Viktig information om forumets fortsättning

I denna kategori samlar vi in information om äldre luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Viktig information om forumets fortsättning

Inläggav Tempest 12 maj 2025, 20:18

börne skrev:Fråga till Luftpangarn. Ligger flytten till nya plattformen i närtid eller det kommer ta ett tag till?

Är ju intressant att veta som säkert flera undrar över.

Jo jag fattar att det är ingen enkel uppgift & jag hetsar eller stressar inte, men det är en riktigt intressant fråga om man bryr sig om forumets framtid då det legat nere vid flera tillfälle senaste tiden & typ hela denna veckan.

Är det här en försmak av hur forumet kommer att vara med den nya ägaren, en total tystnad, inte ett enda svar på väldigt berättigade frågor efter att forumet legat nere en hel vecka? Jag tycker att vi medlemmar som är kvar här har rätt att få information när vi frågar efter det, speciellt när det gäller forumets omstart, nu är det ju bara en massa ältande om GDPR i den här tråden.
Tempest

Tack utdelade: 87 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
börne (12 maj 2025, 20:25), Hasse A (13 maj 2025, 00:40), Chris (13 maj 2025, 02:04)

Inläggav Skogshuggarn 13 maj 2025, 00:03

Breezy skrev:Du har nog rätt där, så länge man har ett användarnamn som inte kan kopplas till en person så borde forumet behöva ta bort inläggen en användare har gjort. Däremot tolkar jag det som att samtycket man har gett när man registrerade sig ska kunna tas tillbaka lika lätt som man har gett det, men det gäller ju bara om man har valt ett användarnamn som tydligt är kopplat till en person, saker som inte är personuppgifter regleras ju inte av GDPR :)

Mja,, det där med samtycke fungerar vid det tillfälle när något överenskommet ska ske, i det här fallet som iofs gäller alla som ansluter sig till Luftvapen.info så sker samtycket i den stunden man klickar ja och deklarerar sin införståelse och acceptans till forumets regelverk och policy.

Om man i efterhand är extremt missnöjd med vad man skrivit i trådarna så finns möjligheten att editera, men det kan brukas på så sätt att trådarna blir informativt osammanhängande.

Nu vet ju inte jag den egentliga bakomvarande orsaken till att du tar upp den här frågan i samband med att forumet ska få en ny skepnad, men berätta o förklara gärna det.

Personligen tycker jag att det ska bli spännande att få se hur det här forumet kommer att utvecklas i sin stundande metamorfos, och jag ser gärna att du stannar kvar här och fortsätter att posta inlägg.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Luftpangarn 13 maj 2025, 08:04

Hej!

Min flytt till nytt hus har olyckligtvis blivit väldigt mycket mer utdragen i tid än jag räknat med. För att inte distrahera mig, har jag tillfälligt valt bort att engagera mig i allt möjligt. För jag vet hur det är, det är sällan jag besöker forumet, utan att lägga tid på att skriva inlägg. Det kan förståss bli en styrka som framtida administratör - att jag verkligen gillar detta forum!

Överflyttningen tar rent tekniskt tekniskt bara ett dygn, när man väl trycker på knappen. Däremot kostar flytten några tusen kronor, så det vore verkligen bra om jag fått fram litet sponsorspengar att betala med, för mina privata flyttkostnader till nytt hem käkar upp de marginaler jag har.

Jag lär bli mycket aktiv i nya forumet - fast rätt mycket som teknik- och medlemsskapsadministratör, dvs i bakgrunden. Jag kommer nog bli försiktigare med personliga åsikter, för forumet skall inte bli mitt personliga ställe att hålla låda.

Vid registrering kommer endast ett påhittat (den som vill kan förståss använd sitt riktiga namn) användarnamn och en mejladress krävas. Mejladressen kan man alltid begära skall tas bort - men då förlorar man allt inflytande över inlägg osv. En (hemlig) registrering av ens äkta namn funderar jag på att erbjuda som frivillig möjlighet, för luftskyttet kan komma och gå i perioder, och då kanske man inte är aktiv på forumet under pauser. Och när man vill tillbaka, kan man ha ändrat mejladress, och då blir det i stortsett omöjligt att få ett nytt lösenord.

(Jag har kollat litet, och det finns mycket gamla användarnamn som fortfarande är aktiva med nya inlägg någon gång då och då. Likaså vet jag finns gamla användare, som av olika anledningar inte skriver inlägg längre. (Saker jag funderat på hur jag eventuellt kan ändra på. Ju fler aktiva, desto roligare ju!)

(Radera inlägg kan man bara göra innan någon annan svarat i tråden. Så är det i de flesta forum, av skäl som framgått i denna tråd.)

Den här typen av attacker som sänkt forumet denna gång, kommer nya forumet ha rejält kraftigare skydd mot av industrikvalitet / standard. Storföretag använder samma lösning för tex produktstöd, och det är naturligtvis så att de är synnerligen angelägna att skydda sådant. (-Det är förklaring till att nya driftskostnaderna blir högre. Det är helt enkelt ett byte från amatör / entusiast-programvara och drift, till professionell lösning. Fast leverantören verkar tycka det är roligt / trevligt att också erbjuda lösningen till sådana här forum. Grundaren av leverantörsföretaget började sin karriär som skapare av gratis en känd programvara för forum, för sådär 25 år sedan. Ränderna har väl inte gått ur - men idag har han ett antal heltidsanställda, så det kan inte vara gratis.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 319 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Batistuta (13 maj 2025, 11:46), Leopold (13 maj 2025, 18:14), Hasse A (14 maj 2025, 01:21)

Inläggav atte69 14 maj 2025, 08:21

börne skrev:
Skogshuggarn skrev:Jag har sökt på gamla medlemmar sedan förr i tiden, i medlemsregistret kan man se att några ej finns med längre, man kan anta att de är bortplockade av någon anledning.

Minns inte exakt nu men för en del år sedan så blev det nån sorts krasch där vissa blev drabbade att deras konto försvann, men minns dock inte om deras inlägg också försvann eller om dom fanns kvar, tänker om det kan va nåt sånt.

jag var ju en av dom som "försvann" i den krashen , inläggen finns kvar men man ser inte vem som skrivit ,
så kollar jag mig själv så blev jag medlem först 24/6-16 vilket var efter haveriet så jag fick ju börja om .
/atte69
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
börne (14 maj 2025, 14:41)

Inläggav Breezy 17 maj 2025, 08:44

Samtycket kan när som helst återkallas, enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen. Undantagen för när detta kan göras är relativt få, kanske kan forumägaren hävda på att det ska behållas för arkiv ändamål?

Den som hanterar dina uppgifter kan neka dig radering i följande fall:

om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet
för att uppfylla en rättslig förpliktelse
för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
för arkivändamål av allmänt intresse eller av vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål
av skäl som rör ett allmänt viktigt intresse på folkhälsoområdet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Personen som tar över forumet har säkert goda avsikter, men aktiviteten här talar sitt tydliga språk(det är i princip inte någon aktivitet här längre, och nu när Field Target har försvunnit i Sverige så kommer det förmodligen att bli ännu tystare på forumet :cry: ). Vad händer med all informationen när ägaren av den nya plattformen tröttnar på att betala för ett inaktivt forum? Kommer någon annan aktör att köpa informationen?
Breezy

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 3 inlägg

Inläggav Skogshuggarn 19 maj 2025, 04:40

Breezy skrev:Samtycket kan när som helst återkallas, enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen. Undantagen för när detta kan göras är relativt få, kanske kan forumägaren hävda på att det ska behållas för arkiv ändamål?

Den som hanterar dina uppgifter kan neka dig radering i följande fall:

om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet
för att uppfylla en rättslig förpliktelse
för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
för arkivändamål av allmänt intresse eller av vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål
av skäl som rör ett allmänt viktigt intresse på folkhälsoområdet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Personen som tar över forumet har säkert goda avsikter, men aktiviteten här talar sitt tydliga språk(det är i princip inte någon aktivitet här längre, och nu när Field Target har försvunnit i Sverige så kommer det förmodligen att bli ännu tystare på forumet :cry: ). Vad händer med all informationen när ägaren av den nya plattformen tröttnar på att betala för ett inaktivt forum? Kommer någon annan aktör att köpa informationen?

Breezy, Om man tittar på inlägget du gjorde 04 maj 2025, 15:57 så har de frågor du ställde besvarats senare i den tråden, men du har själv inte svarat på min fråga: Breezy..är din fråga ställ med bakgrund av forumtekniska skäl eller är den ställd av annan orsak? Utöver den frågan så undrar jag vilka personuppgifter som lyder under artikel 17 GDPR som du anser ligga dig till last här på Luftvapen.info,,,vart förekommer dom?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav börne 26 maj 2025, 13:03

Upplever ni andra också att forumet är sjukt segt & varit ett par dagar nu?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2924 gång
Tackad: 6283 gånger i 2479 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav vettedax 26 maj 2025, 13:11

Nä ingen skillnad här.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 289 gånger i 246 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav börne 26 maj 2025, 13:33

vettedax skrev:Nä ingen skillnad här.

Skumt, går sjukt segt oavsett bredbandet hemma, mobilen via wifi från bredbandet hemma eller via mobilen via mobila nätverket.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Batistuta 26 maj 2025, 13:39

börne skrev:Skumt, går sjukt segt oavsett bredbandet hemma, mobilen via wifi från bredbandet hemma eller via mobilen via mobila nätverket.

Här också?

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1720 gång
Tackad: 1449 gånger i 657 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
börne (26 maj 2025, 14:26)

Inläggav börne 26 maj 2025, 14:28

Batistuta skrev:
börne skrev:Skumt, går sjukt segt oavsett bredbandet hemma, mobilen via wifi från bredbandet hemma eller via mobilen via mobila nätverket.

Här också?

Då är det inget fel på mina prylar, så gott att höra det är segt även hos dig, även om det såklart inte är gott för dig :-) :cheeRs:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav judgecipher 26 maj 2025, 22:10

Märkte det jag också, men igår började det fungera som vanligt igen
FX Royale 400 .22 med Aeron FT kolv, Falcon S30 5-30x56 FFP
FX Wildcat Mk3 .22, Element Optics Titan 5-25x56 FFP
FX Biathlon Mk1 .177, Original Diopter
AA S400 MPR-FT .177, Falcon S30 5-30x56 FFP
Victrix Venus SB 22lr, Arken EP-5 5-25x56 FFP
Användarvisningsbild
judgecipher

Tack utdelade: 273 gång
Tackad: 46 gånger i 36 inlägg
Luftvapen favorit: Finns ju så många... :)

Föregående

Återgå till Samlarforum Luftvapen (<--1985)