Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Är det nåt som kommer ändras i våra nationella regler detta år?
Kapten Kamin skrev:börne skrev:Är det nåt som kommer ändras i våra nationella regler detta år?
Ja, mest troligt.
Nya utgåvan av SäkB kommer mest sannolikt att innebära att "Fullfarts-klassen" sänks till max35J.
Riskan hade varit att allt över 16J annars skulle klumpas ihop med 22lr vad gäller avlysningar etc.
ahayeah skrev:Kanske känns det ok med 35 J om man får ha med sig en hink att sitta på?
Martin skrev:Kapten Kamin skrev:börne skrev:Är det nåt som kommer ändras i våra nationella regler detta år?
Ja, mest troligt.
Nya utgåvan av SäkB kommer mest sannolikt att innebära att "Fullfarts-klassen" sänks till max35J.
Riskan hade varit att allt över 16J annars skulle klumpas ihop med 22lr vad gäller avlysningar etc.
Och där dödade man nog fullfartsklassen helt...
Men det är väl agendan också, så inte speciellt förvånad.
Trist.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
skjutglad skrev:Martin skrev:Och där dödade man nog fullfartsklassen helt...
Men det är väl agendan också, så inte speciellt förvånad.
Trist.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Eftersom ingen tävlat i 45J klassen med mer än 33 J senaste året
så vad har man dödat.
Det är ju ingen som tävlat med 45J.
Skall då en eventuell hypotetisk skytt som kanske kommer på en tävling
i framtiden göra så att vi enligt SÄK B får rätta in oss i 22Lr och avlysa
mycket mer eller som det blir nu vi kan troligtvis förenkla avlysningen
på tävlingar för klubbarna.
Leopold skrev:En betydligt viktigare del i ett moderniserat reglemente - som jag ser det - vore att tillåta hörselskydd för den som så önskar... särskilt som det är obligatoriskt i alla andra skyttegrenar inklusive luftgrenar åtminstone i Sverige.
Martin skrev:Leopold skrev:En betydligt viktigare del i ett moderniserat reglemente - som jag ser det - vore att tillåta hörselskydd för den som så önskar... särskilt som det är obligatoriskt i alla andra skyttegrenar inklusive luftgrenar åtminstone i Sverige.
Detta har jag helt missat, är det inte tillåtet?!Jag skjuter oftast med nån sorts hörselskydd pga problem med tinnitus. Har dock inte haft det på tävling.
XY1 skrev:SäkB gäller ju för fler grenar än FT....
Kapten Kamin skrev:XY1 skrev:SäkB gäller ju för fler grenar än FT....
Eftersom jag bara representerar FT, så gäller mina kommentarer bra FT. Sorry om jag va otydlig. De andra grenarna får föra sin egen talan.
En annan sak som vi måste tänka på är att FT har används som "svepskäl" att skriva ut föreningsintyg på högeffekts luftvapen med höga kalibrar. Det finns många bössor på FT-intyg därute som aldrig är med och tävlar. Det här är inget som går polisen omärkt förbi utan dom har full koll på detta. Jag har som grenledare i perioder fått många samtal från handläggare med frågor om extra pipor, slugliners, kaliber 6,35 mm. Vi kommer förtydliga regelverket för att visa vad som är lämpliga kalibrar, effekter.
Martin skrev:Då kan man köra en säsong till då med gamla Bettan innan det är dags att skrota henne....
Martin skrev:Då kan man köra en säsong till då med gamla Bettan innan det är dags att skrota henne....
Leopold skrev:I .22LR så är det väl bara ”zimmer”-ammo som ligger nära 45 J i anslagsenergi så det känns inte som en relevant jämförelse i mina ögon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster