Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Bössdocktor skrev:Dom flesta pcp bössorna har inget öppet riktmedel eller korn,hur löser man det?? Har letet som en galning men hittar inga sikten
Knivsöder skrev:Scratch, hur har du fått ut mer är 10 Joule ur en 300? Hur mycket lämnar den? Är den fortfarande skjutbar?
RoLig skrev:Klassen för öppna riktmedel blir en renodlad +10J pcpklass..då behöver man inte ta hänsyn till träffpunktsförflyttningar vid olika skjutställningar....samt att problemet det medför att hålla över med öppna riktmedel..i princip försvinner.
Johnny skrev:Att inte tillåta samma vapen i två klasser kan styra utveckligen mot en kapitalkrävande utrustningssport eftersom man nu måste ha två olika vapen, alternativt fyra stycken.
Extra tråkigt att man inte bara kan ta av kikarsiktet och skjuta öppen klass med samma vapen, det vore tvärtom ett bra sätt för nya deltagare som bara ännu äger ett enda vapen att få tävla i två klasser och slippa stillatid medan man väntar på alla andra som har köpt mer än ett vapen.
Martin skrev:RoLig skrev:Klassen för öppna riktmedel blir en renodlad +10J pcpklass..då behöver man inte ta hänsyn till träffpunktsförflyttningar vid olika skjutställningar....samt att problemet det medför att hålla över med öppna riktmedel..i princip försvinner.
Därav orsaken till att jag (och Öbbe) ville ha en klass för öppna riktmedel för fjäderluftgevär. Att PCP skulle vara tillåtna i denna klass var aldrig på tapeten när vi började diskutera "öppna riktmedelsklass" för några år sedan.
Hur blir det med uppföljningen av licenser och förvaring av licenspliktiga vapen när ägaren går ute i skogen..?
Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt att det har blivit mer av "collector" än "shooter", dvs att man måste äga en hel massa bössor för att få ut något av en lång/dyr resa.
martinw skrev:En lösning som dock inte fick något gehör i diskussionen är en medelväg, man har "lilla" och "stora" klassen, man kan alltså välja att gå ett varv(20skott) eller två varv(40skott). Då dyker förstås problemet upp att det blir dubbelt så många klasser helt plötsligt, och få deltagare i varje klass. Dessutom blir det svårt att dela ut priser och det blir allmänt rörigt i resultatlistan (minst sagt).
Med det resonemaget räcker det ju med två klasser, fjäder och PCP och så skjuter man 80 skott som du säger!
Gissa om man skrämmer bort nybörjare och dom som inte vill lägga 10-15000 på en bössa det första dom gör.
Förbudet mot att köra samma vapen i fler klasser måste helt klart ses över, jag kan tyvärr bara hitta nackdelar med detta och inga fördelar alls
Johnny skrev:
Jag ser hellre detta än att folk skjuter 10J+ utan licenser.
RoLig skrev:I dom diskussioner o önskemål jag sett på forumen, så har jag aldrig sett något om en pcp-klass med öppna riktmedel....utan önskemålen har varit en "Classic klass" av typen rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200, hw30, hw80, meteor.....osv...skulle ha blivit en kul och intressant klass! Även en perfekt "instegs klass" för person som har en gammal bössa ute i sommarstugan.
Skulle vara intressant att veta på vilka grunder denna "öppna riktmedel" har kommit till...?...hur tänkte ni egentligen.?..![]()
Mika.G skrev:RoLig skrev:I dom diskussioner o önskemål jag sett på forumen, så har jag aldrig sett något om en pcp-klass med öppna riktmedel....utan önskemålen har varit en "Classic klass" av typen rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200, hw30, hw80, meteor.....osv...skulle ha blivit en kul och intressant klass! Även en perfekt "instegs klass" för person som har en gammal bössa ute i sommarstugan.
Skulle vara intressant att veta på vilka grunder denna "öppna riktmedel" har kommit till...?...hur tänkte ni egentligen.?..![]()
Fråga martinw
Det kommer finnas förvaringsmöjlighet för licensvapen under årets tävlingar, vi har kollat med polisens jurist och hittat en lösning.
Samma gäller förvaringen. (vem vill sitta å ansvara för andras dyra bössor en hel dag...)
Det kommer INTE att gå att ställa upp med samma vapen i flera klasser 2010, tydlig demokrati för det beslutet.
Eftersom man även bara får ha 1bössa till 1 gren så tror jag det blir väldigt få fullfarts pcp i öppna riktmedelsklassen.
rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200
Johnny skrev:rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200
Jag hade gärna sett en TX200 med öppna riktmedel....
Johnny skrev:rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200
Jag hade gärna sett en TX200 med öppna riktmedel....
Johnny skrev:
Jag är mycket intresserad av att köra PCP i den klassen om jag bara fick reda på eller någonstans kunde läsa vad öppna riktmedel betyder.
Återgå till Arrangörsgruppen informerar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster