Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
bredberg skrev:Ja det är rätt att mesta ljudet kommer från pistongen - mekaniken alltså. Undra om det går att få bort eller dämpa ner det på nåt bra sätt - nån som vet? Sitter en Vortex gaspistong i min bössa.
Sitter det en liten 20 mm - 1/2 tums gänga längst fram på din pipa ???bredberg skrev:Finns det nån här som har lyckats få en QE pipa i stort sett ljudlös?
Tog ut det som var där och det var ju bara 4 delar + 2 tygstycken. Tänkte om man kan lägga dit 1-2 brickor med hål i för att dämpa ljudet ännu mer.
Mest en rolig grej att fundera på och testa lite. Har en Hatsan 87 i 10 J så det är inte tal om att öka effekten lr nåt bara att få en nästintill ljudlös bössa förutom att pistongen kommer höras. Skjuter en del här i samhället på baksidan och vill störa grannarna så lite det går. Har nån grejat med nåt sånt?
Jag byggde en smal avlång låda och la in ett täcke i botten så skruvade på 2 stycken lite breda pappers klämmor i framkant på lådan där satte jag fast tavlorna det funkade skitbraMarsi skrev:Finns risk att den ökar ljudet. På min cz minskade ljudnivån rejält när man tog bort plastbiten därframme som fungerade som megafon.
Jag skjuter också hemma med s510. Den hade inga bafflar i från början, men det gjorde ingen större skillnad att peta i dem, från minnet kan jag inte säga om det minskat. Möjligt att det ändras vid högre effekt än 10j.
Det som låter mest är annars träffen som jag dämpat genom att skjuta mot packat tyg.
jerico skrev:Jag har en hatsan fjäderpangare med gasfjäder och det är inte något precisions bygge. Pistongen är glapp och skramlar i bakkant. Det du kan göra är att lägga teflon i bakkant på pistongen för att minska glappet. Det tystar bössan en hel del och bättrar på träffbilden. Jag lyckades få tag på en bit teflonremsa jag lindade runt bakkant och slipade till rätt passform. Tyvärr kan jag inte komma över mer....
Edit:
För att följa länken så måste du registera dig.
Borde funka
Marsi skrev:Finns risk att den ökar ljudet. På min cz minskade ljudnivån rejält när man tog bort plastbiten därframme som fungerade som megafon.
Jag skjuter också hemma med s510. Den hade inga bafflar i från början, men det gjorde ingen större skillnad att peta i dem, från minnet kan jag inte säga om det minskat. Möjligt att det ändras vid högre effekt än 10j.
Det som låter mest är annars träffen som jag dämpat genom att skjuta mot packat tyg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster