En del åtkomstrestriktioner har behövts införas - utveckling

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

En del åtkomstrestriktioner har behövts införas - utveckling

Inläggav Leopold 25 apr 2024, 22:25

Pga överbelastningsattacker så har jag blivit tvungen att lägga breda IP-filter i brandväggen, detta kan ev påverka vissa som brukar använda VPN med utgångsnoder utanför Skandinavien för att accessa forumet (eller är utanför Skandinavien; Norge Finland Danmark Sverige). Island har jag visst missat att kolla... inser jag nu.

Hur som helst, målsättningen är att dessa filter inte ska påverka åtkomst via IP-adresser som används inom ovanstående länder.

Jag kommer att ta bort dessa filter så snart möjligt, vitsen med forum är att de ska vara öppna för alla som vill delta oavsett var man befinner sig.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: En del åtkomstrestriktioner har behövts införas

Inläggav Luftpangarn 26 apr 2024, 12:46

Tack för allt ditt arbete Leopold!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Chris 26 apr 2024, 19:04

Luftpangarn skrev:Tack för allt ditt arbete Leopold!

håller med :thumbupp:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav Leopold 26 apr 2024, 19:48

Det har varit en del att mecka med helt klart, och jag är verkligen ingen stjärna på Linux men mycket kan googlas.

Jag lade just på en extra cpu-kärna eftersom cpu-belastningen låg uppåt 80 - 95% trots alla dessa brandväggsfilter senaste dygnen. Farligt nära 100% vilket betyder krasch och ev automatisk omstart som skett senaste månaden vid några tillfällen.

Nu blev belastningen betryggande låg efter detta men jag bevakar utvecklingen fortsatt. Sedan kör servern nu med https-protokollet istf http som någon kanske noterat, inget mer tråkigt meddelande om "webbplatsen inte säker" etc. En säkerhetsvinst i sig självt, förbindelsen med luftvapen.info från din webbläsare är nu krypterad vilket den inte var tidigare. Mest intressant om det utbyts typ betalningsinformation osv men jag tycker det ser mer seriöst ut, möjligen kan det hindra en del trafik som är ute för att ställa till bekymmer enbart.

Finns mycket kvar att göra, fick litet blodad tand nu att fixa mer grundläggande saker. Inte haft tid med detta senaste åren pga ditt och datt men nu vill jag ta mig tid till detta, gärna tillsammans med mer kompetent tekniskt folk.

Det är föråldrad programvara och det behövs uppgraderingar av phpBB, php, även databasmotorn är ålderstigen. Även operativsystemet i botten behöver uppgraderas men där kan eventuellt tjänsteleverantören fixa detta, nuvarande CentOS ligger på EOL dvs slutet av sin livscykel. Rocky Linux är en trolig väg framåt, även detta av "Enterprise class".

Ni som känner att ni kan bidra, hör av er till mig via pm, det är extremt uppskattat!

Det finns mycket kul grejer vi kan göra i en utvecklad forumvariant, och med en uppiffad forumprogramvara som ger nya möjligheter för alla deltagare på forumet att publicera innehåll, få reaktioner osv!

Bara en sådan sak som att ha handgripliga videointruktioner för diverse grejer av intresse vore ett stort lyft - visst möjligheten finns väl idag men behöver lyftas fram mer i forumet via någon typ av dynamisk nyhetssida.

Har ni några skills som kan komma väl till pass så hör av er som sagt! Var inte blyga, uppskattar alla insatser.
Användarvisningsbild
Leopold

Re: En del åtkomstrestriktioner har behövts införas - utveck

Inläggav atte69 28 apr 2024, 19:21

tackar för ditt arbete så det funkar ,
detta är ju inget för mig kan man ju lugnt påstå ,

ja kör lastbil ,skruvar luftvapen å allt annat som brummar mm , men proxyservrar ,bites å megapixlar mm e inte min grej ,,
har lärt mig hålla "lite"ordning på forumet" efter bästa förmåga , går hyfsat tycker jag enl egen uppfattning med rådande beläggning ,
den som tycker annorlunda kan tala nu eller tiga för evigt,/A :-)
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav Leopold 28 apr 2024, 23:00

Nej det är litet special-skills som jag skulle behöva här för att ta forumet till nästa nivå. Uppskattar enormt renhållningsarbetet med att moderera vid behov.

PhpBB är väl det mest centrala, uppgradera detta och få igång kul forum funktionalitet. Det är vad jag skulle önska.

Samtidigt noterar jag en oerhört låg forumaktivetet på senare tid, detta gör att jag undrar om forumet är meningsfullt över huvud taget.

Vad tror ni själva?
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav börne 29 apr 2024, 05:33

Sjukt tråkigt om det försvinner men det är lika tråkigt med så få inlägg :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6297 gånger i 2488 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav vettedax 29 apr 2024, 05:35

Ja knepigt ju... För två år sedan var det nya inlägg varje dag med olika problem med bössor å riktigt intressant att läsa ju.. numer är det bara några få FT skyttar som skriver nått. kan det ha nått att göra med sämre ekonomi eller nån nedstämdhet över all skit som händer i samhället ni.. Bara en tanke..? undra om tex hurricanes försäljning har sjunkit den med?
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Martin 29 apr 2024, 07:01

Ja det är lite lustigt att det är så låg aktivitet. Tror dock att det beror på att många flyttar sin aktivitet till Fejjan. Ser samma symptom på MC-forum. Största delen av diskussionerna drivs på grupper på FB. Trist, för jag gillar personligen själv forumformatet bättre.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Luftpangarn 29 apr 2024, 13:44

Leopold skrev:Samtidigt noterar jag en oerhört låg forumaktivetet på senare tid, detta gör att jag undrar om forumet är meningsfullt över huvud taget.

Vad tror ni själva?

Det har varit en extremt tidig och lång vinter. Här i Stockholmstrakten tror jag säsongen börjar först nu! Har varit sådär fem grader och minus på nätterna.

Jag är även en del på tyska forumet co2air.de och det råder liksom fortfarande vinterstiltje där också.
Luftpangarn

Inläggav Andy 29 apr 2024, 18:23

När jag skall logga in ifrån Safari så får jag upp ett varningsmeddelande även när min VPN är avstängd.
Loggar jag in ifrån Chrome så fungerar det

Andy

För att följa länken så måste du registera dig.

BSF 54 5,5
BSF 55 4,5
BSF 55 deLux 4,5
BSF 55 5,5
BSF 65 4,5
BSF 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
Fwb 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb 300 Universal 4,5
Användarvisningsbild
Andy

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 38 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria och Feinwerkbau

Inläggav Leopold 29 apr 2024, 19:48

Det var knepigt. Har precis fått igång https dvs kryperad anslutning klient till server via SSL, secure socket layer. Men kör med chrome så länge om det funkar. Jag kör med safari exakt nu och inga problem alls. Inte ens när jag explicit skriver http://luftvapen.info i safari så får jag några varningsmeddelanden, den halkar direkt in på https://luftvapen.info som den ska.

Klickar man på information om servern så rapporteras att det är en säker anslutning med giltiga certifikat.
__
PS. Testat med MS Edge, Chrome, Safari, Brave, det fungerar som det ska överallt via MacOSX och Windows 11-maskiner. Jag kan inte replikera meddelandet du visar. Möjligt att det ligger några gamla sura cookies i botten och ställer till det för dig, man kan prova att radera detta för webbplatsen och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 29 apr 2024, 19:59

Luftpangarn skrev:
Leopold skrev:Samtidigt noterar jag en oerhört låg forumaktivetet på senare tid, detta gör att jag undrar om forumet är meningsfullt över huvud taget.

Vad tror ni själva?

Det har varit en extremt tidig och lång vinter. Här i Stockholmstrakten tror jag säsongen börjar först nu! Har varit sådär fem grader och minus på nätterna.

Jag är även en del på tyska forumet co2air.de och det råder liksom fortfarande vinterstiltje där också.

Jo det är helt sant att april varit ovanligt bister i år. Jag och vi får hoppas att folk tinar upp nu under maj och sommaren så det blir litet spännande aktivitet här!

Visst, som Martin skrev så är det väl en del som tycker facebook funkar bra nog, jag tycker inte det funkar särskilt väl för intressefokuserade diskussioner efter div kategorier vad man vill snacka om. Facebook och liknande är av naturen fokuserat på personer, deras förehavanden och följare - hela den svängen är ointressant för vad jag söker av ett intressefokuserat forum. Hoppas jag inte tillhör ett utdöende släkte :-)

Nu funkar iaf det här forumet fint igen, minimala svarstider tack vare en rejäl boost av filter och cpu-kapacitet. Kanske skulle skriva en trudelutt om att det nu funkar som det ska igen på facebook.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav börne 29 apr 2024, 21:29

Leopold skrev:Nu funkar iaf det här forumet fint igen, minimala svarstider tack vare en rejäl boost av filter och cpu-kapacitet. Kanske skulle skriva en trudelutt om att det nu funkar som det ska igen på facebook.

Mycket bra jobbat Leopold :arrow:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 29 apr 2024, 21:32

En sak jag såg nu är att sponsorernas loggor inte syns längst ner på sidan, bara svarta rutor, går dock till deras hemsida om man klickar i svarta rutan.

HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav judgecipher 29 apr 2024, 23:46

börne skrev:En sak jag såg nu är att sponsorernas loggor inte syns längst ner på sidan, bara svarta rutor, går dock till deras hemsida om man klickar i svarta rutan.

Kan vara nåt från din sida kanske då jag ser dem båda? Eller så har det kanske fixats från det du skrev tills jag skrev? :oops:
FX Royale 400 .22 med Aeron FT kolv, Falcon S30 5-30x56 FFP
FX Wildcat Mk3 .22, Element Optics Titan 5-25x56 FFP
FX Biathlon Mk1 .177, Original Diopter
AA S400 MPR-FT .177, Falcon S30 5-30x56 FFP
Victrix Venus SB 22lr, Arken EP-5 5-25x56 FFP
Användarvisningsbild
judgecipher

Tack utdelade: 273 gång
Tackad: 46 gånger i 36 inlägg
Luftvapen favorit: Finns ju så många... :)

Inläggav Andy 30 apr 2024, 05:52

Leopold skrev:Det var knepigt. Har precis fått igång https dvs kryperad anslutning klient till server via SSL, secure socket layer. Men kör med chrome så länge om det funkar. Jag kör med safari exakt nu och inga problem alls. Inte ens när jag explicit skriver http://luftvapen.info i safari så får jag några varningsmeddelanden, den halkar direkt in på https://luftvapen.info som den ska.

Klickar man på information om servern så rapporteras att det är en säker anslutning med giltiga certifikat.
__
PS. Testat med MS Edge, Chrome, Safari, Brave, det fungerar som det ska överallt via MacOSX och Windows 11-maskiner. Jag kan inte replikera meddelandet du visar. Möjligt att det ligger några gamla sura cookies i botten och ställer till det för dig, man kan prova att radera detta för webbplatsen och se om det hjälper.

Jag kör även med Avast antivirus, kan det vara någon inställning där?

And
BSF 54 5,5
BSF 55 4,5
BSF 55 deLux 4,5
BSF 55 5,5
BSF 65 4,5
BSF 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
Fwb 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb 300 Universal 4,5
Användarvisningsbild
Andy

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 38 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria och Feinwerkbau

Inläggav ryden 30 apr 2024, 10:02

judgecipher skrev:
börne skrev:En sak jag såg nu är att sponsorernas loggor inte syns längst ner på sidan, bara svarta rutor, går dock till deras hemsida om man klickar i svarta rutan.

Kan vara nåt från din sida kanske då jag ser dem båda? Eller så har det kanske fixats från det du skrev tills jag skrev? :oops:

Jag kör senaste Edge och de visas inte för mig heller, bara ikonen för bad URL
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 49 gånger i 33 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Inläggav Luftpangarn 30 apr 2024, 10:25

Leopold skrev:Visst, som Martin skrev så är det väl en del som tycker facebook funkar bra nog, jag tycker inte det funkar särskilt väl för intressefokuserade diskussioner efter div kategorier vad man vill snacka om. Facebook och liknande är av naturen fokuserat på personer, deras förehavanden och följare - hela den svängen är ointressant för vad jag söker av ett intressefokuserat forum. Hoppas jag inte tillhör ett utdöende släkte :-)

Ett strukturerat diskussionsforum, där själva frågorna och ämnena ger strukturen, är helt annorlunda mot facebook, vars struktur handlar om en tidslinje - och vad värre är, den som "skriker högst" hamnar överst.

I detta forum bygger vi en kunskapsbank. Vad någon skrev för 15 år sedan, är fortfarande relevant. Man kan återuppväcka hur gamla trådar som helst.

På facebook är allt gömt o glömt, som är mer än en vecka gammalt. Facebook är mest som en lågstadieklass - den som skrek senast och högst gäller.

Detta forum funkar både som kumulativ kunskapsbank över tid - tex hur man fixar märkliga/ovanliga dubbelfjädrade luftgevär, och allt möjligt. Och dessutom fyller det den där sociala delen - aktuella tävlingar, väder etc.

Detta är HELT överlägset facebook.
Luftpangarn

Inläggav börne 30 apr 2024, 16:15

ryden skrev:
judgecipher skrev:

På datorn med Google Chrome syns loggorna inte, men syns på mobilens iOS.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav judgecipher 30 apr 2024, 17:34

börne skrev:
ryden skrev:
judgecipher skrev:

På datorn med Google Chrome syns loggorna inte, men syns på mobilens iOS.

Kollar forumet på Firefox o där syns loggorna, men inte när jag kollar på Chrome, så kanske nån inställning i Edge & Chrome? :roll:
FX Royale 400 .22 med Aeron FT kolv, Falcon S30 5-30x56 FFP
FX Wildcat Mk3 .22, Element Optics Titan 5-25x56 FFP
FX Biathlon Mk1 .177, Original Diopter
AA S400 MPR-FT .177, Falcon S30 5-30x56 FFP
Victrix Venus SB 22lr, Arken EP-5 5-25x56 FFP
Användarvisningsbild
judgecipher

Tack utdelade: 273 gång
Tackad: 46 gånger i 36 inlägg
Luftvapen favorit: Finns ju så många... :)

Inläggav Leopold 30 apr 2024, 19:53

Vet inte hur jag ska lösa detta med loggorna så de syns i alla webbläsare. Men vi vet iaf vilka dom är och hur man hittar dom, får räcka för nu.

Kan vara en del säkerhetsinställningar i respektive webbläsare som hindrar http:// -adresser att visas, att det krävs https:// - får gräva i det vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tempest 01 maj 2024, 10:12

Jag kan inte komma in alls med Firefox, konstigt att andra kan det, då måste det väl vara nåt fel på min version av Firefox antar jag, jag får testa en uppgradering om det finns nån.
Tempest

Tack utdelade: 89 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Inläggav Tempest 01 maj 2024, 11:37

Fixa sånt här strul så snabbt det går, varje gång forumet krånglar så riskerar forumet att tappa de få besökare och medlemmar som finns, Jag är med i ett airsoftforum som hade ganska låg aktivitet, sen pajade forumet och låg nere ett tag och då försvann de fåtal aktiva som fanns, köp och säljdelen försvann och nu finns det i princip bara nya poster om kommande airsoftspel, inte en enda fråga om hjälp med strulande bössor och sånt som var vanligt förekommande förut. Jag kommer ihåg hur ofta folk behövde hjälp med sina Hatsan-avtryck här på Luftvapen. info förr i tiden, en gång i månaden typ, nu är forumet i princip irrelevant eller så skruvar ingen själv med sina luftvapen längre, alternativt går in på Youtube när det strular. Förlåt om det blev felpostat det här men det känns som om forumet självdör och då blir varje störning nåt som sänker forumet helt till slut.
Tempest

Tack utdelade: 89 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Inläggav vettedax 01 maj 2024, 12:08

Det har väl varit dåligt intresse länge nu... 2 år minst. Kanske Silver som fattas?
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Nästa

Återgå till Support