Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 20:13

Ulf skrev:Städat skåpar, hittade en bunt tidningar som bör räddas till eftervärlden :mrgreen:
Ett passande inlägg i denna tråden.

Hoppas ni har överseende med kvallan...är en smula okamrat med scannern... :Sneak:

Från Jakt & Vapen nr 11 November 1999:

För att följa länken så måste du registera dig.

Det var just den Axsor Cup som jag var på -99 och gick tillsammans med Svante Jonsson som skrev artikeln. Det var precis i samma ögonblick som hon Daniella sköt och hamnade på kort som jag kläckte idén till hemsida och forum.

Vi satt bredvid varandra och tävlade att fälla mål som Fredrik Axelsson och Svante kom. Svante fotade och Fredrik berättade för mig om början på 90 talet och att det inte finns något i Sverige förutom Axsor cup med 3tävlingar. Så det finns foto på exakt det ögonblicket fast jag stod 2meter bort. När det sedan skar sig mellan CNC process och Fredrik och Axsor cup inte var aktuellt som vi bestämde oss för "Skytteträffen"
Mikael

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 1 inlägg

Inläggav Skogshuggarn 02 apr 2025, 22:07

Den här tråden var ju menad till att vara som minnenas allé där skyttar som var med i gamet långt innan jag själv var med skulle berätta och beskriva hur FT skyttet en gång i tiden växte fram ur myllan. Tyckte det var väldigt intressant att läsa den här tråden, flera gamla skyttar har delat med sig av minnen och beskrivit stämningar på forum, anekdoter från skyttesammankomster mm, tack för det.

Jag har en liten film som jag spelade in 2011, den får räknas som historia efter som den bla skiljer sig på många sätt mot hur FT utförs i dagsläget.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 77 gånger i 41 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Följande användare vill tacka Skogshuggarn för detta inlägg
Chris (03 apr 2025, 07:02), Leopold (04 apr 2025, 00:02), gubbe (29 apr 2025, 10:11)

Inläggav Leopold 04 apr 2025, 00:01

Tack Skogshuggarn för en viktig tillbakablick!

En personlig betraktelse är att det blev ett 16J-drev för ett antal år sedan, en hel del folk hakade på detta och det styrde upp allt tävlande mot detta. Detta kan ha varit ett misstag vi gjort här i Sverige med vad för förutsättningar vi hade, det blev exkluderande.

Vad vi behöver göra idag för att få in litet mer energi i skytte och tävlande är förmodligen att steppa tillbaka en smula, köra tävlingar som är mera tillgängliga för alla och där utrustningen inte ska vara så avgörande.

En personlig erfarenhet jag haft är framför allt skyttet uppe i Piteå, detta under någon slags jaktskyttereglemente med jaktstig eller vad det hette.

Poängen med detta var att det är väldigt inkluderande tävlingsformer där det inte alls förutsätts hyper-högförstorande FT-sikten osv, man klarar sig fint med mycket enkel utrustning.

Fundera noga på detta.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1806 gång
Tackad: 1993 gånger i 1054 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Captain Beefheart (04 apr 2025, 09:02), Skogshuggarn (04 apr 2025, 21:26)

Inläggav Skogshuggarn 04 apr 2025, 23:22

Nu när jag efterläser trådar sedan förr och även nya trådar så tycker jag att förändringarna som blev inom FT har gått bra och jag kan se att skyttar har haft förbannat roligt under åren, det som är synd är att FT hypen har svalnat rejält.

16J-drevet kanske drog sej till den klassen för att den är landslagsgrundande i ett internationellt perspektiv och där vid befinner man sej som lokalt tävlande i den 16J-sfär där det som är väsentligt sker. Vill man försöka nå upp till en bra skytteförmåga med ambitionen att tex vinna SM och sedan bli vald att representera Sverige i EM/VM då är ju 16J klassen den man bör lägga sitt fokus på.

Så som jag minns det innan jag ställde in bössan i v-skåpet 2012 var att förändringarna inom Svensk FT började styras upp mot att bli en riktig tävlingsgren och det var just det som de flesta skyttar ville, fast vi var några som var fundersamma och några styck som var motsträviga.

Dåtidens motsträviga blev förslagna, att ville dom skjuta FT som förr så var det bara att anordna dessa tävlingar själva, något sådan verkar inte skett. Den enda som kom i närheten av att anordna tävling på egen hand var Glenn Nilsson, (nickname på Luftvapen.info har jag glömt) men det blev tvärstopp, jag minns inte exakt vad som hände men någon eller några med högre ansvar i Laxå skytteförening satte stop.

Så Leopold, när du skriver:( Vad vi behöver göra idag för att få in litet mer energi i skytte och tävlande är förmodligen att steppa tillbaka en smula, köra tävlingar som är mera tillgängliga för alla och där utrustningen inte ska vara så avgörande.) Blir jag glad !

Kan jag ta min gamla licensbössa och bara kliva in ett sådant sammanhang utan krusiduller då är jag med på noterna. Och är det så att en FT tävling skulle bli inom skäligt avstånd från vårt QTH så har jag en knippe trädgårdsskyttar som vill hänga på, Buckshot2000 och Stefan lika så.
Senast redigerad av Skogshuggarn 05 apr 2025, 00:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Nitro 05 apr 2025, 00:04

Det är inte Leopold som styr detta, utan det är landets alla skyttar med sina kompisar som drar igång något och själva sätter spelreglerna.
Sen att det inte är något landslagsgrundande är orelevant.
Så det är fritt fram för vem som helst att anordna vad som helst som ja ser det.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2260 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (05 apr 2025, 03:52), gubbe (29 apr 2025, 10:13)

Inläggav Martin 07 apr 2025, 09:12

Tack för trevlig film, där var många gamla bekanta :)

Själv var man redan då lika gråhårig som idag, och samma bössa används fortfarande, dock med annat sikte.

Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 638 gånger i 261 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Skogshuggarn 07 apr 2025, 19:25

Nitro skrev:Det är inte Leopold som styr detta, utan det är landets alla skyttar med sina kompisar som drar igång något och själva sätter spelreglerna.
Sen att det inte är något landslagsgrundande är orelevant.
Så det är fritt fram för vem som helst att anordna vad som helst som ja ser det.

Det är nog ingen som tror att Leopold helt ensam skulle styra något, han uttrycker en personlig betraktelse över FT utveckling, och som en lösning till det problem han ser med minskat deltagande under tävlingar föreslå: för att få in litet mer energi i skytte och tävlande är förmodligen att steppa tillbaka en smula, köra tävlingar som är mera tillgängliga för alla och där utrustningen inte ska vara så avgörande.

Eftersom tanken och utgångspunkten för att detta ska ske är tävlingar med redan känt upplägg grunden. Utifrån dessa tävlingar, i samband med ett sådan förslaget tillbakasteppande ge tillgänglighet för alla med enklare setup att delta, den ponerade klassen är naturligtvis inte landslagsgrundande utefter dessa betingelser.

Om vi leker med tanken att jag ihop med andra skulle anordna en en FT tävling tex i Laxå, den skulle kunna heta Laxå Classic Field Target, reglerna och tävlingsformen kommer inte vara landslagsgrundande men det finns ändå en prispall att stå på, blir du sugen.. och kan du tänka dej att komma på den då ? också andra får gärna svara på den frågan.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav börne 07 apr 2025, 19:52

Skogshuggarn skrev:Om vi leker med tanken att jag ihop med andra skulle anordna en en FT tävling tex i Laxå, den skulle kunna heta Laxå Classic Field Target, reglerna och tävlingsformen kommer inte vara landslagsgrundande men det finns ändå en prispall att stå på, blir du sugen.. och kan du tänka dej att komma på den då ? också andra får gärna svara på den frågan.

Vad skulle den klassen mer specifikt innebära för en som bara sysslat med FT enligt nuvarande regelverk & aldrig varit med före 2014, vad för bössor, effekt & sikte passar in?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2924 gång
Tackad: 6283 gånger i 2479 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Skogshuggarn 07 apr 2025, 23:56

Det som du citerar vad jag skrev om Laxå Classic Field Target (för säkerhets skull ska tilläggas att den tillställningen är ponerad) det hela skulle kunna vara något eller mer likt det regelsystem och den skytteutrustning som användes när jag var med. Inget skyttekort behövs, det ska räcka med vanlig licens för att vara med i den tyngre klassen. 10j fjäder/pcp, fullfart fjäder/pcp. avstånd 7-50 meter. En klass för öppna riktmedel som då om möjlighet finns skulle skjutas från kortare avstånd på samma station som de andra klasserna. Om det är så som Nitro skriver, att det är (Så det är fritt fram för vem som helst att anordna vad som helst som ja ser det.) Då skulle det faktiskt kunna vara värt att prova för att dra uppmärksamhet till skytteformen, och för de som var med förr att återfå lusten att vädra bössan.

Den här typen av tävling skulle fungera som en förgård till den typ av FT som ni skjuter nu om era tävlingar kommer att leva kvar. Om era tävlingar inte kommer att leva kvar så är det jag föreslå ändå något att besöka o man vill skjuta å vara retro.

Jag kan tänka mej att det finns en hel del gamla skyttar som sitter hemma och saknar lite av det gamla FT, jag är en bland dom. Som jag sa i ett tidigare inlägg så finns en nyfikenhet på FT i min gubbkrets, dessa herrar skulle jag inte få med på en tävling så som de utförs nu med kudde, skyttejacka mm, snarare skulle vissa av dem behöva stöd från en rollator.

Min nyuppkomna tanke är att inom sin tid eventuellt söka upp de personerna som introducerade mej i FT och som var med förr, Ogster, Ubbe med flera för att höra vad de tycker. Kanske kommer de att visa sej här på forat och läser det här.

Så nu är frågan, Skulle du efter dessa enklare betingelser åka till Laxå Classic Field Target å vara med ? andra kan oxså svara.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav börne 08 apr 2025, 08:20

Antar det är mer som HFT än FT & att man inte alls passar in med en fullsmetad FT rig.

Vill se reglerna innan, samt vill man ju nästan ha fler som ska dit så man kan samåka om det skulle bli aktuellt överhuvudtaget, det är en bra bit till Laxå från mig, varit där på FT tävling när dom arrangerade för en del år sedan.

Jag var mest nyfiken på reglerna ni hade förr när ni tävlade gällande utrustning. Vad var tillåtet/inte tillåtet?
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Skogshuggarn 08 apr 2025, 22:06

Jo det är långt att åka från Kristianstad, jag har full förståelse för att du vill invänta att svara innan ett regelverk kan visas upp.I slutet av Leopolds inlägg i den här tråden fanns en uppmaning och den är värt att beakta, därför vill jag inte forcera min ide om "Laxå Classic FT" genom att exakt beskriva regelverk i ett så här tidigt stadium av tankeprocessen om den förslagna FT varianten. Det finns i vart fall en del av det gamla FT regelverket som man kan använda sig av, det kan jag säga direkt, det var också en skytteform som drog folk och fungerade i all sin enkelhet.

Det här med likheten med HTF det måste jag titta på, där handlar det om vilket kikarsikte man har på bössan om jag minns rätt, var det det fast förstoring som gällde...bla, så skulle jag dock inte välja att utforma en tävling med fast förstoring som regel.

Jag har en egen ordning för hur jag ska gå till väga med uppbyggnaden av en tävlingsvariant av FT. Genom den klubb där tävlingen ska förläggas vill jag veta vad som gäller ang försäkringar för ett sådant här FT evenemang. Hur ser klubbens regler ut, inom vilka ramar kan man verka osv. Det finns alltså en samverkan mellan utförandet och regelverk som måste ses över innan jag säger så mycket mer.

Det jag i stället skulle vilja säga att du är mer än välkommen med dina 6 välutrustade bössor just för att de presumtiva nya skyttar som ska lockas in till tävlingen ska få se vilken nivå och materiell satsning som kan göras om de vill skjuta FT på internationell nivå. Skyttarna får också möjlighet att på plats prat med någon som har varit med ett tag under FT storhetstid i Sverige. Det finns ju en ide från min sida om att entusiasmera gamla avfällingar och nya skyttar tebax in i sporten, där tror jag att du med flera skulle vara goda ambassadörer.

Tävlar du med din rig så kommer du förmodligen vinna din klass, men det finns ett annat sätt att tävla på som inte i första hand har med prispallen att göra och det är att man kan under en sådan här FT variant tävla inom en liten grupp som man kommit överens om innan, tex mitt gubbgäng på 6 skyttar, vem vann av oss sinsemellan, det kan oxså ha ett värde och vara en anledning till att besöka skytteformen.

Allt det här jag skriver om handlar om att hålla liv i skyttet, så det inte dör ut.

Men jag tänker inte anordna något ensam.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

börne (09 apr 2025, 00:42), Brogubben (09 apr 2025, 04:10), Martin (09 apr 2025, 08:14)

Inläggav Skogshuggarn 09 apr 2025, 00:51

Här kommer ytterligare ett historiskt FT bidrag att titta på. Den här filmen är gjord av Buckshot2000.
Martin, jag skulle vilja att du i den här tråden skriver hur ni började med FT skyttet i Onsala. Var det året 2006, var ni första klubb i Sverige med FT som anordnade tävlingar?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Martin 09 apr 2025, 09:45

Hej

Onsala var inte först med att anordna tävlingar, och vilken klubb som var först med FT vet jag inte riktigt. Men kollar man på För att följa länken så måste du registera dig.

så hölls första "FT" tävlingen av oss i Onsala 2 maj 2009. Men, det var ju flera klubbar som hade tävlingar innan dess, med ungefär samma upplägg. Så även Onsala :) Kollade på vår Facebook sida, och första bilden vi verkar ha lagt upp var från 2008!

Medaljörer Onsala Field Target 2008-09-06

Var väl mer att det kom officiella regler. Men detta är ju över 15 år sedan så minns inte riktigt.

Vill man simpliciera en tävling idag, så i princip kan man ju ta nuvarande FT regler, men ta bort sånt som skyttejacka, handske, minsta antal mål osv. Kudden är ju trevlig för att slippa sitta på backen, men t.ex ha mer beordrade ställningar.

Detta med att begränsa utrustningen är ju lite bekymmersamt, men man kan ju sätta en max zoom man får nyttja, t.ex 20x så blir det mer rättvist. Jag saknar ju själv mest den lite roligare klassen öppna riktmedel, och även att kunna gå flera varv med olika bössor.

Det var väl runt 2013 som det börjades med en-klass-tävlingar, med 45 mål, och därmed hann man bara med ett varv.

Kollade lite mer bilder, i Laxå 2013 så sköts det vid paus tydligen med lite annat än bara luftgevär :)

Men för att återgå till intialfrågan så hakade vi in Onsala nog bara på den redan utstakade tävlingsvägen med klasser under/över 10J, särskilja fjäder mot PCP, och någonstans med mellan 20-25 utsatta fallmål, och man kunde gå flera klasser per tävlingsdag.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Skogshuggarn (09 apr 2025, 21:02)

Inläggav börne 09 apr 2025, 16:05

Skogshuggarn skrev:Här kommer ytterligare ett historiskt FT bidrag att titta på. Den här filmen är gjord av Buckshot2000.

Tyvärr kan man inte se den om man inte har konto på Vimeo :-(
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Skogshuggarn 10 apr 2025, 00:40

börne skrev:
Skogshuggarn skrev:Här kommer ytterligare ett historiskt FT bidrag att titta på. Den här filmen är gjord av Buckshot2000.

Tyvärr kan man inte se den om man inte har konto på Vimeo :-(

Ok, tankade ned den o lägger upp den på en Youtube kanal..utan ljud, anledningen är att Buskshot2000 har lagt in ledmotivet från nå`n Rocky Balboa film, jag vill inte ha nedslag från Youtube pga upphovsrättsliga skäl om detta. Det sägs ändå inte så mycket i filmen.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn

poho (10 apr 2025, 05:44), börne (10 apr 2025, 08:02)

Inläggav Martin 10 apr 2025, 07:57

Tar ju inte lång tid att skapa ett Vimeo konto. Jag hade ett men låg i dvala så kunde återuppliva det. Sedan du Skogshuggaren slutade posta har jag aldrig nyttjat det.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav börne 10 apr 2025, 08:11

Martin skrev:Tar ju inte lång tid att skapa ett Vimeo konto. Jag hade ett men låg i dvala så kunde återuppliva det. Sedan du Skogshuggaren slutade posta har jag aldrig nyttjat det.

Nä givetvis tar det inte så lång tid, det handlar ju inte om det.

Om man aldrig annars använder vissa tjänster så vill man kanske inte skapa konto.

Men nu har vi ju en YouTube video som alla kan se :thumbupp:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 17 apr 2025, 21:27

En länk till bilder från tävlingar från 2014 & framåt.

viewtopic.php?f=60&t=19507
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Skogshuggarn (17 apr 2025, 22:01)

Inläggav Skogshuggarn 17 apr 2025, 22:30

uj uj uj vad bilder, får ta det tittandet i etapper.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Föregående

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |