Sida 1 av 1

Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 15:40
av bonemala
Någon som kan rekomendera ett tuning kit till HW97K cal22?
Tanken är att öka skjutbart avstånd med god precision och jag är medveten om att det troligen kommer krävas licens.
Mvh Mikael

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 15:58
av Air
Egentillverkad PET sleve.

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 16:52
av Silwer
Det finns ju färdiga kit för HW att köpa, ibland undrar man varför de inte monterat nåt liknande direkt.

Där har AA en fördel, de är klarar direkt, HW ska alltid hålla på med det här, men såklart finns det pengar i det, vapnet är billigare som den är från HW men modifierad med kit så är man ändå där uppe med AA TX200.

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 17:04
av MrRotor
Jag skaffade ett Tinbum Tuningkit till min HW97K och tillverkade en egen PET-sleeve (av en PET-flaska) samtidigt.
Är väldigt nöjd. Inget twangande och mycket bra precision. Fullt möjligt att komplettera med kraftigare fjäder om man önskar ta licens också.

Sammanfattning från min tuning -->
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=18300

Här hittar du kitet
För att följa länken så måste du registera dig.



Finns givetvis andra varianter om man vill, men detta var väldigt prisvärt.

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 17:06
av Air
Ser som vanligt ingen anledning att köpa något tuningkit till HW med en
helt ny inredning i form av fjäder styrningar kolvtätning.
Det ser liksom inte förjävligt ut inuti en HW från början det är lite skrammel
från fjädern kan man tycka.På en del modeller har de sleve för fjädern men
i metall så låter ändå lite.
Ska man köpa en AA här hemma så är de mycket dyrare så pass att man kanska kan
fråga sig om man får så mycket mer för de pengarna.
Så egentillverkad PET sleve bara mitt råd välj själv.

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 17:14
av Silwer
Air: tja just man får bedömma det, men med kit är det ofta uppe i vad TX200an kostar.
DE är dyrare för att de har en del saker HW inte har helt enkelt, men känner man at det kvittar så varför bry sig, som du säger en original HW är inte skit på nåt sätt.

När det gäller de som vill modifiera dem undrar jag ofta över varför om de köpte n HW97 inte köpte en AA TX200, kanske många ser tyskt som bättre?

Lustigt nog UK landet som förlorade liksom vi alla fordontillverkning på nolltid och strejkat til vansinne, en sak kan de och det är att bygga luftvapen, mycket för deras tradition.
Dock har den ofta varit för jakt, de tyska för målskytte vilket vi ju ser på tävlingsvapnen för 10m match från Tyskland tex.

nåväl de här är i många fall liknade, så pass har det blivit just med fjädervapnen, HW var tidigt stor i FT i UK med HW77, som svar kom AA med TX200 för samma sak, med lite extra pålägg.

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 17:17
av Henno3
Tinbum Tuning.

Har det i en äldre HW77, dock <10 joule, men det funkar riktigt bra.

För att följa länken så måste du registera dig.



....Oopps, såg nu att det redan var rekommenderat....

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 17:28
av börne
Silwer skrev:När det gäller de som vill modifiera dem undrar jag ofta över varför om de köpte n HW97 inte köpte en AA TX200, kanske många ser tyskt som bättre?

Bara stockarna i valnöt & finishen på dessa & på systemet är ju enligt mig värt ett par tusenlappar extra mot HW tycker jag personligen! Sen gillar jag även AA's CD trycke mer än HW's rekord!

Men jag är ju knappast opartisk :lol:

Jag har ett Tinbum kit till min TX som användes då den gick i 10J med shortstrokepistong, men jag tycker att dom styrningarna var lite för glappa, lite tightare hade inte gjort nåt! Men hade inget problem med den på nåt sätt, mest att en tight passform ger mindre risk för skrammel!

Re: Optimera

InläggPostat: 22 jan 2019, 22:09
av Wippler
Jag köpte även tinbum & gjorde egen Pet sleve till min hw50.

Det funkar kanon tycker jag, går mjukt & fint. Inte det minsta skrammel vid avfyrning.

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 16:57
av bonemala
Någon som har Vortek eller V mach.

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 17:11
av börne
bonemala skrev:Någon som har Vortek eller V mach.

Japp... kör med ett Vortek 16J kit i min TX200 nu, dom fungerar kanon, gillar deras o-ringspackning till AA TX :thumbupp:

Den packningen vet jag dock inte om man får till en HW som TS frågar om, tror inte det!

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 17:22
av Kapten Kamin
Tänk på att det blir licensplikt över 10 J.!
Även på "fin-bössor"! :smt052

:Hughug:

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 18:10
av börne
Kapten Kamin skrev:Tänk på att det blir licensplikt över 10 J.!
Även på "fin-bössor"! :smt052

:Hughug:

Du menar en sån här :lol:
Bild

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 18:37
av Batistuta
bonemala skrev:Någon som har Vortek eller V mach.

Jag har V mach fjäder och styrningar till min HW97, enda skillnaden från Vortek som jag kan utröna är att V-mach fjädern håller längre. Möjligen att Vortek har mer tight inpassning i sina grejor. Jag har haft båda som du förstår.

Valet än så länge är V mach eftersom fjädern håller betydligt längre. Kanske 5-6k för Vortek och 10 k för V machen. Mina har gått i 16 joule alltid.

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 21:01
av dagevert
Kapten Kamin skrev:Tänk på att det blir licensplikt över 10 J.!
Även på "fin-bössor"! :smt052

:Hughug:
'

Inte i Nårje!!! :lol: :Thumbupp: :Hughug: :smt016

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 21:20
av Kapten Kamin
dagevert skrev:
Kapten Kamin skrev:Tänk på att det blir licensplikt över 10 J.!
Även på "fin-bössor"! :smt052

:Hughug:
'

Inte i Nårje!!! :lol: :Thumbupp: :Hughug: :smt016

Jo, om det är en fin-bössa i .22 :lol:

Re: Optimera

InläggPostat: 23 jan 2019, 21:33
av dagevert
Kapten Kamin skrev:Jo, om det är en fin-bössa i .22 :lol:


Inte om man kjøpt den før 1.juli 2009 :wink: :Thumbupp: :smt021

Re: Optimera

InläggPostat: 25 jan 2019, 20:52
av bonemala
Varför sitter det brickor och en vikt i pistongen och behövs de vid en kraftigare fjäder. Bössan är 7.5j tyskinport.

Re: Optimera

InläggPostat: 26 jan 2019, 09:44
av dagevert
Vanskelig å vite hva de tenker på fabrikken, men ofte er stempelvekten tilpasset effektuttaket, for å sikre at stempelet ikke "spretter" på luftputen som bremser opp stempelbevegelsen.
Skiver foran fjæra er også en måte å redusere friksjon mellom stempelet og fjærens rotasjon.

Om du skal installere "tuning-kit" kan det hende at skiver og vekter må fjernes fra stempelet.

Re: Optimera

InläggPostat: 26 jan 2019, 15:46
av bonemala
Hittade detta kit på vorteks sida. HW97-PG2 SHO-Tune Kit
Någon som provat och vad står SHO för?