Får börja med att tacka för ett mycket bra forum! Har läst ett tag och här finns mycket bra info. Jag har skjutit fågel åt kommun och industrier med .22 lr och hagel men har samma problem som många andra... plåttak! Fick låna en Sharp Innova kaliber .30 7,62 av en bekant. Har provat på kortare avstånd, 15-20m. Klockrent! Mycket död i den bössan! Och inga hål i taket! Funderar starkt på att skaffa mig en egen luftbössa. Lutar åt en .22 eller .25. Finns det några givna val eller fallgropar? Tacksam för alla tips.
Kolla på Hw:s alternativ, dom har många fina bössor i både cal .22 å .25. Vill man avancera så finns ju alltid pcp bössor men då drar det fort iväg prismässigt
Jag föredrar kal .22 om kal .20 hade varit laglig så hade jag kört på den! Ammon är viktig då det måste vara en kula som är gjord för jakt dvs den skall vara gjord att deformeras! Och dessa kulor är lite knepigare att hitta een som går bra i bössan.
Kaliber beror väl lite på användningsområdet, ska man bara skjuta på korta håll så skulle jag köra med en .25 bössa då dom välter det mesta. Men på längre håll så blir det ju lite mer utmanande med den kalibern å då väljer jag hellre en mer flackskjutande .22:a.
Ammon beror ju på vad som passar bössan bäst, men på korta håll kör jag med kråkmagnum (.22) vilket ger riktigt bra effekt vid träff.
Är en ganska försiktig skytt när det gäller jakt så avstånden brukar inte bli så långa. Vill att det jag skjuter på ska ramla ner. Vilka avstånd kan man skjuta säkert på med olika kalibrar?