Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
stoorn skrev:Hej!
Den snigellångsamma processen med att få jaktlicens på ett luftgevär går vidare och är närmare målet nu än tidigare. Har två "uppdragsintyg" och väntar på ett tredje. Det lutar åt en Fx bobcat av olika anledningar. Bl.a. för att den är så snygg. Not!Nä, mest för att Ted verkar himla nöjd med sin och för att den har fartomställaren. Men frågan som kvarstår är: kaliber 22 eller 25?
Kal 22
plus:
drar mindre luft
inte genomskott i plåttak
bättre andrahandsvärde vid försäljning iom att den funkar i licensfritt utförande
minus:
lite klen på långa håll
Kal 25
plus:
kraftigare på långa håll
minus:
dyrare skott
drar mer luft
genomslag i plåttak??
smäller högre?
sämre andrahandsvärde iom att den blir kass i licensfritt utförande?
Och så funderar jag på fartomställaren. Om man har låt säga 270 m/s på högsta; vilken fart får man då på mellanläget och lägsta läget? Kan man skjuta mot ett plåttak med kal 25 om man har 270m/s på högsta men ställer om till lägsta? Går det med en kal 22? Var har man större risk för genomslag i fågel? Säg 200 m/s i kal 22 eller kal 25?
Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?
För tvärtom är det ju inte så.
DVS kan man tävla med jaktlicensen mao
bjosse skrev:Bortsett från själva skyddsjakten så kan du ju faktiskt vara en del av den fina gemenskapen på tävlingar med .22, vilket är rätt begränsat med .25. Om kulfånget inte är något problem skulle jag köpa en .22 Lr eftersom du kan skjuta även lite annat med den till en försumbar merkostnad jämfört med .25 luft. Om kulfånget är en parameter, eller luftskytte för den delen så håller jag med "waelo". Köp en .22.
Silwer skrev:Ok, iofs är det isf inget konstigt då att få jaklicens klart kräver mer pluggande och testande inna nman får.
Ävne om tyvärr licensytemet i landet gör det mycket svårare att få målskyttelicens.
Detta gör ju att jag om jag orkar läsa och skjuta upp för jaktcert kan få en licens för jakt på en luftbössa men omöjligen någonsin kan få en målskyttelicens ens om jag har jaktcertet, helt otroligt egentligen.
Det enda som fattas är ju att jag har godkända jobb som skyddsjägare liksom.
Sverige är verkligen avigt.
bjosse skrev:Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?
Svar ja, man får tävla med jaktvapen men inte tvärtom. Tror - utan att veta - att fler jaktvapen tävlas med än enbart målskyttevapen avseende krutvapen. Jaktstigar, viltmålsbanor, skeet, trap mm har framför allt varit och är nog fortfarande rätt stort. Snackas dock mer om fältskytte och dynamiskt skytte. men som sagt något jag tror.
KrisKraft skrev:bjosse skrev:Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?
Svar ja, man får tävla med jaktvapen men inte tvärtom. Tror - utan att veta - att fler jaktvapen tävlas med än enbart målskyttevapen avseende krutvapen. Jaktstigar, viltmålsbanor, skeet, trap mm har framför allt varit och är nog fortfarande rätt stort. Snackas dock mer om fältskytte och dynamiskt skytte. men som sagt något jag tror.
Tänker verkligen inte utge mig för att vara nån expert på detta men jag tror inte att många använder jaktlicens för dynamiskt skytte, iaf inte om vi pratar om IPSC. Om du t.ex. tävlar i IPSC Shotgun kommer du vilja kunna ladda i mer än 2 (eller möjligtvis 3) skott, annars kommer nog din tid att bli väldigt dålig eftersom du måste ladda om hela tiden. Det är vad jag tror (men, som sagt, inte helt säker).
stoorn skrev:Så äntligen har jag lämnat in en inköpstillståndansökan på en bobcat i kaliber 25. Inköpstillstånd eftersom det inte finns några i lager att köpa(!). FX verkar ha problem med underleverantören av skenan man sätter kikarfästena på. Åtta veckors väntan får jag räkna med enligt polisen. Surt. För bara några veckor sedan var det fyra veckors väntetid. Det är som windows; 2 minuter kvar av installationen.... 1 minut kvar av installationen.... 30 sekunder kvar av installationen..... 23 timmar kvar av installationen.... ????
stoorn skrev:
Polisen var inte otrevlig men liksom kort i tonen. Det kanske ingår i yrkesutbildningen![]()
stoorn skrev:Jaha jag ringde å pratade med honom å då fanns det inga. Kanske uppbokade?
Vet inte varför jag valde en 25 men det blir nog bra.
Polisen var verkligen inte van att nån lämnade in en ansökan om jaktlicens på luftgevär!
-Uppfyller den kraven för jakt?
-Joo... det är kaliber 25 och den går över 180 mps. Men går inte i klass 4. Den går som godkänt för luftvapenjakt.
-Jaha men du ska ju ha något att jaga med den också.
-Ja.
-Du vet att den belastar garderoben?
-Ja.
-De flesta köper en 22 long istället.
-Ja men jag vill inte ha en sån. Den har nackdelar.
-...
-...
Polisen var inte otrevlig men liksom kort i tonen. Det kanske ingår i yrkesutbildningenDamen som tog mot ärendet verkade kompetent. Datasystemet verkade inte kompetent.
stoorn skrev: Men licensen begränsas till tre år. Därefter behöver jag visa upp att jag har haft behov av bössan och söka på nytt. Ni andra som har jaktlicens på luftvapen, har ni också tidsbegränsade licenser?
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster