Sida 1 av 1

Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 14 nov 2009, 18:31
av robban f
Plockat lite med mitt gamla mk1 airsporter cal 22. En mk7 och inget annat, jag som yrade tidigare. En pre 92.
Bytte fjäder när jag köpte det till en titan "standard" den man brukar sätta i.
Krona aldrig bössan efter det.
Sen gick en del av kolven sönder så jag plockade ner geväret och bytte kolv, packningar, ett helt tuning kit från chamblers, deras ultra premium kit med ny fjäderguide, pistongvikt och med ox fjäder som ej har rundade kanter.

Har inte pangat många skott kanske 30 eller nåt, provade i krono och den levererande ca 145m/s med 16 grain jsb exakt nu. provade ävan att montera tillbaka titan fjädern med samma resultat.
Vet ej vad de brukar mäta med för kulor som standard, typ vikt mm.
Det kanske ökar när allt börjar gå lätt.

Jag har ingen jätte koll vad de ska leverera men 145m/s och ca 11 joule är väl i underkant för denna bössa, tror jag hört att 16 joule är normalt för en pre bössa av denna modell? någon som provat en likadan?

Mvh Robban

Re: Bsa airsporter mk1 tuning + krono.

InläggPostat: 14 nov 2009, 19:00
av Oden
Hejsan jag vet ej vad Airsporteren ska göra men Enl Handvapen guiden "finns en hel del som är omöjliga att pressa upp mer än i 140-150m/s i cal.22" :( .Kulvikter som ett antal tillverkare går efter vid mätningar(enl samma guide)cal .177 7,5grains cal .22 14,5grains cal .25 22grains

Re: Bsa airsporter mk1 tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 01:22
av G0LI4T
Om det är en MKI, så är det absolut inget att hålla på och trimma.
Det är snarare en samlarbössa är ett trimprojekt.

MKI tillverkades mellan 1955-1962
Och ser ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Va rädd om den och återställ den istället till originalskick.

Och kasta dig över ett objekt som inte sjunker i värde om du meckar med det.
;)

Re: Bsa airsporter mk1 tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 14:39
av robban f
G0LI4T skrev:Om det är en MKI, så är det absolut inget att hålla på och trimma.
Det är snarare en samlarbössa är ett trimprojekt.

MKI tillverkades mellan 1955-1962
Och ser ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Va rädd om den och återställ den istället till originalskick.

Och kasta dig över ett objekt som inte sjunker i värde om du meckar med det.
;)



Jag yrade förut det är en mk7 och inget annat, men den kanske har samma förutsätningar?? mvh Robban

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 14:46
av G0LI4T
hehe, ja då är det ju bara att mecka på,
där har du alla förutsättningar som finns att få en bättre bössa efter en "tuning".

"BSA_Airsporter" här på forat, har mycke kunskap om modellen, så behöver du tipps å tricks, skicka ett PM, till honom om du kör fast ;)

Vart nästan lite lessen i ögat när du talade om att stocken gått sönder...
MKI stocken är ett rent konstverk, i 2 olika nyanser av valnöt.
'

MVH
Golle

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 15:25
av robban f
G0LI4T skrev:hehe, ja då är det ju bara att mecka på,
där har du alla förutsättningar som finns att få en bättre bössa efter en "tuning".

"BSA_Airsporter" här på forat, har mycke kunskap om modellen, så behöver du tipps å tricks, skicka ett PM, till honom om du kör fast ;)

Vart nästan lite lessen i ögat när du talade om att stocken gått sönder...
MKI stocken är ett rent konstverk, i 2 olika nyanser av valnöt.
'

MVH
Golle


Kolven som i pistongen alltså=)

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 16:35
av Air
Lite som jämförelse. :wink:
Har en BSA Airsporter,S Carbin,Cal 22.Årsm,89-90.
Den är nyrenoverad invändigt.Behövligt sen jag
köpte den ny 1990.
HN FTT 14.66gr-160m/s
Wasp 14,50gr-172m/s
Milbro Select 14,40gr-163m/s
HN Hollow Point-12.65gr-188m/s
Skjuter mycket med HN HP otroligt nog.
Den funkar väldigt bra ut till 30m då
jag skjuter med öppna riktmedel.
Andra valet får bli Wasp kulorna.
Så ser det ut ock då är det orginal delar i naturligtvis. :)

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 15 nov 2009, 20:04
av robban f
Ok tack tack för en fin presentation där =)
Då kanske 145 m/s med 16 grain inte är så jävla dåligt ändå om den inte heller är "inkörd" allt är ju nytt med främre pisong och allt.

Ska prova en lättare kula vart efter här. mvh Robban

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 16 nov 2009, 22:45
av Bsa_Airsporter
inte varit inne här på ett tag o kunde bara inte låta bli att läsa denna tråd :)
Airsporter mk7 ska inte ligga mer än MAX 150mps med en vanlig 16gr kula. Då går bössan som bäst o håller längst. iaf med Titan fjädrar (vilket är skit enligt mig.)
Jag skulle däremot rekomendera att du monterade en V-mach fjäder isf, finns att köpa i England för just 12ft/ibs bössor. Har själv en i min Airsporter S mkII och vet att dessa skjuter gryymt bra! liten snärtig rekyl precis som originalfjädern men tystare och lite skonsammare för vapnet och sikten.
I en fjäderbössa så kommer du konstigt nog få högre anslagsenergi med en lättare kula.. vet inte riktigt hur det går ihop men.. testa det=) dessa gammla Bsa gillar desutom lite större diameter på kulan, vet inte om JSB tillverkar 5.53 men det e nog vad jag skulle skjutit med i en .22 Bsa isf =) annars så funkar 5.52 bra samt H&N hollow point bra i avstånd upp till 30m.
Om du vill ha lite mer ingående om vapnet i sig så dra iväg ett pm så svarar jag så fort jag kan =)

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 17 nov 2009, 01:01
av robban f
Jo tack jag får prova lite framöver.
Att det blir högre anslagsenergi med lägre vikt på kulan i vissa förstår jag eftersom de antagligen inte orkar med en tyngre kula för att funka optimalt kontra vikt/hastighet, men som sagt ska prova lite olika vikter..skoj skoj =)

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 17 nov 2009, 17:30
av robban f
Bsa_Airsporter skrev:inte varit inne här på ett tag o kunde bara inte låta bli att läsa denna tråd :)
Airsporter mk7 ska inte ligga mer än MAX 150mps med en vanlig 16gr kula. Då går bössan som bäst o håller längst. iaf med Titan fjädrar (vilket är skit enligt mig.)
Jag skulle däremot rekomendera att du monterade en V-mach fjäder isf, finns att köpa i England för just 12ft/ibs bössor. Har själv en i min Airsporter S mkII och vet att dessa skjuter gryymt bra! liten snärtig rekyl precis som originalfjädern men tystare och lite skonsammare för vapnet och sikten.
I en fjäderbössa så kommer du konstigt nog få högre anslagsenergi med en lättare kula.. vet inte riktigt hur det går ihop men.. testa det=) dessa gammla Bsa gillar desutom lite större diameter på kulan, vet inte om JSB tillverkar 5.53 men det e nog vad jag skulle skjutit med i en .22 Bsa isf =) annars så funkar 5.52 bra samt H&N hollow point bra i avstånd upp till 30m.
Om du vill ha lite mer ingående om vapnet i sig så dra iväg ett pm så svarar jag så fort jag kan =)


Ok jag har tagit kontakt med chamblers och presenterat siffrorna där, de tyckte att det var för dåligt och lämnade lite tips på vad det kunde vara, ska kolla upp bössan genomgående igen.

Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 20 nov 2009, 17:29
av robban f
Har ej fått svar från chamblers men jag har provat att montera dit den gamla kolven med gammal oring och vips så producera bössan 165m/s med 16 grain jsb!!!

Slänger med en bild på gamla vs nya kolven
den nya kolven är 3 tiondelar mindre och 7 tiondelar högre än orginal kolven och jag sett slitage på oringen av att den glidit över oringsspåret.För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Bsa airsporter mk7!!!! tuning + krono.

InläggPostat: 21 nov 2009, 14:04
av robban f
Ingen som har några kommentarer angående vikt/mått på kolven mot orginal, någon annan som haft liknande problem.