Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng
Etienne skrev:Länka gärna till lag/regelverk där det står att jägarexamen krävs för att få bedriva jakt.
Frank69 skrev:Får väl kontra först som du brukar göra...![]()
![]()
Skall du själv börja jaga?
I så fall förstår jag ditt intresse i ämnet! Annars är det väl bara för debatterandets skull...![]()
Nåja nog med pekpinnar o retandet...![]()
Frank69 skrev:Lägger man undan tvtittande osv så har man lyckats på ca en månad.
Lycka till med en ev examen och jakten!
Frank69 skrev:När det gäller licensfrihet för pre92 vapen... dvs:
Att man kan styrka att man har förvärvat vapnet före 1992 och att man dessutom var minst 18år gammal.
Max hastighet för dessa är då 200m/s
Ändamål:
I den nya lagen är det inte specificerat då det är en så kallad övergångsregel...
så man får gå tillbaka till den från 1973. För att följa länken så måste du registera dig.
Där står det:
"Om ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen, som är avsett för målskjutning, eller ett harpunvapen har en i förhållande till andra jämförliga skjutvapen begränsad effekt skall första stycket inte tillämpas på vapnet. En enskild person får dock inte utan tillstånd inneha, införa till Sverige eller driva handel med sådana vapen, om han inte har fyllt arton år."
Så målskjutning anges tydligt!
Frank69 skrev:Sen finns det ett annat undantag... och det gäller om man är gårdsägare eller trädgårdsägare och saknar jakträtt...
För att följa länken så måste du registera dig. (kan även läsas i Svea rikes lag)
"Jakt utan jakträtt
Jakt kan även vara tillåten utan jakträtt. Det är tillåtet att döda husmöss, till exempel.
Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där har rätt att under delar av året döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården:
vildsvin, rödräv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, vildkanin, mullvad, sorkar, bisam, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink. För den som har handelsträdgård eller liknande gäller särskilda bestämmelser.
Den som innehar mark men saknar jakträtt där får fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.[1]
Jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är fastslaget i jaktlagen och reglerat i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt."
grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng
torparen skrev:Varför krångla med en fjäderbössa på skyddsjakt ,speciellt om man vill kunna sänka farten . Jag har ju en inborrad skruv i lägsta läget på cyclonen så det går att finjustera det om behövs. Annars får du väl bara byta fjäder när du tränar ,men då har du inte samma kulbana som vid skyddsjakten så vitsen är väl borta på en gång. Sorry om jag startar upp frågan igen men va längesedan jag va inne
Frank69 skrev:Ja, då var det som jag trodde... du vill debattera för debatterandets skull...![]()
Och jag är ingen som häller bensin på elden... har inget intresse av sådant som inte kan leda till nått vettigt.
Men en liten undran...
Varför använder du inte din tid till nått bättre?
Hade du lagt din energi på att leta fram de fakta du söker själv i lagtexter, höra med jurister, kolla domstolsbeslut osv så kunde du ju informera oss här med vad du kom fram till... Det skulle kallas för matnyttigt här!
Nä... nu skall jag strax kolla lite på tv... innan det är läggdax... ha en trevlig kväll!
Silwer skrev:grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng
Så för dig räcker papperen på arbeten du har? Du har inga vapen alls på jaktlicens?
För om det du gör är ok så var det iaf intressant att veta.
Silwer skrev:Jo det kanske vore bäst då som sagt bättre val av jaktvapen ju kan göras och ska ju inte ge fördel för ett per definition sämre val tycker jag.
Statur som pre92 fria för målskytte över 10j tycker jag kan stå för att inte över en natt totalt dumpa priserna på massor av fina gamla bössor.
Silwer skrev:Jag menade typ jobb från bönder mm som man skickar in för att få skydsjaga.
Du har kanske eget bara, annars är det krav för andra iaf,man får inte bara gå ut i skogen och panga npt inom reglerna så att säga.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster