Och sen så var ju bössan faktiskt licensbelaggd redan innan 1992....
Fram tills 1992 hade man inte anslagsenergi på 10J som licensgräns för luftvapen.
Det som då krävdes var att ett licensfritt luftvapen inte fick skicka iväg skotten snabbare än 200 m/s, oavsett kaliber eller projektilens vikt, mätt med kronografen 4m framför mynningen.
Varför det var just 4m framför mynningen beror helt enkelt på att det var på det avståndet kronografen var riggad på SKL, som provsköt alla bössor...
Det fanns tidigare en lista från polisen där mer eller mindre samtliga förekommande luftvapen fanns med, där det stod om respektive märke och modell krävde licens.
Pre-92 som det talas om är således bara till nytta om man innan -92 ägde en bössa i kaliber .22 eller .25 som skickar iväg projektilerna under 200 m/s. Det kan bli en hel del över 10
joule som man kan äga lagligt utan licens.
Men en pre-92 bössa i kaliber .177 som ligger strax under 200 m/s blir inte så mycket mer än 10-11J...
Men som i detta fall ha en BSA Airsporter i kaliber .177 tillverkad före -92 som presterar 16J, är licensbelagd både före och efter 1992 och har således aldrig varit laglig att äga licensfritt.
Om den lokale licenshandläggaren inte är insatt i vad som gäller är helt ovesäntligt, och är inget man kan luta sig emot om polisen beslagtar bössan.
Licenshandläggarna brukar vara mycket dåligt insatta vad som gäller för luftvapen, och det är upp till dig att upplysa handläggaren om att du behöver licens för din bössa för att äga den lagligt.
Personligen har jag också haft totalt okunniga handläggare när jag sökt luftvapenlicenser. Tex när jag skulle söka målskyttelicens för en .177 Typhoon i fullfart, så påstod handläggaren att man inte behöver licens för luftvapen i kaliber .177 utan bara för .22....Samma sak när jag sökte licens för en halvautomatisk Monsoon i kaliber .177... Naturligtvis var det då upp till mig att tala om vad som gällde för att få ut en licens och äga bössan lagligt...