Vad tror ni om Ettes teori?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad tror ni om Ettes teori?

Inläggav Patrik 26 jul 2008, 18:39

För att följa länken så måste du registera dig.

Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav gösen 26 jul 2008, 18:49

Detta har dryftats på ett annat luftvapenforum och där kom man fram till att det var OK 8)
Själv är jag lite tveksam...
Användarvisningsbild
gösen

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 26 jul 2008, 19:59

Jag har ingen pejling på lagen, men vad det står är att det gäller "skyddsjakt", alltså något som bara får bedrivas av Skyddsjägare. Är man inte sådan får man inte skjuta på något utanför en skjutbana.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Patrik 26 jul 2008, 20:48

Micke skrev:Jag har ingen pejling på lagen, men vad det står är att det gäller "skyddsjakt", alltså något som bara får bedrivas av Skyddsjägare. Är man inte sådan får man inte skjuta på något utanför en skjutbana.

/ Micke

Självklart :-)
Ville bara visa hur folk kan tänka :shock:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav gösen 26 jul 2008, 20:59

Frågan borde kanske vara om får bedriva skyddsjakt med en sån bössa?
Finns det några skyddsjäggare här på forumet som kan beskriva hur ett sånt tillstånd kommer till?
Är det nån slags licens? Vad krävs mer en en uppdragsgivare?
Vad jag förstått går det att få skyddsjaktlicens för +10J luftvapen, men måste vapnet redovisas innan själva skyddsjaktillståndet utfärdas?
Många frågor blev det :-)
Användarvisningsbild
gösen

Inläggav Micke 26 jul 2008, 21:50

Gösen: Det var så här i detta forum för några veckor sedan - de som känner till reglerna för skyddsjakt ruttnade ur på alla dumfrågor, och jag har full förståelse för detta. De har nu ett eget forum som heter "Skyddsjakt" där bara de med sådan behörighet har tillträde.
Frågor av typen; jag vill skjuta måsar, råttor, skator, lapplisor, o.s.v. är p.g.a sin dumma natur halvt bannlysta i detta forum. Är man skyddsjägare vet man vad som gäller, men jag är inte en av dessa, men vet att man inte får skjuta på något oavsett vad man har för vapen. Är man Skyddsjägare vet man vad som gäller, är man det inte - skytteklubbar och skjutbanor.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Commando2008 26 jul 2008, 22:50

Är det fortfarande OK att ställa frågor om begreppet skyddsjakt? Bara fråga om begreppet? :oops:

Om jag har behovet, jägarexamen, vapnet + licens samt äger fastigheten (jaktmarken), behöver jag då verkligen ansöka om någon form att skyddsjaktstillstånd (dvs för att få kalla mig skyddsjägare)? Uppfylls inte tidigare nämnda kriterium får man väl inte ens jaktlicens på luftvapnen?

Jag har själv jägarexamen samt jaktlicens på krutvapen som tyvärr inte känns lämpliga i sammanhanget.
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav Micke 26 jul 2008, 23:14

Hoppas du inte frågar mig...jag vet lika lite om dessa frågor som om knyppling...

Man får väl fråga de som är skyddsjägare...men de är ju lite 'upplåsta' i sitt forum...

Kanske finns det läge för ett forum om "Jakt med luftvapen", eller så...frågor om vad som är tillåtet eller ej...med licens, jägarexamen...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav G0LI4T 27 jul 2008, 02:51

Commando2008 skrev:Är det fortfarande OK att ställa frågor om begreppet skyddsjakt? Bara fråga om begreppet? :oops:

Om jag har behovet, jägarexamen, vapnet + licens samt äger fastigheten (jaktmarken), behöver jag då verkligen ansöka om någon form att skyddsjaktstillstånd (dvs för att få kalla mig skyddsjägare)? Uppfylls inte tidigare nämnda kriterium får man väl inte ens jaktlicens på luftvapnen?

Jag har själv jägarexamen samt jaktlicens på krutvapen som tyvärr inte känns lämpliga i sammanhanget.

Om du vill ha mer vetskap om skyddsjakt så ställer du förslagsvis frågan direkt till en skyddsjaktsjägare.
De flesta skyddsjaktjägarna är även aktiva jägare med krutvapen.
Enklast är då att besöka ett av alla jaktforum, som inriktat sig på jakt.

Detta är ju ett luftvapen forum, och forumets inriktning är just luftvapen, inte jakt.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Phonta 27 jul 2008, 06:46

Upplysningsvis !!!

All jakt med luftvapen är i Sverige förbjudet, oavsett om du har licens, examen samt egen mark.

Har kollat ! Du måste söka skyddsjakt licens på din egen mark för att jaga med ett luftvapen.

Du får licens mycket enkelt om du kan styrka behov !

:-)
Phonta

Tack utdelade: 1 gång

Inläggav gösen 27 jul 2008, 07:35

Ingen klarhet ännu :?
Frågan var ju om det är ok med .22, 180 m/s och expanderande ammuniton, även om bössan i sig inte är licenspliktig pga. den ligger under 10J?
Användarvisningsbild
gösen

Inläggav Commando2008 27 jul 2008, 19:15

G0LI4T skrev:
Commando2008 skrev:Är det fortfarande OK att ställa frågor om begreppet skyddsjakt? Bara fråga om begreppet? :oops:

Om du vill ha mer vetskap om skyddsjakt så ställer du förslagsvis frågan direkt till en skyddsjaktsjägare.
De flesta skyddsjaktjägarna är även aktiva jägare med krutvapen.
Enklast är då att besöka ett av alla jaktforum, som inriktat sig på jakt.

Detta är ju ett luftvapen forum, och forumets inriktning är just luftvapen, inte jakt.

Har du något jaktforum som du kan rekommendera där jag kan vara välkommen med luftgevär?
Du råkar inte känna till någon skyddsjaktsjägare med luftvapen som jag skulle kunna svara på hur det går till att skaffa tillstånd & licens?
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav mikebike 04 aug 2008, 16:43

phonthaisongthaisilk skrev:All jakt med luftvapen är i Sverige förbjudet, oavsett om du har licens, examen samt egen mark.

Nej, det är fel!

gösen skrev:Frågan var ju om det är ok med .22, 180 m/s och expanderande ammuniton, även om bössan i sig inte är licenspliktig pga. den ligger under 10J?

Det faller på att det inte finns någon sådan ammunition, annars bör det vara OK på samma sätt som att pre-92 luftgevär får användas för jakt enligt vissa (dock inte enligt min licenshandläggare).
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat