Sida 1 av 1
Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 18:40
av Oden
Har ett Diana 35 som jag fick när jag var 14(Alltså 27år sedan)Har bössan kvar fortfarande Har bytt fjäder 1g iden börjar bli dax för byte igen.Frågan är alltså vad rekommenderas har orginal tysk fjäder i nu från ca 1990

Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 18:58
av Micke
Hallå oden!
Jag tror inte fjädrar är det kritiska för en bössas prestanda, däremot packningar. De fjädrar man stoppar i luftbössor, påverkas nästan ingenting av användande eller tid. Om du t.ex. jämför med en ventilfjäder i en bil mot hur många gånger du spännt din Diana, kommer man till slutsatsen att fjädrar på luftbössor har helt obetydlig påverkan på hur gamla de är eller hur mycket man skjutit med dem.
Min gamla Diana 75, som haft sina fjädrar sedan den var ny, hade knappt märkbart ihoptryckta fjädrar efter kanske 30 år i bössan.
Jag tror därför att det det är packningar du ska byta, fjädern är inget problem - den har sannolikt samma prestanda i minst 100 år.
/ Micke
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 19:16
av paskina
Vill gärna veta var man köper dom fjädrarna som
håller i 100 år.
Tacksam för svar!
Du menar kanske att om man inte sätter dom
i geväret så funkar dom i 100 år.
Då funkar det säkert.
Men man vill ju använda geväret. Eller hur?
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 19:56
av G0LI4T
Dianas egna fjädrar håller hög kvalitet.
Nu är ju D35an inte Dianas mest välskjutande bössa, men med en ny fjäder och packning
så kommer du garanterat få en betydligt trevligare dam.
Originalfjädrar och delar till Diana, beställer du enklast hos Tommys vapenverkstad.
För att följa länken så måste du registera dig.Han sköter servicen på Diana, och har det mesta på "hyllan".
Jag har skrivit en del om modellen under "Samlar forumet".
viewtopic.php?f=44&t=1823MVH
Golle
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 20:34
av Micke
Hallå igen!
Jag vill bara svara på det där med fjädrar.
Jag tror det är helt onödigt att byta fjädrar i de flesta fall om fjädrarna inte gått av, p.g.a materialfel.
När man belastar en fjäder i en luftbössa, belastar man materialet, men det deformeras inte. Belastningen är vad man kallar för under "sigma undre sträckgräns", det innebär att en fjäder mattas inte, utan har kvar sin ursprungliga styrka och kraft oavsett hur många gången man belastar fjädern, eller hur länge det sker.
Som jag skrev tidigare; tänk dig en ventilfjäder på en bil, den belastas åtskilliga miljoner gånger, och får ibland stå länge under tryck (t.ex. när motorn stängs av med spänd ventilfläder). Men i och med att den aldrig belastas över sigma undre sträckgräns, kommer den att behålla sin längd och kraft.
Går man däremot över denna gräns, får man kvarstående deformationer i metallen.
M.v.h.
/ Micke
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 20:35
av Oden
Tackar för svaren det sitter somsagt Dianas exportfjäder i Bössan håller god pres fortfarande men för mig är det ju min första "riktiga" bössa var ju bland det häftigaste på den tiden det begav sig

Ska ta och börja med packningar
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 20:37
av Micke
Klokt! Dianas originalfjädrar kostar skjortan...
Till en Diana 60/65/66/75 kostar de 700 pix - inga trix.
/ Micke
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 20:46
av Oden
Nä det är inte billigt men man får ju det bästa

Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 20:52
av paskina
Dom fjädrar som jag har bytt har varit avsevärt
kortare än när dom var nya.
Men jag har aldrig köpt en fjäder för 6-7 hundra kronor.
Däremot har jag varit med om fjäderbrott ett antal gånger.
Har aldrig varit med om ett fjäderbrott på en bil trots min ålder.
Vad kan det bero på?
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 21:01
av Oden
Måste då säga som "gammal" bil mek att jag aldrig varit med om ett ventilfjäder brott men massar med fjäderbrott i hjulupphängningen dock aldrig heller ett fjäderbrott i en luftbössa(det blev mycket fjäder där)Dock är hel klart att en 30j fjäder i en Hatsan minskar ca 8cm i längd efter ca 50 skott
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 21:19
av paskina
Ett ventilfjäder i en bil pressas nog inte ihop till max.
Det gör däremot ett luftgevärsfjäder.
Det kanske skiljer på härdning också.
En ventifjäder ska vara "slitstark" ett luftgevärsfjäder
ska lämna mycket effekt under en viss tid.
Det går nog inte att jämföra.
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 21:25
av marhol
paskina skrev:Ett ventilfjäder i en bil pressas nog inte ihop till max.
Det gör däremot ett luftgevärsfjäder.
Det kanske skiljer på härdning också.
En ventifjäder ska vara "slitstark" ett luftgevärsfjäder
ska lämna mycket effekt under en viss tid.
Det går nog inte att jämföra.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 21:28
av Micke
paskina; de fjädrar jag plockade ur min gamla Diana 75:a som garanterat inte någon gjort något år på 30år, var ca 1.5cm kortare är nya (40.5 resp. 42 cm), och då såg främre kolvpackningen ut så här:
För att följa länken så måste du registera dig.
...den bakre var i samma "mint condition".
En viss initial deformation, kanske man får räkna med, men sedan ska de hålla. Får man brott, är det ett rent materialfel vi snackar om.
Ok, 700 pix är vad de kostar för bössorna jag nämnde, men det är inte en fjäder, utan en stor och två mindre (som går i den stora). För en Diana 35 är det bergis billigare.
/ Micke
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 21:42
av marhol
Jag tror inte att du ljuger ang dina fjädrar Micke. Men jag tror inte heller att alla andra som skriver att deras fjädrar har blivit kortare med tiden ljuger. Och varför tror jag inte det då? Jo jag har själv bytat fjädrar ett antal ggr och tydligt sett en viss längdskillnad på ny och gammal fjäder. Jag har även känt ett större motstånd vid uppspänning av bössan efter fjäderbyte.
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 22:07
av Micke
Marhol, javisst är det så (tror jag i alla fall). Jag har för några dagar sedan ett långt snack med en kompis, som vet mycket mer om fjädrar än jag, och det här med fjäderdeformation, härdning och material är grymt komplicerat.
Det finns massor med parametrar som påverkar på olika sätt, och det finns olika sätt och tider att härda fjädrar, och sedan har det givetvis att göra med olika stål och stålblandningar och kvalitet. Vidare kan man "dra" materialet (till nästan brott) innan man härdar det för att på så sätt minska deformationen vid användning.
Kanske var jämförelsen med ventilfjädrar i en bil lite grov, men principen är nog riktig. Jag tror(?) alltså att högkvalitativt stål må deformeras lite i början, men därefter ska det inte deformeras alls om det är härdat för sin användning.
Men sen kan det ju vara lite olika för olika bössor, alltså en 7.5J Diana och en 30J Hatsan (som Oden nämnde), det är liksom lite olika divisioner...
/ Micke
Re: Diana 35

Postat:
03 sep 2009, 22:47
av G0LI4T
Måste sticka in med ett litet svar ang. avmattning av fjädrar.
Jag har ju några kundbössor som jag servat genom åren ..
De fjäderbrott jag stött på har till 90% varit trimfjädrar från TITAN.
Någon enstaka V-Mach FAC.
De övriga har varit fullfartsfjädrar från olika tillverkare ( Även originalfjädrar ).
Pre 92 bössor i FAC fart (Jag servar mest gamla bössor därav nämner jag pre 92) har oftast betydligt ihoptryckta originalfjädrar, men konstigt nog så håller bössan farten ändå.
Oftast är det torkat fett som är boven i dramat när gamla bössor segnat ihop.
En rengöring , omsmörjning och ny läderpackning, brukar ofta räcka.
Som regel brukar jag byta fjäder, när förspänning helt saknas.
MVH
Golle
Re: Diana 35

Postat:
04 sep 2009, 13:56
av mt_knot
Jag har en 35:a och tyckte den gick sådär, köpte en maccarifjäder av Tobbe på Hurricane, nya packningar och fett. Nu går den mycket mjukare och är mer välskjutande, dock inget hastighetsmonster, ligger fortfarande under 10j, men det är det nog inte lätt att få ut mycket hastighet av en Diana 35 ändå. Finns andra bättre bössor om man vill ha hög hastighet.
Ska du plocka isär den så läs noga trådarna på forumen så slipper du leta efter kulorna i avtryckaren och får dessutom dom på plats efteråt utan allt för mycket svordomar

Re: Diana 35

Postat:
04 sep 2009, 14:21
av Oden
Har redan letat efter kulorna engång(på bössan

) så denna gången är jag väll mer försiktig
Re: Diana 35

Postat:
04 sep 2009, 16:11
av paskina
Det brukar kännas på bössan när det är dags
att byta fjäder. Antingen när man bryter pipan
eller om det är en underspännare på spännarmen.
Kan någon ge ett namn på bra fjädrar som håller
spänsten länge. Dom jag har köpt har mattats av
efter hand. Vill fortfarande ha effekt i geväret.
Re: Diana 35

Postat:
07 sep 2009, 10:43
av G0LI4T
Dianas originalfjädrar är mycket bra, håller en livstid... ungefär.
Tommys vapenverkstad.
// Golle
Re: Diana 35

Postat:
07 sep 2009, 13:19
av Bsa_Airsporter
Diana original-fjädrar är riktigt bra, håller länge och är väldigt bra kvalitet.
Annars är kanske en Maccari fjäder att rekomendera
Har sj en 12ft/ibs fjäder från Maccari i min D35 och den skjuter ganska bra nu.
Kan verkligen rekomendera att höra med Hurricane om fjäder till D35

Re: Diana 35

Postat:
07 sep 2009, 13:58
av Oden
Trodde inte det fanns Maccari fjädrar till dom det ska kollas upp

Re: Diana 35

Postat:
07 sep 2009, 14:05
av Gamo Magnum .177
paskina skrev:Ett ventilfjäder i en bil pressas nog inte ihop till max.
Det gör däremot ett luftgevärsfjäder.
Det kanske skiljer på härdning också.
En ventifjäder ska vara "slitstark" ett luftgevärsfjäder
ska lämna mycket effekt under en viss tid.
Det går nog inte att jämföra.
Jag känner mig ganska säker på att en ventilfjäder i en bil pressas mer ihop än en luftgevärsfjäder och flergånger
Re: Diana 35

Postat:
07 sep 2009, 14:17
av Oden
Anledningen till fjäder byte är väll kanske inget jag stoltserar med.Bössan stod uppspänd i 2veckor i vapenskåpet(dock oladdad)kommer troligen inte hända igen

Så om fjädern skulle vara opåverkad av det måste de vara något alldeles i Hästväg