Skyttesportförbundet omorganisation för FT

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyttesportförbundet omorganisation för FT

Inläggav skjutglad 27 okt 2024, 15:16

Hej
Som grenledare vill jag här informera om den nya organisationen inom Skyttesportförbundet som
blev genomröstat på förbundsmötet i maj i år.

Vad innebär det då för dom olika grenarna och organisationen i helhet.
Bakgrunden är att man inom skyttesportförbundet har haft sektioner som gevär, lerduva, pistol etc som
alla har var sin styrelse. Denna styrelse väljs på 1 år vilket gör att det blir väldigt statiskt och det är svårt att
rekrytera folk till dessa arbete. Många andra idrottsförbund lämnade denna organisation för 10-15 år sedan.
Men på grund av den stora sammanslagningen inom skytterörelsen för 15 år sedan då alla olika grenar blev ett förbund så orkade man
helt inte med att göra detta samtidigt det var mycket arbete med sammanslagningen.

Nu har man tagit steget och vi har arbetat parallellt under 2024 dels i den gamla organisationen och skapandet av den nya.

Vad innebär detta då? Nu kommer det att bildas kommittéer istället som exempel kommer Field Target att vara en
egen kommitté. Kommer att ha en egen styrelse med egen budget och verksamhetplan. Idag ingår ju FT i lerduvesektionen med alla andra grenar.
Många av dessa grenar blir ju nu egna kommittéer. Totalt kommer det finnas 9 grenspecifika kommittéer
Till detta kommer kommer regel kommittéer, ban kommittéer etc ovanpå detta.

Vad är då en fördel med detta. Jo i kommittéerna så är man inte invald på årsbasis utan man kan vara med ett tag och sedan hoppa av
och andra kan gå in och jobba i kommittén. Man kan snabbt skapa en kommitté tex för att gå igenom ett förslag på ny vapenlag som när dom
gått igenom vad det betyder och lämnat rekommendation till förbundet kan upplösas efter ett par månader.
På detta sätt blir arbetet mycket mer flexibelt och inte så betungande för många som det tidigare varit i den gamla organisationen.

Vad innebär detta för FT?
Vi kommer den 1 januari 2025 att bli en egen kommitté med egen budget och egen verksamhetsplan för hur vi vill att FT skall
växa och bli större i framtiden. Vi har alltså möjlighet att utveckla FT som vi önskar.

Därför om du är FT skytt och skulle vara intresserad att gå med i kommittén så är du varmt välkommen att bidraga.
Det är inte på årsbasis utan så mycket som man tycker att man orkar göra. Ibland har möjlighet att bidraga mycket andra gånger
har man mindre tid. Vi kommer hålla kommitté möte digitalt och på så vis se hur vi skall få FT att växa i Sverige.

Är du intresserad så kontakta mig i tråden eller FT grenledare enligt länken nedan.
För att följa länken så måste du registera dig.

Stefan Pyk
Grenledare Field Target
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad

Tack utdelade: 560 gång
Tackad: 1333 gånger i 408 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Batistuta (27 okt 2024, 17:14), XY1 (27 okt 2024, 21:32)

Re: Skyttesportförbundet omorganisation för FT

Inläggav zpiff 27 okt 2024, 19:21

Låter jättebra, men vad kommer det att leda till lokalt? För min del så bor jag i Eskilstuna, men skjuter i Stockholm. Detta trotts att vi har ett top notch skyttecenter i Eskistuna med Hugelsta. Som det är nu har skytteföreningen som har 10 m skytte inomhus inget luftskytte utomhus. Där blev jag hänvisad till de som bedriver jaktskytte. När jag nämnde FT, HFT samt bench rest med luftvapen, så fick jag ett N E J ! så håret blåste bakåt. Så nu får jag köra 20 mil för varje skjutpass, istället för att ta cykeln som jag gjorde på 80- och 90 talet 300 m och 50 m skyttet...
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 76 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
XY1 (27 okt 2024, 21:33), schull (29 okt 2024, 09:02)

Återgå till Field Target