Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Har du nu vatten så kanske du har gårdar i närheten?
Det säkraste sättet är nog att be dem om ett intyg.
Ja, licensen är ju behovsmotiverad som alla andra så om du "bara" skall ha den till husbehov så har du ju faktiskt inte uppfyllt kraven för licens som det ser ut i dagsläget. Tyvärr.
Du är ju uppenbarligen inte berättigad en jaktlicens för "husbehov"
Känns rätt oseriöst måste jag säga.
Öskar skrev:Om de skriver intyg så vill de säkerligen att jag kommer och skjuter av också (hade varit skönt att slippa).
Det förstår jag inte alls.
börne skrev:Öskar skrev:Om de skriver intyg så vill de säkerligen att jag kommer och skjuter av också (hade varit skönt att slippa).
Det förstår jag inte alls.
Läs det du skrev igen... låter inte det lite oseriöst. Du vill skaffa intyg från bönderna runt dig för att sen söka en licens, men du vill sen inte bedriva skyddsjakt
Sundan skrev:1: Tror inte du får skjuta mink med luftbössa oavsett motivering eller plats,fälla mm.
2: Klart att han vill ha bössa för att lagligt skjuta fåglarna som äter upp hans skörd,varför måste han vilja jaga åt alla andra för det ??
Tycker till motsats till en del av er att det är seriöst att vilja göra det rätta o skaffa licens för ändamålet,även om det bara i slutändan är för att hålla rent på egen gård.
Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.
Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.
Öskar skrev:Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.
Vam har pratat om jakt?Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.
Eftersom Du inte vet, borde Du inte uttala Dig. För övrigt har Du fel.
Öskar skrev:För övrigt har Du fel.
Upplys då de okunniga om vad du vet är rätt och var du hittat stöd för detta.
XXL skrev:Ur Naturvårdsverkets författningssamling:
"Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera/deformeras och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/deformeras.
19 § Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande) användas vid jskyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv."
Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.
Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.
Hillman skrev:Den dag man inte får avliva med ett vapen med jaktlicens då slutar jag nog med jakten och går en knypplingskurs.
Frank69 skrev: - För jägare som bedriver fällfångst finns ett behov av att kunna avliva fångat vilt på ett etiskt acceptabelt sätt, utan att förstöra fällan som sådan. Om jägaren inte innehar ett lämpligt vapen i kaliber .22 LR (5,6x15R) bör tillstånd tillstyrkas till enhandsvapen av enkelskottstyp eller revolver av SA-typ, om förutsättningarna i övrigt för sådant tillstånd är uppfyllda."
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster