Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:10J är dessutom i ärlighetens namn i grunden inte lämpligt över 30m, egentligen kanske 20m.
börne skrev:Luftpangarn skrev:10J är dessutom i ärlighetens namn i grunden inte lämpligt över 30m, egentligen kanske 20m.
Det där håller jag inte alls med om, det går ju att få till fina träffbilder med 10J på längre avstånd än så.
20 meter är ju löjligt nära & det ska inte sprida nåt på det korta avståndet, då har man ett vapen som är helt kass eller diaboler pipan inte trivs med. Även på 30m får man ju till ett naggat hål utan större problem.
På 40 & 50m öppnar det såklart upp mer men det är ju inte så att det inte går att träffa nåt, första året körde jag i 10J klassen & man fällde ju en hel del långmål, det gäller bara att ha stenkoll på sin kulbana & läsa vind.
Retroman skrev:Naggat hål utan större problem på 30m med 10J oule? Oj, det är nog tur att jag inte tagit mig till en tävling, mina resultat ser inte riktigt ut så...
Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. Om geväret ger minst likvärdig precision med en blyfri kula, anser jag att den ganska radikalt lägre vikten bör ge fördelar. Åtminstone H&N marknadsför dem just som FT ammo.
En flackare kulbana gör avståndsbedömning mindre kritiskt. Den låga vikten ger även betydligt högre hastighet. Och förra veckan gav ju tom en forumsmedlem formeln för vindavdrift. Formeln visade att avdriften är proportionell mot tiden kulan färdas mellan pipa och mål.
Jag har inte hunnit så långt, men jag hoppas att en blyfri lättviktskula kan få 10J att funka bättre, särskilt på längre avstånd. Preliminära småtest med pistol och gevär 4,5mm av just H&N, antyder ingen skillnad mot JSB RS för mig med min Röhm pistol, eller AT44 geväret. JSBs blyfria har jag inte testat alls än. (Eventuellt samma kula?!?)
Men som sagt, träffbilden måste ju vara bra till att börja med. Mindre vindavdrift för hagelskurar är ju inte intressant.
Luftpangarn skrev:Jag måste erkänna att jag nog aldrig vad jag kan komma på, ägnat mig åt tavelskytte med luftgevär på mer än 15-20m utomhus
dano_swe skrev:Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. Om geväret ger minst likvärdig precision med en blyfri kula, anser jag att den ganska radikalt lägre vikten bör ge fördelar. Åtminstone H&N marknadsför dem just som FT ammo.
En flackare kulbana gör avståndsbedömning mindre kritiskt. Den låga vikten ger även betydligt högre hastighet. Och förra veckan gav ju tom en forumsmedlem formeln för vindavdrift. Formeln visade att avdriften är proportionell mot tiden kulan färdas mellan pipa och mål.
Jag har inte hunnit så långt, men jag hoppas att en blyfri lättviktskula kan få 10J att funka bättre, särskilt på längre avstånd. Preliminära småtest med pistol och gevär 4,5mm av just H&N, antyder ingen skillnad mot JSB RS för mig med min Röhm pistol, eller AT44 geväret. JSBs blyfria har jag inte testat alls än. (Eventuellt samma kula?!?)
Men som sagt, träffbilden måste ju vara bra till att börja med. Mindre vindavdrift för hagelskurar är ju inte intressant.
Tyvärr finns det inget blyfritt alternativ som fungerar bra på långt håll. Börja med JSBs standardsortiment om du ska utvärdera ammunition, det kan i princip inte bli fel.
Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. ...
_Axel_ skrev:förr fanns Chairgun, och det går nog att ladda ner ännu
Luftpangarn skrev:Och man kan undra om det inte väl lätt avfärdas med nedklassning av 22lr. Antalet FT deltagande, är mycket begränsat. Om så 2 personer börjar dyka upp med nedklassat 22lr, är det en noterbar ökning av intresserade.
börne skrev:_Axel_ skrev:förr fanns Chairgun, och det går nog att ladda ner ännu
Tyvärr har dom lagt ner... För att följa länken så måste du registera dig.
Silwer skrev:Mins inte vad den lättaste JSB heter? express?
dano_swe skrev:Eller så läser man om hur blyfria diaboler och annat nys presterar och så köper man JSB RS istället.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster