BSA lightning

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA lightning

Inläggav scratch 19 aug 2008, 13:18

Hejsan Kunde inte hålla riktigt i slantarna i dag och köpte en BSA lightning .177 på Hobbex. geväret hade varit ett skyltexemplar och jag misstänker att personalen nog hade skjutit lite granna med det då det fanns små repor på stocken.
Det fanns inte heller någon nätskärning på stocken så jag misstänker att det är kanske föra årets modell...

Priser jag betalade var iallafall 2500 med ett skruttigt hawke sport HD på. Betalade jag för mycket är min fråga? Kan jag känna mig blåst?

Jag får återkomma med bild.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Patrik 19 aug 2008, 13:53

Det är rättså mycket för ett skyltex som många har varit på tycker jag.
Bsa lightning har funnits flera år och då utan nätskärningen.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav scratch 19 aug 2008, 17:42

Blev en riktigt bra deal tillslut. Det visade sig att när jag skulle skjuta med kräket så gick det fan inte att få in diabolerna. Pipan måste ha blivit felborrad, vilket jag har väldigt svårt att fatta. 0Så jag gick ned till Hobbex och fick ett splirrans nytt + en ask norica diaboler. kostade mig 2500. nu blir nästa projekt att fixa till stocken och sätta in en gasfjäder...efter att jag fått licens på bössan förståss :-) :smt078
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav BucketMan 19 aug 2008, 19:17

Grattis till en fin bössa... har en ja me! :wink: 8)
BucketMan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Patrik 19 aug 2008, 19:25

Och jag hade en, saknar den lite faktist :cry:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav scratch 19 aug 2008, 19:45

Tackar tackar! :-) Tyvärr så har jag inte kunnat testskjuta den ännu då det spöregnar ute och skytteföreningen hade stängt trots att de sagt att de brukar vara där på tisdagar (chalmers skytteförening) För att följa länken så måste du registera dig.

Kan säga att det kliar i fingrarna!!! :smt078

En fråga hur mycket bättre skjuter bössan med gasfjäder? Jag misstänker att det inte låter lika mycket och att rekylen dämpas? vilken utgångshastighet kan man dra upp den i (i licensutförande) med god precision, samt vilken anslagskraft har ni mätt upp era lightnings till? Hehe nu blev det många frågor på en gång :-)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav BucketMan 19 aug 2008, 23:10

Min BSA Ligthning är licensfri och ja älskar den lilla bössan. Synd att du inte fick den med nätskärning, det är det på min. Sen ser ju bakre delen på stocken bättre ut än den utan nätskärning om ja inte missminner mig. Köpte också min på Hobbex fast i Valbo. Hade sån tur att ja stod o klämde på skyltexet som var den modellen som du har. Beslöt mig för bössaan och då kom dom på att det fanns en på lager kvar. Tänkte inte mer på det och åkte hem. Väl hemma och packar upp så får ja se en mycket finare modell helt plötsligt... snacka om tur! :-) :-) :-)

Hoppas du får provskjuta snart, ja tycker den är helt underbar att skjuta med.

Lycka till med den iaf!!!
BucketMan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 19 aug 2008, 23:17

BucketMan skrev:Min BSA Ligthning är licensfri och ja älskar den lilla bössan. Synd att du inte fick den med nätskärning, det är det på min. Sen ser ju bakre delen på stocken bättre ut än den utan nätskärning om ja inte missminner mig. Köpte också min på Hobbex fast i Valbo. Hade sån tur att ja stod o klämde på skyltexet som var den modellen som du har. Beslöt mig för bössaan och då kom dom på att det fanns en på lager kvar. Tänkte inte mer på det och åkte hem. Väl hemma och packar upp så får ja se en mycket finare modell helt plötsligt... snacka om tur! :-) :-) :-)

Hoppas du får provskjuta snart, ja tycker den är helt underbar att skjuta med.

Lycka till med den iaf!!!

Låter som du hade tur du med. :-) Grejjen är den att den nya lightningen jag fick är med nätskärning... kostade bara 2500 kronor så jag är helnöjd. Trots att jag fick sitta i bilen i rusningstrafiken i göteborgs innerstad plus att det regnade och jag körde vilse ut till hisingen för att de hade byggt om vägfan...ändå super glad!
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Etienne 19 aug 2008, 23:58

scratchninja skrev:Tackar tackar! :-) Tyvärr så har jag inte kunnat testskjuta den ännu då det spöregnar ute och skytteföreningen hade stängt trots att de sagt att de brukar vara där på tisdagar (chalmers skytteförening) För att följa länken så måste du registera dig.

Har att göra med att terminen inte kommit igång ännu. Visst, nollorna är nog redan där. Men de "riktiga" Chalmeristerna är inte på plats förrän i början på September: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav scratch 21 aug 2008, 00:19

Sitter här och planerar lite inför framtiden. Då jag har vissa planer på att skaffa licens på min lightning och tuna den.

Vad hade ni valt. gasfjäder alla theoben eller sätta in en annan fjäder. Enligt BSA´s hemsida står det att den har en maxutgångshastighet på 328 m/s...fast inte i vilket format eller hur de har uppnått detta.
Man vill ju inte ha för mycket rekyl i bössan. Redan nu säger det ju Kafjong i kalsongen när jag skjuter. Kan man få ned rekylen eller iallafall hålla den på samma nivå som idag då den är licensfri (10Joule) med annan fjäder och kit? :?:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav öberg 21 aug 2008, 06:45

Maraccikit och fjäder tar brukar göra susen.
Masn kan oxå göra lite tajtare fjäderguider av nylon för och få ner twanget lite.
Dock skall du ta tillverkarnas siffror med en nypa salt, minska med 10-20mps så kommer du närmare sanningen.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 21 aug 2008, 13:42

öberg skrev:Maraccikit och fjäder tar brukar göra susen.
Masn kan oxå göra lite tajtare fjäderguider av nylon för och få ner twanget lite.
Dock skall du ta tillverkarnas siffror med en nypa salt, minska med 10-20mps så kommer du närmare sanningen.

----
Får bli att Maccarikitta den i framtiden då. Men hur menar du att göra en tajtare fjäderguid? Skall jag linda in den nuvarande fjäderguiden med lite nylontyg? :?: :-)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav öberg 21 aug 2008, 14:41

scratchninja skrev:Får bli att Maccarikitta den i framtiden då. Men hur menar du att göra en tajtare fjäderguid? Skall jag linda in den nuvarande fjäderguiden med lite nylontyg? :?: :-)

Nej nej :-)
På många bössor är fjädergiden av metall + att fjädern glappar lite på den. Gör man hen helt ny av nylonstav istället så gör man den med lite större diameter.
Så man minimerar glappet.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |