Lämplig Ammo

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lämplig Ammo

Inläggav mikebike 14 sep 2009, 20:06

sexskjutarn skrev:Får jag föreslå att limma på en 4,5 mm stålkula i ändan?

Eller köpa färdiga?

Bild
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav sexskjutarn 14 sep 2009, 20:12

Det där är väll inte i ändan eller. Meningen är att stålkulan ska hjälpa blyet att expandera. Utformningen har stor betydelse, men man får inte glömma blyets hårdhetsgrad heller. Det är det som vissa kallar för vargkulor jag menar.
Senast redigerad av sexskjutarn 14 sep 2009, 20:16, redigerad totalt 4 gånger.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Inläggav Carl 23 feb 2010, 21:42

sexskjutarn skrev:Undrar vilka sorter som lämpar sej bäst, samtidigt som jag tänkte att en expanderande 15-16 grains 4,5 mm kula inte kan vara sämre än en expanderande 15-16 grain 5,5 mm kula för jakt även om 4,5:an är olaglig.
Vilket jag tror har att göra med att när lagen skrevs fanns det inte något större utbud av ammo till varken 4,5 eller 5,5 mm, kan tänka mej att det inte fans så mycket mer än normarks dogg match till 4,5 mm, vilka inte duger till någon form av jakt.

Inte? :-) Konstigt att alla djur har blivit så hårdskjutna nuförtiden... För 15 år sedan dog alla skator och kajor knall fall när jag matade dom med 4.5mm Diablo dogg match från mitt CF-20. Det kanske var mer giftigt bly i dem på den tiden?
Fast det klart då dog Älgar fortfarande av 6.5/55M o rådjur av 222R !
Carl

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Exellent Match

Inläggav Carl 23 feb 2010, 21:58

intruder skrev:jag använder chrow magnum,,5,5mm i 250m sec fungerar bra men sett att ibland går den ,igenom målet och fågeln flyger vidare.Tror nog använder man något ,annat tror jag att det blir sämre resultat :|Tänkte jag måste säga fågeln eller fåglarna dog ju efter ,ca 50 meter , flyktsträcka ändå :|

Vad för fågel? Condor? Byt kula och/eller skruva ner farten! Låter som du missat poängen med Luftgevärs jakt. Kulan ska bara ha sån pass fart att den precis faller ut på andra sidan eller sitter strax under skinnet. Luft vapen dödar genom en välplacerad kula. Du kanske bara har placerat träffarna tokigt...
Egna praktiska tester visar att det räcker med en rundnoskula i 180m/s för att få en fågel av en kajas storlek som sitter på ett staket att dö innan den slagit i backen. Inga flax ingen ting.. Bara tyst. gång på gång...
Carl

Inläggav intruder 24 feb 2010, 13:41

När har det att lagen har ändras så man får använda rundkulor till skyddjakt :?: vilkett du använder som jämförelse.Ett du har rätt med dra ner hastigheten eller öka avståndet till målet :wink:
intruder

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Carl 24 feb 2010, 23:10

Nej inte rundkulor! (Fast fåglarna på 50talet dog av det med) Rundnos vanlig rackarns rundnos... Jag vet att kulan måste kunna expandera enl lag. Men det var inte paragrafer jag beskrev, utan verkligheten.
Carl

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |