Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
CNC Process AB äger rätten till varumärket "Axsor" så Fredrik behövde ett nytt namn.
Då Webley ville sälja hans vapen istället för CNCs äldre version så blev Webley varumärket även för efterföljaren till Axsorn.
Webley Axsor blev då Webley FX2000, sedan blev Axsorn Logun Axsor när Logun sålde dem och när Webley slutade sälja FX2000 så blev den istället FX Airguns FX2000.
Just FX2000 såldes även som Tarantula, Rapier mfl benämningar på olika marknader.
Just FX2000?
Tja, den förklaringen som jag har hört är att modellen kom år 2000 och FX är ju förkortningen för "specialeffekter". Tror det var någon chef på Webley som hittade på namnet.
Prefixet FX fick sedan ge namn till hela verksamheten.
det luktar mest "för att jag har en sån" som vanligt i klientellet.
När jag skulle köpa mitt första luftgevär kring år 2000 så hade jag lurat på en Webley Eclipse i kaliber .25. När jag gick till vapenaffären och tittade så hade de fått in en broschyr från FX airuns och jag blev helt såld på dem så det fick bli en FX2000. Luftgevär med magasin, möjlighet att skjuta flera skott utan att spänna en fjäder och noll rekyl. Det var bara för bra för att låtas bli
Första året eller två hade jag bössan hemma några få månader. Övrig tid var den på besök hos FX för reparation. Läckande påfyllningsventil. Läckande manometer. Läckande påfyllningsventil. Manoneter. Påfyllningsventil. ... Och så höll det på. Jag fick flera extra magasin och en kronograf som plåster på såren. Vid ett tillfälle kontaktade jag konsumentombudsmannen eller nån sån figur och fick hjälp med konsumenträtt. Då författade jag ett ganska vasst brev som jag lade upp på disken hos vapenhandlaren där jag lät förklara att nu fick det vara slut på tramset och att jag skulle ha pengarna tillbaka eller så skulle jag starta en process mot handlaren eller FX. Jo så illa var det faktiskt. Den gången tog det skruv ordentligt och man lyckades till sist komma på vad det var för fel. På den tiden var inte FX-pumpen försedd med filter och det var något svart klet som lyckades ta sig från pumpen och in i bössan. Detta gjorde att påfyllningsventilen började läcka ganska snart efter att bössan hade varit på lagning och bössan fick skickas in igen. Sista gången jag lämnade in på rep skickade jag också med pumpen. Den gången kom den tillbaka med ett filter på, och då försvann problemen. Efter det försågs alla (?) nya pumpar med filter. Åtminstione ser det ut så på de bilder jag sett.
Jaha, det här är min version av det hela, FX har kanske en liknande eller lite annorlunda, vad vet jag. Det vore faktiskt kul att ringa upp och fråga om de har sparat alla loggar över reparationer och se hur länge och många gånger den faktiskt var på rep. Det kan ju vara så att det är färre än man själv vill ha det till... Jag har inga agg mot FX och Fredrik idag och har aldrig haft det heller. Det var bara tråkigt att det blev som det blev i början, men bra att det blev som det blev i slutet. Bössan har varit till mycket glädje genom årenNu måste gubben gå och sova.
Precharge hade jag glömt att firman hette, det har ju blivit FX airgus.
Återgå till Tillverkare/modellregister Luftvapen 1985--->
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster