Webley Patriot Tråden

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Webley Patriot .177

Inläggav Springer 13 dec 2012, 21:01

Säljaren måste mena på att bössan är ny i kartong, han utlovar ju fulla garantier på vapnet.
Tillverkningsår på denna kan ju med all rimlighet inte vara senare än 2006.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Silwer 14 dec 2012, 06:41

Kan ju ha legat på nåt lager eller nåt.
Om de är UK tillverkad så är den ju rätt gammal även som ny idag.
Men ok inget är oäjligt, Tomaz hittade en ny fwb300s i kartong, en annan kille en AA Mistral helt ny och den var ju som nyast 91.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Laredo 14 dec 2012, 09:26

Jag skaffade ett användarnamn på egun, funderar på att bjuda på bössan... Hur är Patrioten att hålla i, är den lika klumpig som Hatsan 135 (som jag förmodar är en kopia) ?
Laredo

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Inläggav Silwer 14 dec 2012, 10:25

Ja det är en stor åra både i format och vikt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Springer 14 dec 2012, 17:59

Jag ser att du lagt några bud Laredo.
Det är lång tid kvar på budgivningen men jag håller tummarna för att den stannar på en nivå som känns OK för dig och att du ror hem "åran" om du ursäktar den dåliga ordvitsen. :lol:

Precis som Silwer skriver så är det en stor bössa men när man lägger an den så känns allt sååå jäkla gött och detaljarbetet håller en hög nivå. Känns väldigt solid helt enkelt.

Att skjuta en magnumbössa med god precision är väl lite av en utmaning men jag gillar utmaningar och därmed kraftiga fjäderbössor.
Hittar man bara rätta greppet/skjuttekniken så är det skitkul helt enkelt.

Som alla förstår så kan man inte jämföra precision & kraft med de bästa PCP-bössorna men för mig är inte det en rättvis jämförelse, det är olika skapelser helt enkelt.
En Patriot från Birmingham i ,25 är dock en mäktig fjäderpang inget snack om saken. :Drool:
Senast redigerad av Springer 14 dec 2012, 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Springer

Inläggav Oden 14 dec 2012, 18:15

Laredo skrev:Jag skaffade ett användarnamn på egun, funderar på att bjuda på bössan... Hur är Patrioten att hålla i, är den lika klumpig som Hatsan 135 (som jag förmodar är en kopia) ?

Det är som Silwer säger. Det är är ett riktigt "AS" men det du ev. förlorar på gentemot tex Hatsan 125 i pris tar du lätt tillbaka i genuin riktigt U.K känsla. Har själv haft en H135 sp som var en riktig trevlig bössa med god precision,men det går inte jämföra mot en Patriot. 5 papp skulle jag gladeligen ge för en .25a. Men jag är ju så ohyggligt gammal :wink: så jag är lite tveksam att bjuda i Fatherland.
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Oden 14 dec 2012, 20:12

novisen skrev:
Oden skrev:Nja jag var ute idag och använde då Milbro TR 14,3gr en egentligen för lätt kula för denna bössa,men då låg den på stadiga 300-305m/s och det ger ju ca 42j. :arrow: Måtte jag bara få tag på en .25a innan Silwer :cheeRs: :wink:

Oden, har du sett denna?
För att följa länken så måste du registera dig.

Köp den och sälj din ,22 till mig :arrow:

Nä mycket vill ha mer :wink: F*n vet hur det gick till men jag lyckades registrera mig på EGun och hoppas om jag får problem, att det finns folk här som kan Tyska bättre än mig och Google Translate. Den ska jag ha :)
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Springer 14 dec 2012, 20:21

Haha,jag håller på "Team Luftvapen.Info" i kampen mot tyskarna om denna pärla. :Thumbupp: :cheeRs:
Ro hem åran nu boys :arrow:
Användarvisningsbild
Springer

Inläggav Nitro 14 dec 2012, 20:50

Ojojoj! Det var en tjusig ådra. Splinkans ny, det måste va ovanligt.
Oden låg på 200,99 euro. Den måste stiga kraftigt i pris mot slutet, men man vet ju aldrig.
Jag slår också ett slag för att den ska hamna i rätt händer och inte hos tyskarna.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Oden 15 dec 2012, 12:00

Kan bara tillägga att jag har varit i kontakt med säljaren,tydligen någon slags firma, men frakten hit till Svedala blir 148 euro. inte direkt billigt.... :-(
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav losdrivare 15 dec 2012, 12:50

Mm, vissa envisas med att anlita vapenkurir även för luftvapen. Andra skickar med tyska posten för 25 Euro, men då är det som att skicka med brev här hemma - inget ansvar och ingen försäkring täcker ifall det skulle bli skadat eller borttappat.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Springer 15 dec 2012, 13:05

Det var märkligt att man envisas med så dyr fraktform. För mina två bössor har det handlat om cirka 30 Euro per tillfälle. Surt som fasen att måsta bränna så mycket pengar bara på frakten.
Användarvisningsbild
Springer

Inläggav Nitro 15 dec 2012, 17:00

Oden skrev:Kan bara tillägga att jag har varit i kontakt med säljaren,tydligen någon slags firma, men frakten hit till Svedala blir 148 euro. inte direkt billigt.... :-(

Det kan jag inte förstå varför frakten kostar så mycket, Det är lika mycket som jag fick betala för frakten för min vedpanna som skickades från Tjeckien.
Jag köpte en FWB från Tyskland av en privatperson och den frakten via DHL (tror jag att det skulle va) skulle kosta 25 euro.
Det verkar som att det är någon som tjänar en massa pengar på frakten.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Oden 24 dec 2012, 12:40

Jag får tacka min lyckoruna :wink: för att jag blev överbjuden på denna. Jag hade aldrig fått hem denna då det låg licens på den i Tyskland och det krävdes någon form av exportlicens för att få den skickad. Alltså summan av kardemumman är att läsa ALL text först. Men jakten går vidare. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Springer 24 dec 2012, 15:41

Ooohhh....du såg aldrig min kommentar på sidan två i den här tråden om att det var en licensbössa och att det troligen skulle hålla ner priset en aning på den? :shock:
I så fall får jag hålla med dig om att det var bra att någon bjöd över dig....även fast det var en makalöst fin bössa. :)
God Jul i vilket fall som helst. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Springer

Inläggav Springer 21 jan 2013, 03:25

Lite uppdatering vad gäller min Patriot ,177 och fjädrar.
Blev lite nyfiken på en Titan XS fjäder efter Odens kommentar om farten i hans ,22.
Beställde hem och monterade....herre min skapare vilket fjädertwang det blev. :shock:
Orkade bara skjuta lite i kronografen med 9,5 grains Dynamic TM1 för att få lite siffror innan jag ledsnade på att bössan kändes som att hålla i en stor stämgaffel :x
Farten blev bra precis 300 mps så visst blir det mer fart med Titanfjädern men inget för mig när det twangar så infernaliskt.
Går säkert att minska twanget om man tillverkar ny fjäderguide men det fanns ju inget twang med den lite klenare fjädern från Chambers så jag blev nyfiken på om det fanns andra fjäderalternativ som kan ge bra fart utan en massa twang med original styrningar i bössan.
Jag har köpt en massa bra saker från ARH på kort tid nu och hittade en fjäder i hans sortiment som verkade intressant.
Yttermåttet på fjädern verkade vara en rysare vad gällde passformen i pistongen men eftersom priset inte var astronomiskt så blev nyfikenheten för stor och fjädern beställdes :)
Jag monterade den nya fjädern i fredags och passformen blev mycket riktigt tight i pistongen och OK på fjäderguiden.
Provspände bössan några gånger nästan till upphaket för att känna så det inte kärvade någonstans men det kändes bara mjukt och fint men givetvis en morsk fjäder som höll emot så förväntningen om twangfri bössa ökade :-P
Jag sköt den i kronografen i lördags och twanget var borta :Thumbupp:
Rekylen finns där men det är en mycket kort och distinkt shoot cycle, det är ju svårt att trolla bort rekylen i en kraftig fjäderbössa :-)
Siffrorna med ARH-fjädern?
310 mps med 9,5 grains Dynamic TM1 så med tanke på att det bara gått 50-60 skott genom bössan sedan en ganska tight ARH Tesla Seal monterades är det väl bara att mata igenom en ask diaboler eller två och kolla vart bössan stabiliserar sig :thumbupp:
Användarvisningsbild
Springer

Inläggav Silwer 21 jan 2013, 04:07

Titanfjäder hade du kunnat fått varningar om tidigare, jag har provat demi flera bössor, alltid twang, inte alltid högre effekt än den ostrypta fjädern och kortare livslängd eller fjäderbrott.

Vet att vissa har haft positiva erfarenheter, men jag vill aldrig mer ha en sån fjäder tack, det enda sämre skit jag provat är OX fyrkantsfjäder, nån jävel som trodde han var skitkul när han kom upp med det eländet, skräp.

Förargande dåligt skit, förstör hela bössan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav dagevert 21 jan 2013, 10:15

Silwer skrev:Titanfjäder hade du kunnat fått varningar om tidigare, jag har provat demi flera bössor, alltid twang, inte alltid högre effekt än den ostrypta fjädern och kortare livslängd eller fjäderbrott.

Vet att vissa har haft positiva erfarenheter, men jag vill aldrig mer ha en sån fjäder tack, det enda sämre skit jag provat är OX fyrkantsfjäder, nån jävel som trodde han var skitkul när han kom upp med det eländet, skräp.

Nøkkelen, som mange ikke forholder seg til, er gode tilpassede fjærstyringer. Med gode styringer, gode pakninger, og om du er villig til å kappe fjæren litt,kan nok både OX og Titan fungere godt og lenge i ganske mange børser. Har selv god erfaring med Titan i BSA supersport.
For mange luftgevær ;-)
dagevert

Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Inläggav thsu69 21 jan 2013, 10:20

Med rätt styrningar fungerar Titan helt ok :thumbupp:
Kvaliteten är mkt bättre än ryktet säger.
Har bra erfarenheter av dom ialf.

dagevert skrev:
Silwer skrev:Titanfjäder hade du kunnat fått varningar om tidigare, jag har provat demi flera bössor, alltid twang, inte alltid högre effekt än den ostrypta fjädern och kortare livslängd eller fjäderbrott.

Nøkkelen, som mange ikke forholder seg til, er gode tilpassede fjærstyringer. Med gode styringer, gode pakninger, og om du er villig til å kappe fjæren litt,kan nok både OX og Titan fungere godt og lenge i ganske mange børser. Har selv god erfaring med Titan i BSA supersport.
thsu69

Inläggav Silwer 21 jan 2013, 10:41

Har som sagt inte provat sämre och vil inte ha fler av dem, jag tror bara de tillverkas på längd utan nån tanke exakt vad de är för, billigt och snabbt, och inget för mig.
De erbjuds som ersättningsfjädrar för många äldre bössor, dvs i stället för fullfartsfjädern, skryt om hur bra den är sen slut.
Vem bygger om nåt annat bara för att ha de där eländes skräpet i, nya guider va på El Gamon, vanligt folk köper dem typ.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Oden 15 feb 2013, 18:26

För att jag ska kunna vara med i tråden som jag startade kände jag mig tvungen att försöka fixa en ny .177a i 10j. Nu blev det kanske inte som jag tänkt mig utan jag kom hem med 2 Patriot .177or ist

Det är de båda utan kikare, båda stockar hade lite förvaringsmärke men det är inget man inte kan överleva alt rätta till, hitta en licensfri .25 till rätt pris har jag inte lyckats med än. I båda dessa bössor sitter det Hämmerlifjädra som ger en utg hast på ganska exakt 200m/10j direkt drop in men locktimen som det har skrivits om innan här i tråden blir milt sagt låååååååååååååång :wink: Med original grejer i är det inte mycket att klaga på vad gäller vare sig farten lr locktime. Givetvis är det Pre-Turk bössor. Får nog fira med en folköl ikväll :cheeRs:
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav gubbe 15 feb 2013, 18:32

Oden skrev: utan jag kom hem med 2 Patriot .177or ist

Du är otrolig. :-) .. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Springer 16 feb 2013, 17:04

Haahhhaha.
Blåblodige Oden slår till igen :)
Jag kan ju inte klaga på inköpet heller då jag gillar min Patriot skarpt :thumbupp:
Användarvisningsbild
Springer

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Oden 01 mar 2013, 23:57

Jag tog mig friheten att döpa om denna tråden till Patriot tråden ist. Har ju köpt en till och denna gången var det ju Top of the line s.a.s. En .25a. Jag började skjuta den omg i chronon och fick en smärre chock :-( första kulan som f.ö var Gamo Hunter 21gr låg på 210m/s. Men jag märkte ganska snabbt att hastigheten steg för varje skott jag sköt och när mörkret kom var jag uppe i 236m/s alltså ca38j. Nu undrara jag lite, enl uppgift ska en Patriot .25an göra 250m/s .22 280m/s och .177 356 m/s men är det med Webley som med de flesta andra tillverkare att det är med någon lätt kula? Min .22a ligger som ska leverera ca 280m/s ligger på 305m/s med crosman 14,3g=43j detta är dock med Titanfjäder :thumbner: mina .177:or ligger på runt 350m/s med nominella kulor alltså 7,5gr. Ska det vara möjligt att få bössorna att gå fortare än vad tillverkaren anger i FAC när det gäller fullfarts bössor på riktigt utan att börja krabba med transferport Odyl? Detta är ju inte några lågbudget bössor och Webley hade väll knappt något intresse av att gå ut med "förlåga" siffror. En liten bild på Familjen är ju heller aldrig fel :cheeRs:

Användarvisningsbild
Oden

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 02 mar 2013, 00:25

Ärligt hypen Gamo och Hatsan använder sigvav var aldrig av samma intresse i Europa, visst var det kanske lite lättare diaboler de sköt med, men över lag hade de heller ingen nöd i att överdriva nåt.

Det är långe sedan det där,det ljögs varken om min Eclipseeller BSA superstar, de mätte man senare till omkring uppgivna data.

Välden ändrade sig med datorer mm, sifferkrigen som finns inom alla områden, om de stämmer utan specialfall eller nån påhittad uträkning betyder inget bara man kan uppge nån imponerande fps siffra sen, funktion, äh siffror.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

FöregåendeNästa

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |