Alingsås Frivilliga Skarpskytteförening

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Alingsås Frivilliga Skarpskytteförening

Inläggav Nikkob70 06 jan 2025, 15:26

Alingsås Frivilliga Skarpskytteförening har startat en luftvapensektion och håller på att dra igång organiserat luftvapenskytte. Vi har en anläggning med fantastisk potential och är en liten grupp med aktiva skyttar som bedriver 6,5 skytte på 300 m och 22 LR 50 m.

För att följa länken så måste du registera dig.

Vi har som ambition att ordna träningsförutsättningar inom Field Target men också benchrest, långhåll/PRS , sprint target borde vara möjligt. Allt styrs av intresse och vi är för närvarande ett par eldsjälar som tror på luftvapenskytte men vi är ganska nya i gamet och ser gärna att vi får in fler intresserade som vill vara med och utveckla en bredare luftvapenverksamhet.

Vi tycks komma in i ett lite deppigt skede med få aktiva/organiserade skyttar inom bla FT. Mitt intryck är att det saknas en bredare basverksamhet som kan skapa intresse och förutsättningar för tävlingsverksamhet. Det vore väldigt olyckligt för oss i vår ambition att utveckla vår verksamhet om vi tappar tävlingsmöjligheten i landet. Vi skulle behöva vara ett par föreningar som arbetar tillsammans för att hålla liv i tävlingsverksamheten samtidigt som vi tillsammans med förbundet arbetar vör att bredda basen. Som läget är just nu verkar det vara enstaka eldsjälar som kämpar. Kontakta oss eller skriv på forumet om ni har tankar/ idéer kring utvecklingen eller är nyfikna på vår anläggning och vetksamhet!
Nikkob70

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 38 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Alingsås frivilliga skarpskytt

Följande användare vill tacka Nikkob70 för detta inlägg
börne (06 jan 2025, 16:44), Batistuta (06 jan 2025, 17:09), Captain Beefheart (06 jan 2025, 18:51), XY1 (06 jan 2025, 20:01), Tempest (06 jan 2025, 20:55), skjutglad (06 jan 2025, 23:45), Pryltokig (07 jan 2025, 08:39), gubbe (07 jan 2025, 21:17), Martin (11 jan 2025, 22:01)

Re: Alingsås Frivilliga Skarpskytteförening

Inläggav Luftpangarn 07 jan 2025, 00:12

Jag forskade litet på nätet häromdagen, och det verkar vara så som jag vill minnas att jag läst tidigare, även om jag inte lyckades skaffa mig något intryck om just sport och idrottföreningar. Men det verkar som i princip allt föreningsliv i Sverige har uppförsbacke i Sverige. Det är inte bara skytteföreningar som har problem med antal aktiva medlemmar.

Man kanske får inrikta sig på att föreningar inte blir så stora som de blivit förr - fast i varje enskilt fall vet man ju inte vad det innebär! Däremot kan man gissa att man måste vara rätt aktiv för att dra in nya aktiva.

Fast just vad gäller pistolskytte i Stockholm, verkar föreningar inte ett dugg intresserade av fler föreningsmedlemmar.

Sedan har det väl i och för sig alltid varit så, att det brukar vara en lite kärna i en förening, som i praktiken är drivande. Och att många föreningar kan svaja vid "generationsskiften".

Hur som helst, kan jag bara önska er att lyckas! Och ni verkar ju öppna för en massa ideer - det är ju en väldigt bra början! Särskilt om man vill bjuda in och intressera ungdomar, är det nog smart att ha många olika aktiviteter. Och så får man se, vad som bär frukt! :) Och varför inte bjuda in unga och föräldrar tillsammans? Skytteintresse har ju verkligen inga påtagliga åldersgränser!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Skytteklubbar och föreningar