Sida 1 av 1
Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 18:50
av Exelent
Min gamla hederliga SE 90 har börjat dumma sig när man spänner upp den, den vill inte alltid häkta upp och jag tror att det är någon fjäder i avtrycket som tröttnat.
På sprängskisser ser man minst 3 olika fjädrar : Fråga : är det någon som har råkat ut för samma problem och förhoppningsvis löst det? :
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 19:04
av Ulf
Sprängskiss : För att följa länken så måste du registera dig.
CS262 & CS 263 kan vara boven i dramat.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 19:16
av Oden
Har en kompis som hade liknande problem på sin se90. Har för mig att avtrycket började kännas lite som en fjäder hade gått och avtryckaren ville inte fjädra tillbaka. I hans fall räckte det med att justera om trycket sedan var allt frid o fröjd igen. Annars har ju Silwer en Se90 och han har säkert svar på det.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 19:26
av Silwer
Nej, den är heler och finer

Hoppas det går att fixa iaf då delar inte finns längre.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 20:42
av Oden
Silwer skrev:Nej, den är heler och finer

Hoppas det går att fixa iaf då delar inte finns längre.
Klart att den är hel och fin är ju en Engelsk bössa. Det är ju just därför dom slutade med delar till dom de gick aldrig sönder

Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 21:50
av Silwer
Nej synd nog fins heller inga exportfjädrar till dem eller 12fpe som jag nog tror är så mycket de kan ge i vilket fall.
I den jag har är jag rätt säker på att en titanfjäder sitter i, låter illa och ger kass effekt trots det, adelsmärket för titanfjädrar iaf samtliga jag någonsin stött på.
Tyvärr verkar ingen veta vad som ev mer seriöst ka nersätat originalfjädern.
Lite tråkigt med rå klonkig gång på en bössa av det slaget.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 22:16
av Ulf
Har för mej, så kapade jag en Tracker-fjäder till en Mistral en gång. Tror det var 1,5-2 varv om jag minns rätt.
Undrar om det finns nåt om det i en g a m m a l tråd nånstans.
En åminnelse om en Mistral som stått uppspänd i massor med år.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 22:18
av Ulf
HA !
Snabb rättelse : Diana 35 ska det vara ! Samma ytter & innermått. Måste dock kapas

Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 22:24
av Silwer
D35 ok, är det exportfjäder då eller hur vet jag vad man väljer?
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 23:14
av Ulf
Silwer skrev:D35 ok, är det exportfjäder då eller hur vet jag vad man väljer?
Antagligasten "vanlig" standardfjäder.
Mej veterligt finns ingen exportfjäder.
D-35 är svår att få upp över 10 J har man läst genom åren på forumen.
Nåstans har jag ett minne av denna fjäderkapning gav en fart av 175-185 i Mistralen.
Helt i fas med ursprungliga effekten gissar jag ?
Staffans/Roberts Vapen eller hos Progunner har fjädrar.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
08 sep 2013, 23:34
av Silwer
Ok, jag har dock en ovanlig (för Sverige) .177a
Men det finns mao inget annat än fullfartsfjäder för D35, då får det bli en sån då.
De ger i princip samma efffekt som Tracker(ingen skillnad i E0 mellan kalibrarna, möjligen lite mer för .177), men är inte lika svåra at hitta bra ammo för pga lw pipor.
Mins du tom hur många varv du tog av?
Kan ju testa med Progunner då så kanske han har packningarna med.
Tack för hjälpen även om jag kapade tråden nu.
Hoppas TS kan hitta vad som är fel med trycket SE90 blev ju slutet för de här och de fanns aldrig samtidigt ,med TX200 som kom hösten 91 (fast jag tror inte att det finns många svensksålda pre92or direkt.)
Re: Air Arms SE 90

Postat:
09 sep 2013, 09:13
av Ulf
AirArms Mistral 270 mm 21,1 mm 14,6 mm 35varv 3,3 mm
Diana 31-34-35-36-38-40-45-50 290 mm 21 mm 14,6 mm ? 3,2 mm
Inner & ytterdian är i princip lika.
OM jag minns rätt, tipsade Tommys om att kapa D-35 fjädern 1,5-2 varv.
Okapad ryms den inte.
Lyssna gärna med Ronny på Progunner, han har säkert goda råd i ämnet. Kan även finnas annan fjäder som passar rakt av.
Men som sagt, Tommys rekommenderade just D-35 fjädern.
Re: Air Arms SE 90

Postat:
22 aug 2017, 09:08
av nonac
Exelent skrev:Min gamla hederliga SE 90 har börjat dumma sig när man spänner upp den, den vill inte alltid häkta upp och jag tror att det är någon fjäder i avtrycket som tröttnat.
På sprängskisser ser man minst 3 olika fjädrar : Fråga : är det någon som har råkat ut för samma problem och förhoppningsvis löst det? :
Jag fixade min SE 90 idag , den ville inte heller haka upp när man laddade jag har kollat alla fjädrar trodde jag men om man lossar avtryckaren så sitter en fjädrande pinne i huset jag tog ur den och drog ut fjädern för den hade väl tröttnat efter 30 år. Nu fungerar den som alltid !!