luft eller krut så vill jag gärna utvärdera då det är vägen till att bli bättre skytt. Men visst kan man väl skriva ut tavel resultaten med.
Förövrigt funkar Norma 2 skit i min bössa medan american eagle funkar kanon

Fördelen med dessa elektroniska tavlor är att man SER hela tiden var träffarna finns på tavlan, man har dessutom exakta mått i tiondels millimeter fel de ligger i både horisontellt och vertikalt läge, du kan mellan varje skott studera ditt träffläge, du kan få ut alla dina skjutna tavlor för att jämföra, utan att behöva förflytta tavlan, man får dessutom även resultatet i decimaler, och slipper problem med dividerande om hur tolkning utförs, och lika för alla.
och du behöver och har ingen användning för målkikare :)
Vad sedan gäller norma 2 och american eagle kan ju resultatet vara tvärtom med en annan pipa, eller att ingen av dessa passar, DET är en väldigt gammal sanning, det som går bra i en pipa behöver inte gå bra i ett annat vapen av samma modell och näraliggande serienummer, de blir alla individer :)
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

FöregåendeNästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar