Sida 1 av 2

Diana 50

InläggPostat: 03 maj 2008, 22:04
av öberg
Fick ett Diana 50 idag :-)
Men vet inte om det är värt att jaga rätt på alla delar som saknas?
Spännarmen, främre kolvbult, varbygel m. skruv, plåten som skall ligga över pipa och mot cyl, bägge justerskruvarna avtryckarn. :cry:
Men det verkar vara en skön bössa.........
Får leta och se vad man kan hitta och om det är ekonomiskt försvarbart.

InläggPostat: 03 maj 2008, 22:34
av Silwer
Jises!

De är inget speciellt värda, en mycket gammal modell som jag sett massor av, dock skaplig kraft i bra sick, men inte ens i närheten av den BSA superstar jag hade och min kompis hade en Diana m/50.

Men du kanske fick den billigt.

Annars får jag nog ge bottenapp på den där.

InläggPostat: 03 maj 2008, 22:39
av öberg
Svårt och pruta på gratis!!!

:smt040

Så billigt var det väl antager jag :smt061

InläggPostat: 03 maj 2008, 22:50
av G0LI4T
D50n är en kult bössa, spar den...

Dom går dyrt på Tradera. (2 st ute nu.)
Delar är alltid eftertraktade, om du inte vill behålla den.

Min tex saknar orginalsikte.

De e mycke twang i D50, och den är inte lättskjuten, men faan va ball den är... ;)

InläggPostat: 03 maj 2008, 22:59
av öberg
Synd att man inte vet vilken M 50 det är som ligger på 905:- (tradera)
Min har lång kolv som fan..........

InläggPostat: 03 maj 2008, 23:07
av öberg
En dålig bild på skrället!

För att följa länken så måste du registera dig.


InläggPostat: 03 maj 2008, 23:09
av G0LI4T
ser din ut så här ?

För att följa länken så måste du registera dig.



Då är det en 70-80 talare

den tidigare modellen hade annan bakkappa och saknade kundstöd.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=756

InläggPostat: 03 maj 2008, 23:14
av öberg
Min har simplare kolv och en bakkappa som e röd/orange kindstöd finns men inte så markant som på din!

InläggPostat: 03 maj 2008, 23:20
av G0LI4T
Låter som en 60 talare :)

SPARA !!

Dessa brukar vara i uselt skick, så lägg den i malpåse och leta delar.
Är blåneringen bra så har du gjort ett fynd.

Grattis.

InläggPostat: 03 maj 2008, 23:25
av öberg
Renoverigssats finns på Vildmarkscity såg jag.
475 riksdaler men behöver nog finna övriga delar först.

InläggPostat: 07 maj 2008, 22:24
av G0LI4T
Min 50a , skjuter nu mera väldigt jämt och bra, men vilket twwwang alltså. LOL

Efter lite omtanke så har den fått liv igen.

orginalfjädern va helt ok, så jag lämnade den i, och lika så packningen.

lite oljebad för packningen och lite rengöring kan göra underverk.
Att pipan är rak hjälper ju till lite de med :wink:

InläggPostat: 08 maj 2008, 06:41
av öberg
Ja Silwer o golle den käkar inte bröd där den står!
Skall spara och spana efter delar alt en hel bössa.
Om inte annat så kanske man kan byta till sig något annat vad det lider?
För vem vet vad månen såg och kommer ihåg?¿? :smt069

InläggPostat: 08 maj 2008, 13:06
av Ulf
Tommys Vapenverkstad lär ha massor av delar till b.la Diana

För att följa länken så måste du registera dig.


InläggPostat: 08 maj 2008, 13:27
av öberg
Tackar!
Har slängt iväg en förfrågan.

InläggPostat: 08 maj 2008, 14:46
av öberg
Måste rekomendera http://www.tommysvapenverkstad.se/
Mycket snabb service :-)

Men tror att bössan blir en reservdelsbössa.
Han hade allt utom främre kolvbult.
Och den totala kostnaden exl frakt 1248:-
Längre fram kanske men nja!

InläggPostat: 08 maj 2008, 14:57
av G0LI4T
Ja de lät som om de vart en hel del delar i inköpslistan.

Ta de lugnt så dyker det säkert upp nått annat projekt till rätt pris.

Tror jag sla slå dom en signal ang. varbygel till mitt D15

InläggPostat: 08 maj 2008, 15:02
av öberg
Jag maila och fick svar på nolltid! fast telefon e ju trevligare.
Det var spännarmen som var dyr 901:- en varbygel 118:-

InläggPostat: 18 aug 2008, 14:26
av scratch
Tänkte att jag skulle fortsätta på denna tråden om Diana 50. Jag kanske skulle ha börjat en ny tråd men ni får väl kanske flytta det om ni tycker att detta hamnar fel.

Har varit utan min Cyclone nu i runt en månad så jag har börjat bli jädrigt rastlös! Gick hem till farsan och snodde hans Diana 50, men jag upptäckte då skrället har legat oanvändt i runt 10 år att skottladdningsmekanismen (eller vad man nu kallar prylen man stoppar ned diabolerna i) hade låst sig av kanske lite rost eller skit. Går detta att smörja med fem56 eller är detta achtung och verboten?

InläggPostat: 18 aug 2008, 17:09
av öberg
Jag hade nog kört med rostlösningsolja ala 5,56 som du nämner.

InläggPostat: 18 aug 2008, 17:14
av scratch
öberg skrev:Jag hade nog kört med rostlösningsolja ala 5,56 som du nämner.


Låter fint då skall jag smörja skrället. Skall bli kul att se hur den skjuter efter en så där 10 års stilla liggande...kanske egentligen behövs en totalrenovering med smörjning av alla fjädrar osv....inte direkt min bästa gren då jag aldrig gjort något sådant.
skall återkomma med resultat :-)

InläggPostat: 20 aug 2008, 22:42
av scratch
5-56 gjorde susen kan jag meddela. Nu öppnas den fint. Jädra mirakelkur det där. Förrut så kunde jag nästan hänga hela min tyngd på utan att den rörde sig och nu glider den upp hur lätt som helst.

Desvärre så dieslade den när jag sköt med den. så jag antar att jag får försöka öppna den och göra rent invändigt. Såg att progunner sålde nya pistongpackningar...är sånt där bra att byta?

InläggPostat: 21 aug 2008, 03:49
av G0LI4T
Har du sprutat 5-56 i laddhålet kommer der ryka ett bra tag,
läderpackningen lär ha sugit åt sig så mycke den kunde...

skruva loss "laddbulten" istället, och smörj upp den med lite vapenfett.
Händer lätt att den fastnar av torkat fett.

Jag har en D50 från 78 som är helt orginal.
Den hade stått i drygt 20 år utan att avlåssat ett skott.

lite symaskinsolja och den funkar lika bra som när jag använde den på 80 talet

Trodde den skulle vara "slö", men den ligger på 195 m/s som är i princip va Diana säger att den skulle göra.

Så flyger det inte torkade packningar ur pipan så testa att smörja upp den innan du börjar handla nya delar ;)

InläggPostat: 21 aug 2008, 13:52
av scratch
G0LI4T skrev:Har du sprutat 5-56 i laddhålet kommer der ryka ett bra tag,
läderpackningen lär ha sugit åt sig så mycke den kunde...

skruva loss "laddbulten" istället, och smörj upp den med lite vapenfett.
Händer lätt att den fastnar av torkat fett.



Yupp det blev 5-56 ned i laddhålet. Den satt som sten så jag såg inget annat val..kanske var dumt gjort. Men jag skall ta och skruva ut den och göra rent den och smörja med vanligt vapenfett och se om dieslingen kvarstår. Men från vad jag har för mig när jag var liten så dieslade den nog då med. Efter ett skott då man vred upp "laddhålet så brukade det ryka...

tack för tipset :-)

InläggPostat: 23 aug 2008, 22:18
av scratch
Tänkte nu att jag skulle byta ut innandömmet på geväret med nya packningar, fjäderpinne och fjäder.
Jag tänkte höra när man gör rent efter gammalt fett...funkar det med aceton eller skall man använda något annat?

En annan fråga... om man byter fjäder, bör man gå på maccaris fjäder för diana50 eller den sk "trimfjädern" från diana...har nämligen inte hittat någon "standard fjäder" men klart man kanske kan klippa till den själv med bult sax men då förstör man väl ändarna? :?:

InläggPostat: 23 aug 2008, 23:12
av öberg
Jag kör med T-RÖD lagom starkt tycker jag + jobbet "sponsrar" med det :-)
Många kör med Maraccifjäder i 10 joule och då får dom klippa av den för och klara joulekravet.