Vilka regler skall vi ha?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilka regler skall vi ha?

Inläggav martinw 13 jan 2009, 20:43

Vad tror ni skulle vara roligast/passa bäst för oss i sverige när det gäller tävlingsregler, att bygga våra regler på HFT eller på FT?

Ledordet här är att få fler skyttar att dyka upp på tävlingarna.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav ogster 13 jan 2009, 21:46

Visst ska det finnas regler å sån`T men gör man allt för komplicerat skrämmer man säkert bort många.

Dom regler vi haft förut tycker jag har varit mycket bra å tillåter alla att va med bara man har en bössa. Ställer man för många krav på utrustning å liknande så blir det ju inte bara att dyka upp å skjuta lite för att det är kul.

För först å främst gäller det väl att få sporten att växa å det motverkas ju om man gör allt till en matrialsport för entusiaster...

Bara lite funderingar från min sida...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav martinw 13 jan 2009, 21:59

Fast dom gamla reglerna ger dig ju möjlighet att röra på parallaxen, det om nåt ger ju en materialsport.
För att utnyttja den regeln till max så har man ju en jättefördel med termosar till sikten för att avståndsbedömma...

Känns dock lite sent att förändra parallaxregeln, många sitter med stora sikten som skulle bli svårsålda.
martinw

Inläggav G0LI4T 13 jan 2009, 22:01

Håller med ogster fullt ut.

Vad många andra länder blivit varse är den enorma matreal fixering som förekommer
Som i det närmaste tar livet av sporten.
Bössor vars totala kostnad närmast kan jämföras med en bättre begagnad småbil.
Jag tror att sporten tjänar på att hålla reglerna så enkla/lätta som möjligt.

max 4a klasser, så man hinner beta av alla på en dag.
Gärna en "extra" ungdomsklass, så man kan göra helgen till en familjeträff.

Låt de som vill delta med extrembössor, köra i en egen klass.
tex:
1# 10J (Fjäder)
2# +10J (Fjäder)
3# PCP
4# +PCP "extrem" :) (Bössor byggda för tävlingsbruk)

eller nått

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav ogster 13 jan 2009, 22:09

martinw skrev:Fast dom gamla reglerna ger dig ju möjlighet att röra på parallaxen, det om nåt ger ju en materialsport.
För att utnyttja den regeln till max så har man ju en jättefördel med termosar till sikten för att avståndsbedömma...

Känns dock lite sent att förändra parallaxregeln, många sitter med stora sikten som skulle bli svårsålda.

Nja nu vet jag inte om jag kan hålla med, visst ger det en fördel att kunna avståndsbedömma på metern men knappast nån överlägsen fördel. Ett pcp i 45J med en jsb har ju rätt flack kulbana, skillnad om man har en gräns på 16J...

Sen så tycker jag själva grejen med paralaxjustering är bra, för om jag ska skjuta en fågel i en lada så skruvar jag ju på paralaxen tills man får en skarp bild å detta ser jag ju som en självklarhet att man ska göra även på tävlingar. (Kan inte förstå varför man ska stå å skjuta på suddiga mål med en gul gröt i mitten...)

Får man inte röra paralaxen så behöver man ju köpa en zeiss med riktigt vassa linser å då kan man ju verkligen snacka om materialsport istället för att komma med det man har...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Bsa_Airsporter 13 jan 2009, 22:16

Nja nu vet jag inte om jag kan hålla med, visst ger det en fördel att kunna avståndsbedömma på metern men knappast nån överlägsen fördel. Ett pcp i 45J med en jsb har ju rätt flack kulbana, skillnad om man har en gräns på 16J...

Där håller jag med till 100% kommer man med en FX med dom hastigheterna o tävlar i samma klass som ett 10J FX så lär juh vi på 10J ha ett rent H*** att träffa utan att ändra paralax..

Får man inte röra paralaxen så behöver man ju köpa en zeiss med riktigt vassa linser å då kan man ju verkligen snacka om materialsport istället för att komma med det man har...

Man måste kunna komma med det man har, även om det bara e ett litet 4x20 :wink:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav öberg 13 jan 2009, 22:25

Dom reglerna som var ifjol tyckte jag funkade fint!
(jag kommer allt ihåg vem som sänkte långhållsråttan i Onsala med en 4x32 kikare ;))
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Lasse 13 jan 2009, 22:38

Bsa_Airsporter skrev:Man måste kunna komma med det man har, även om det bara e ett litet 4x20 :wink:

Självklart. Det är ju det som är meningen, enligt mig i alla fall. Att alla skall kunna komma och ha roligt :smt064
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Martin 13 jan 2009, 22:43

Jag tycker de regler vi har kört på tidigare år har fungerat bra. Lätta och enkla att förstå för alla.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Mika.G 13 jan 2009, 22:53

lindfors skrev:Jag tycker de regler vi har kört på tidigare år har fungerat bra. Lätta och enkla att förstå för alla.

Jag håller med föregående talare.
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav RoLig 13 jan 2009, 22:58

Vill man få in fler skyttar, så gör det så enkelt som möjligt!

Satsa på att göra 10J fjäderklassen så enkel som möjlig. Bara rekylerande bössor(inga gamla tävlingsbössor). Kanske också en begränsning av siktet...tex. max 4x förstoring, då är det upp till skytten att göra avståndsbedömning.

Låt 10J+ klasserna som kräver licens vara mera hitec
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Bsa_Airsporter 13 jan 2009, 23:03

max 4x? jahopp då måste man (jag) gå o skaffa nytt :P hehe har inget sikte med mindre än max 9x förstoring
men det är faktiskt en bra idé RoLig sen lägger man till dom öppna siktena i samma klass och har inte samma extrema avstånd som i +10J
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav Patrick 13 jan 2009, 23:04

Jag gillade förra årets regler. Enkelt och inte mycket diskussion om det skulle bli någon dispyt.

Och paralaxfrågan i all ära. Spelar det så stor roll? Är det någon som helt ärligt kan säga att det skulle gå så jäkla mycket bättre om man hade det bästa marknaden kan erbjuda av kikarsikten?
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Inläggav scratch 13 jan 2009, 23:12

Några saker som jag tänker på fast som jag inte helt tänkt igenom så noga över för eller nackdelar.

Inga skyttedräkter tillåtna med undantag för möjligtvis handskar

Tidsgräns för skyttet: Att efter att en skytt har sett vart målen står och höjer bössan så skulle en 2 minuters gräns kunna gälla för att skjuta bägge skotten under denna tid. Annars kan det ju bli att de som har de bästa kikarsikten med perfekt avståndsbedömning står och rattar in sig perfekt för varje skott, vilket skulle kunna bli tidsödande för andra skyttar
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav scratch 13 jan 2009, 23:16

RoLig skrev:Vill man få in fler skyttar, så gör det så enkelt som möjligt!

Satsa på att göra 10J fjäderklassen så enkel som möjlig. Bara rekylerande bössor(inga gamla tävlingsbössor). Kanske också en begränsning av siktet...tex. max 4x förstoring, då är det upp till skytten att göra avståndsbedömning.

klart att gamla tävlingsbössor skall få vara med, annars försvårar man ju för alla dem som har börjat kitta upp sig (MIG :mrgreen: ). Om man vill att så många skall vara med som möjligt bör ju så många olika <10J vapen få vara med som klarar joule gränsen. Sedan om en gammal tung tävlingsbössa är bäst för uppgiften är det väl bara att skaffa en om man vill tävla. från tyskland kostar en begagnad FWB300:a runt 1500 vilket inte är mycket om man jämför med nypriserna på dagens "moderna" fjäderpangare.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav ogster 13 jan 2009, 23:36

martinw skrev:

Vad alla bör ha i tankarna är ju att det är mestadels entusiaster från forumen som är med å tävlar å börjar vi sätta massa gränser som tex maxförstoring eller att tävlingsbössor inte får va med i vissa klasser så bidrar det ju till att det blir mindre folk på tävlingarna.

Många "nya" vill ju självklart att dom överlägsna skyttarna (ubbe tomaz) ska bli begränsade då dom är inskjutna på sina riggar så dom har en chans. Men egentligen så är det väl så att dom flesta utvecklas i sin hobby å ger tävlingarna folk inget utrymme att utvecklas så stannar man ju hemma. menar ju att i börjar så hade man ju knappast nått pcp att leka med men med tiden så köper man på sig saker som passar ens skytte å får man då inte använda det på en tävling så är det ju ingen idè att åka dit!

Är ju viktigt att reglerna är enkla å passar både nybörjare å luftnördar utan att begränsa nån...

När det börjar bli en 50-100tävlanden i varje klass så kan man ju börja göra sporten mer restriktiv men i nuläget verkar det bara bromsa med en massa regler å paragrafer som inte passar nån...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav RoLig 13 jan 2009, 23:50

scratch skrev: Sedan om en gammal tung tävlingsbössa är bäst för uppgiften är det väl bara att skaffa en om man vill tävla. från tyskland kostar en begagnad FWB300:a runt 1500 vilket inte är mycket om man jämför med nypriserna på dagens "moderna" fjäderpangare.

Visst visst, men dom flesta har ju en gammal dammig 10j bössa med en 4x kikare stående i garderoben.Annars är det ju väldigt enkelt att skaffa en sån.

Dessutom borde det vara roligare att vinna i en klass där förutsättningarna är så lika som möjligt.. :wink:

Mitt resonemang bygger alltså på att man ska få in så många nya i sporten som möjligt...bara en idé.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav martinw 14 jan 2009, 00:49

Mycket intressanta inlägg.
Det är inte direkt enkelt att formulera regler som är rättvisa för nybörjare och ger luftvapennörden möjlighet att utvecklas i sin hobby samtidigt.
AG sitter just nu och filar på sista versionen av reglerna, vi stöter och blöter argument för och emot, försöker alltid att ha i bakhuvudet att vi måste göra reglerna på det sätt som ger flest tävlande.
Just antalet tävlande har ju varit lite av ett problem förra året.
Vi siktar på regler som gör att alla kan dyka upp med vilken bössa som helst och ändå ha roligt på lika villkor.
Mer info kommer när vi har stött och blött färdigt...:)
martinw

Inläggav Tomaz 14 jan 2009, 01:06

martinw skrev:Vad tror ni skulle vara roligast/passa bäst för oss i sverige när det gäller tävlingsregler, att bygga våra regler på HFT eller på FT?

Det har knappast varit reglementet vi kört med tidigare som gjort att vi inte har ett större deltagarantal...

Enklare, smidigare och mer öppet för alla, än det förenklade tävlingsreglemente vi körde med 2008 går inte att få (se nedan)...

Vill man ha fler deltagare så får man börja arbeta från klubbnivå och försöka nå ut till jaktskytteföreningar runt om i landet.
Denna tävlingsform med luftgevär är mest besläktad med den verksamhet och banor som jaktskytteföreningar har.
Dessutom har redan flera jaktskytteföreningar luftvapenskytte med i sin träningsform.

Man kan inte enbart försöka bygga upp ett högt deltagarantal genom luftvapenforum.
Det är en sak om man tar det för vad det hittills har varit, trevliga skytteträffar där man får umgås med likasinnade luftvapenentusiaster från forumen, och går en avslappnad jaktstig i skogen mot fallmål, vilket är trevligt nog..Och en annan sak att göra det till en större tävlingsform med många deltagare, tävlingar och klubbar inblandade. Det är ett mycket stort steg däremellan, vilket inte görs över en natt. Det kommer att ta många år att bygga upp ett större nätverk av klubbar som åtar sig ett tävlingsarrangemang. Får vi bara EN jaktskytteklubb till i år som nappar på denna tävlingsform, så är det ett stort steg framåt. Det finns säkert flera forummedlemmar som har en fot inne i en lokal jaktskytteklubb som kan bedriva lite lobbyingverksamhet för att genomföra en tävling. Målmateriel kan säkert lånas ut från de fåtalet etablerade klubbarna som bedriver denna verksamhet.

Det finns mycket att säga och göra om framtiden och intresset för denna skytteform, och jag hade egentligen inte tänkt engagera mig i detta ännu en gång. Men nu sitter jag här och skriver igen... :roll:

Jag tycker i alla fall inte att vi i detta läge ska ha ett reglemente med en massa paragrafer och begränsningar, bara för att det ser snyggt ut på ett papper. Tex att begränsa kikarsiktesanvändningen eller att göra obligatoriska kronografmätningar med alla svårigheter och orättvisa mätningar som det medför. 10J regeln är utforman enligt svensk lag där ett effektbegränsat vapen ska hamna under en anslagsenergi av 10J, mätt fyra meter från mynningen i laboratoriemiljö. Jag tänker inte dra alla faktorer som påverkar en kronograf i fältmässig miljö, men kontentan är att det i verkligheten inte har någon helst betydelse rent praktiskt och sportsmannamässigt om vapnet levererar 9J eller 11J. MEN lagmässigt så måste ju skytten själv se till att han har en laglig bössa. Men det är inte tävlingsledningen som ska avgöra detta...

Förenklat reglemente för FT-Sverige säsong 2008

Vapen

Alla typer av luftvapen är tillåtna med en anslagsenergi upp till 45 Joule.
Det finns inga begränsningar på vapnets längd, vikt eller utseende.

Klasser

Tävlingen delas upp i fyra klasser beroende på effekt och drivkälla;

1. Fjäder 10J (Alla fjäderdrivna luftvapen under 10 Joule)
2. Fjäder +10J (Alla fjäderdrivna luftvapen över 10 Joule)
3. PCP 10J (Alla tryckluftsdrivna och kolsyredrivna luftvapen under 10 Joule)
4. PCP +10J (Alla tryckluftsdrivna och kolsyredrivna luftvapen över 10 Joule)

Skytten ser själv till att hålla sitt luftvapen i rätt klass, både lagmässigt och sportsmannamässigt.

Räcker tidsramen till för arrangören, så får skyttarna tävla i flera klasser, dock ej mer än en gång per klass.

Skjutställningar

Tillåtna skjutställningar är stående eller knästående.
Inga medhavda stöd får användas, som tex kudde eller bipod.
Ej heller naturliga stöd får användas, som tex träd eller stenar.
Armbåge, rumpa, eller mage får ej vidröra marken.

Tävlingens gång

Deltagarna går gruppvis en jaktskyttestig med ett antal skjutstationer på vägen.
Vid skjutstationen skjuter en deltagare åt gången.
En skjutplatta vid varje station visar var skytten ska skjuta ifrån.
Skytten måste vidröra skjutplattan med någon kroppsdel.
Skytten skjuter ett skott mot varje fallmål.

Resultaträkning

Fällt mål ger två poäng, plåtträff ger ett poäng, och miss ger inga poäng.
Gruppen skriver upp resultaten i ett protokoll som lämnas till sekretariatet vid avslutad runda.

Särskiljning

Vid särskiljning av lika resultat för de tre första placeringarna, så räknas i första hand vem som har flest antal tvåor (fällda mål) i protokollet. Därefter sker särskjutning om platserna. Hur särskjutningen ska gå till bestämmer arrangören. Vid lika resultat utanför prispallen, så delas placeringen.

Säkerhet

Vapnet får endast laddas vid skjutstationen eller vid anvisad inskjutningsplats.
Skytten skall se till att vapnet är oladdat och säkert vid transport och övrig hantering.
Vapnet ska dock alltid hanteras som om det vore laddat och därmed med största försiktighet.
Pipan på vapnen ska i möjligaste mån alltid peka mot marken när man hanterar vapnet utanför skjutplatsen eller vid transport.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga

Inläggav Jonas 14 jan 2009, 01:12

Det finns ju flera sätt å tävla på.
Med 5 fallmål å man mot man vinnaren går vidare till nästa omgång.
Man får skriva sitt namn å lägga i en hink å så får någon börja dra det namnet som han får upp får han möta.Vinnaren lägger tillbaka sin lapp i hinken.
Sedan kör man så tills det blir två kvar å då blir det finalen. Det finns en klass målen ska va så när att även dom bössorna på 10j ska kunna träffa å fälla målen.

Bra eller dåligt va tycker ni
Jonas

Tack utdelade: 0 gång
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Superbee 14 jan 2009, 06:22

RoLig skrev:Vill man få in fler skyttar, så gör det så enkelt som möjligt!

Personligen tycker jag att är det "field" så ska man ju få ha de grejer man själv skulle haft med sig ut i "field", annars kan man ju lika gärna stå med diopter på tio meter och tävla om os-guld....

:smt022
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav ZanderMan 14 jan 2009, 07:59

Vad innebär +10J i praktiken? Mitt D35 lämnar troligen mer än 10J original men är licensfritt eftersom jag fick det -84. Innebär det att jag skulle kunna ställa upp och tävla med det utan att ha en licens att visa upp? Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Inläggav Lasse 14 jan 2009, 16:04

ZanderMan skrev:Vad innebär +10J i praktiken? Mitt D35 lämnar troligen mer än 10J original men är licensfritt eftersom jag fick det -84. Innebär det att jag skulle kunna ställa upp och tävla med det utan att ha en licens att visa upp? Z

Självklart kan du det :smt020
Men du får tävla i +10 joule klassen :wink:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg

Inläggav öberg 14 jan 2009, 17:30

Jag lyfter på :smt020 Tomaz väl skrivet!
Jag skall själv slänga in en blänkare till LidköpingsJSK och se vad dom säger.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav M.Broden 14 jan 2009, 19:14

Håller med tomaz. Det är inte så lätt att få in nya medlemar till en klubb eller nya deltagare till
en tävling. Det är många jag pratat med som inte vågat komma för att dom tror alla som
är med är i OS klass. Skulle det dess utom bli en massa krångliga regler, så blir det ännu mindre lockande. 10J klassen var ju just till för alla "vanliga" svensson som har en massa bössor
liggande å inte egentligen har dom för att tävla med.
Fx Cyclone .22 BSA 3-12x44mmAO
Fx Typhoon .177 Leapers 3-9x40mmAO
HW97 Black Line .20 MTC Viper 4-16x50
HW30 .177 Recon BSA 2-7x32AO
Användarvisningsbild
M.Broden

Tack utdelade: 2 gång

Nästa

Återgå till Field Target